Sociālā palīdzība — pēdējais salmiņš

Nesen Krāslavas novada sociālais dienests nosvinēja Jurģus, apdzīvojot jaunās telpas Krāslavā, grāfu Plāteru ielā 6 (bijušās pionieru pils ēka parkā). Interviju sniedz sociālā dienesta vadītāja Vaira Cauņa.

— Lielos vilcienos — ko nodrošina jūsu vadītā iestāde?

— Sociālais dienests ir pašvaldības struktūrvienība, kas nodrošina novada iedzīvotāju vajadzību izvērtēšanu, organizē un sniedz sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību. Mēs nodrošinām sociālo darbu ar ģimenēm un bērniem, sociālo darbu un sociālo aprūpi pensionāriem un personām ar funkcionāliem traucējumiem, kā arī sociālo (materiālo) un psiholoģisko palīdzību.

— Kādas ir jūsu klientu tiesības un pienākumi?

— Viņiem ir tiesības saņemt profesionālu palīdzību, informāciju un konsultācijas bez maksas. Pieprasīt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību ir kat-ra novada iedzīvotāja tiesības. Cits jautājums — vai šī palīdzība konkrētai personai pienākas un tiks piešķirta. Mūsu klientiem ir tiesības līdzdarboties lēmumu pieņemšanā, bet, saņemot rakstveida atteikumu, pārsūdzēt to.

Klientu pienākumi ir: sniegt patiesu informāciju, līdzdarboties problēmu risināšanā un piešķirto sociālo palīdzību izmantot atbilstoši paredzētajiem mērķiem.

— Ar ko nodarbojas centra administrācija? Pie kā konkrēti ir jāvēršas, lūdzot materiālo palīdzību?

— Centra administrācija plāno, vada un koordinē sociālā dienesta darbu, kā arī pieņem lēmumus sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanā. Faktiski ir divi gadījumi, kad iedzīvotājam ne-pieciešams tikties ar centra vadītāju. Ad-ministrācijas pienākumos ietilpst dokumentu noformēšana sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai sociālās rehabilitācijas un sociālās aprūpes institūcijās (sanatorijās, pansionātos).

Savukārt, lai lūgtu citu palīdzību, jādodas pie sociālas palīdzības organizatora. Tieši sociālās palīdzības organizatori Velta Kore un Alīna Kozlovska novērtē personas, ģimenes sociālo un materiālo situāciju, kā arī noformē pabalstus atbilstoši normatīvajiem aktiem. Organizatori veido klienta personisko lietu, kurā iekļauti dati par klientu un viņa ģimenes situāciju, nodrošina klienta līdzdalību optimālo sociālās palīdzības veidu izvēlē un saņemšanā, visbeidzot — apseko klientu dzīvesvietā.

— Kā viņus atrast šajā lielajā ēkā?

— Visu kabinetu izvietojums pārdomāts tā, lai apmeklētājiem nerastos liekas grūtības, meklējot vajadzīgo. Pirmajā stāvā ir Dienas centrs, otrajā — sociālais dienests. Sociālas palīdzības organizatora kabinets atrodas otrajā stāvā uzreiz pie kāpnēm pa labi. Tur noformē visus dokumentus, lieta pēc tam nonāk pie vadītājas. Tikai gadījumos, kad lietas noformēšanas gaitā rodas kādas neskaidrības, ir nepieciešama arī paša palīdzības lūdzēja tikšanās ar vadītāju.

— Kā organizēts sociālais darbs un sociālā aprūpe pensionāriem un personām ar funkcionāliem traucējumiem?

— Sociālā dienesta vadītājas vietniece Ineta Celitāne ir arī sociālā darbiniece darbā ar veciem cilvēkiem un invalīdiem, kura novērtē klientu pamatvajadzības un funkcionālās spējas. Viņa palīdz cilvēkiem ar speciālām vajadzībām un viņu ģimenes locekļiem risināt problēmas, kā arī attīstīt viņu prasmes problēmu risināšanā, nodrošinot viņu sociālo funkcionēšanu. Atbilstoši klienta vēlmēm un vajadzībām nosaka sociālās aprūpes veidu, koordinē un vada aprūpētāju darbu, ka arī sadarbojas ar valsts aģentūras “Tehnisko palīglīdzekļu centra” speciālistiem.

— Kādi ir sociālās darbinieces pienākumi, kura atbild par sociālo darbu ar ģimenēm un bērniem?

— Par šo sfēru atbild Velta Jakovele, kura sniedz ģimenei vai personai individuālās konsultācijas un nepieciešamo informāciju, veic pārrunas ar ģimeni un palīdz atrast resursus pašiem risināt problēmu, palīdz attīstīt nepieciešamās prasmes, lai uzlabotu ģimenes dzīves situāciju, organizē bērniem valsts apmaksāto sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanu, kā arī iesaista un sadarbojas ar citu institūciju speciālistiem atbalsta sniegšanā ģimenēm. Vēl viņa sniedz atbalstu un palīdzību ikvienam problēmsituācijā nonākušam bērnam vai ģimenei, kas saskārušies ar vardarbību, alkohola, narkotiku lietošanas problēmām un citiem atkarības gadījumiem, grūtībām bērna audzināšanā un konfliktsituācijām.

— Centrā strādā arī psiholoģe Aina Staņēviča. Kam ir tiesības saņemt šāda veida palīdzību?

— Ikvienam novada iedzīvotājam, turklāt — bez maksas. Jebkuram cilvēkam var rasties psiholoģiskas problēmas, tālab novada iedzīvotājiem ir dota šī iespēja meklēt palīdzību pie centra psihologa.

Psiholoģe palīdz klientam saredzēt viņa problēmas, izvērtē to nozīmīgumu un sarežģītību un palīdz atrast iespējamos risinājuma veidus, veicina klienta personības izaugsmi un emocionālo stabilitāti, kā arī sniedz psihosociālu palīdzību augsta riska ģimenēm. Vēl viņa organizē un vada atbalsta grupas cilvēkiem ar speciālām vajadzībām, bezdarbniekiem — pabalstu saņēmējiem un jaunajām māmiņām.

— Vai Krāslavas novada sociālajam dienestam ir kāda saistība ar Ezerkalna pakalpojumu centru?

— Tā ir pašvaldības struktūrvienība, kas nodrošina pakalpojumu pieejamību centra iedzīvotājiem. Ezerkalna pakalpojumu centrā strādā sociālā darbiniece Vija Bārtule, kura pakļauta novada domes sociālā dienesta vadītājai. Viņa veic sociālo darbu, sniedzot konsultatīvu, organizatorisku palīdzību pakalpojuma centra apkalpošanas teritorijā dzīvojošajiem problēmu risināša-nā, sniedz ģimenei vai personai individuālās konsultācijas un novērtē materiālo situāciju, kā arī veicina darbspējīgo personu līdzdarbību savas situācijas izmainīšanā un uzlabošanā. Tāpat viņas pienākumos ir nodrošināt pakalpojumu centru apmeklējušos iedzīvotājus ar informāciju par sociālo pakalpojumu sniedzējiem un veidot kontaktus starp sociālo pakalpojumu saņēmējiem un sniedzējiem.

V. Bārtule pieņem apmeklētājus darba dienas pirmajā pusē (no plkst. 8 līdz plkst. 12): otrdienās — sociālā dienesta telpās, jo daļai Krāslavas pagasta iedzīvotāju ērtāk saņemt pakalpojumus Krāslavā; ceturtdienās — pakalpojumu centrā.

— Pastāstiet, lūdzu, arī par Dienas centra pakalpojumiem.

— Dienas centrs sniedz pakalpojumus personām, kas sasniegušas pensijas vecumu, kā arī I, II un III grupas invalīdiem. Dienas centrā darbojas pakalpojumu sektors, kur var saņemt mediķa pakalpojumus (injekcijas, asinsspiediena mērīšana - bezmaksas; cukura līmeņa asinīs noteikšana — 50 santīmu; holesterīna noteikšana — 50 santīmu). Neatliekamā palīdzība tiek sniegta bez maksas.

Nākotnē būs pieejama arī veļas mazgāšana (5 kilogrami — 50 santīmu). Pagaidām to nevar veikt, jo nav uzstādīti filtri. Nākamgad šiem pakalpojumiem tiks apstiprinātas jaunas cenas.

Dienas centrā notiek ārstnieciskās fizkultūras nodarbības, darbojas rokdarbnieču un floristikas pulciņš, notiek ansambļa “Retro” un Eiropas deju kopas “Mežrozīte” mēģinājumi, sporta nodarbības. Iespējama dažādu pasākumu organizēšana zālē.

Dienas centrā darbojas Bērnu un jauniešu invalīdu klubs “Saulessvece”, Krāslavas novada invalīdu biedrība, Krāslavas novada pensionāru biedrība un Krāslavas rajona politiski represēto nodaļa. Arī masāžas krēsls atrodas šeit, ēkas pirmajā stāvā, tas pieder pensionāriem, un viņi ar krēslu rīkojas paši pēc saviem ieskatiem.

— Paldies par atbildēm!

Juris ROGA