Matemātika — radoša zinātne

Atgriežoties savos skolas gados, neviļus atceros, ka mīļākie priekšmeti bija tie, kurus mācīja talantīgi un aizrautīgi skolotāji.

Parasti mīlestība uz konkrētiem priekšmetiem arī noteica vidusskolu absolventu tālākā dzīves ceļa izvēli. Tā bija pirms pusgadsimta, arī tagad šī patiesība paliek spēkā.

MatematikaMatematikaMatemātika ir eksaktā zinātne ar stingrām teorēmām, kas izslēdz improvizāciju. Taču šķietami garlaicīgs priekšmets var kļūt par aizraujošu un romantisku skaitļu pasauli, ja jums veicies ar skolotāju. Tā es arī sāku sarunu ar vienpadsmitās klases skolniecēm Jūliju Sakoviču un Nadeždu Kuzminu. Pedagoģe Liene Andžāne, kura iesaistījās mūsu sarunā, nekādi neatgādināja stingru matemātiķi.

Mani uzaicināja uz ģimnāziju visai nopietnā sakarā: divas vecāko klašu audzēknes izpelnījās godpilnās tiesības kļūt pat Latvijas izlases komandas kandidātēm līdzdalībai starptautiskajās skolēnu olimpiādēs. Pirms tam bija spraigs sagatavošanas darbs, bet precīzāk — piedalīšanās rajona un Latvijas matemātikas olimpiādēs, kurās ģimnāzijas audzēknes izcīnīja godalgotās vietas. Tagad katru sestdienu aizrautīgās draudzenes dodas uz Rīgu (viņas sponsorē rajona Izglītības pārvalde), kur starptautisko olimpiāžu dalībniekiem lasa lekcijas Latvijas Universitātes vadošie matemātikas profesori. Ceļā uz Latvijas izlasi ir atlases konkursi, kas nebiedē jaunās krāslavietes. Pietiekami sacīt, ka Nadeždas Kuzminas zinātniskais darbs augstskolā tika novērtēts par atbilstošu bakalaura līmenim.

Talantīgi cilvēki ir talantīgi un aktīvi visās lietās. Pilnīgi loģiski, ka vienpadsmitās klases skolnieces ievēlētas ģim-nāzijas parlamentā, kur abas ir oriģinālu ideju iniciatores. Vēlāk šīs idejas pārtop interesantos darbos. Radošā pieeja ir mērķtiecīgo meiteņu pastāvīgo panākumu atslēga.

Jūlijas aizraušanās spektrs ir visai plašs: viņa apmeklē nodarbības divos klubos — angļu un “Sokrātā”. Pašlaik paspēj vēl rakstīt zinātnisko darbu ekonomikā, ir skolas avīzes “Atspulgs” redaktore. Vēl viņa aizraujas ar mūziku un dejām.

Pēc izskata trauslā Nadežda negaidīti pārsteidza mani ar paziņojumu, ka viņai radies vēl viens hobijs: nodarbības... brīvās cīņas sekcijā. Ko lai saka, pilnīgi mūsdienīga tieksme uz fizisko pilnību, bez kā nav iedomājama personības harmonija.

Matemātikas skolotāja Liene Andžāne neslēpj savu patieso prieku par aizrautīgo audzēkņu panākumiem. Pedagoģe uzskata, ka tā tam arī jābūt: centība, kas pareizināta ar mērķtiecību, vienmēr dod vēlamos rezultātus. Teorēma “Matemātika — radoša zinātne” ģimnāzijā sen kļuvusi par aksiomu. Jaunās sarunbiedres taktiski nevēlējās apspriest jautājumu par nākotnes perspektīvām pēc vidusskolas beigšanas. Laiks rādīs, taču abas skaidri zina, ka studēs augstskolā.

Ja kāds būtu vērojis mūsu sarunu no malas, noteikti nodomātu, ka mēs stāstām cits citam anekdotes. Gan apdāvinātās vienpadsmitās klases audzēknes, gan viņu aizrautīgā skolotāja, apspriežot ļoti nopietnu matemātikas tēmu, pastāvīgi demonstrēja virtuozu humora izjūtu, tāpēc fotografēšana īpašas grūtības nesagādāja.

Aleksejs GONČAROVS