Panākumus uzsāktajā darbā nosaka ne tikai iesācēju pašdarbība un iniciatīva, bet arī citu cilvēku sasniegumu izpēte izraudzītajā sfērā. Kādam nolūkam izgudrots divritenis?
Lūk, kāpēc programmas Interreg III A starptautiskā projekta “Velomaršrutu tīkla attīstīšana Baltijas ezeru zemē” partneri devās ceļojumā ar lidmašīnu uz Nīderlandes karalisti. Trīsdesmit sešu cilvēku delegāciju pārstāvēja Eiropas reģiona “Ezeru zeme” deviņpadsmit organizācijas, tajā skaitā Daugavpils, Krāslavas, Ludzas un Rēzeknes rajons, Aglonas pagasts, VAS “Latvijas valsts meži” Dienvidlatgales mežsaimniecība, kā arī vadošais partneris Eiropas reģiona “Ezeru zeme” Latvijas birojs.
Nīderlandes karaliste ir pazīstama pasaulē ne tikai ar saglabāto konstitucionālo monarhiju. Starp citu, valdošā karaliene Beatrikse, viena no bagātākajām sievietēm pasaulē, ir savu padoto mīlule, un viņas reitings gandrīz 95%. Visdemokrātiskāko valsti pasaulē Beatrikse vada vairāk nekā divdesmit gadu, un viņas ietekme uz politisko dzīvi ir milzīga, bet karalienes dzimšanas diena 30. aprīlī ir visiemīļotākie svētki, kurus atzīmē visi plaukstošās valsts iedzīvotāji.
Protams, lietišķā brauciena programmā bija arī Amsterdamas apmeklējums. Nīderlandes galvaspilsēta ir vislielākā valsts pilsēta ar 700000 iedzīvotāju. Amsterdamu dēvē gan par Jauno Babiloniju, Ziemeļu Venēciju, visromantiskāko pasaules pilsētu, gan arī vaino to visos nāves grēkos. Taču tas liecina tikai par vienu: Amsterdama ir pilsēta, kura ļoti mīl brīvību, kur nav vietas ierobežojumiem. Tur cilvēki nebaidās būt tādi, kādi ir, bet individuālisms ir iecelts nacionālās reliģijas rangā. Viesmīlība un cienījama attieksme pret citu cilvēku viedokli ir raksturīga kosmopolītiskai pilsētai, kas gadsimtiem ilgi pazīstama kā dažādu kultūru līdzāspastāvēšanas vieta.
Amsterdamas iedzīvotājiem patīk staigāt kājām, pilsētas centrā grūti atrast stāvvietu automobilim. Visiecienītākais transporta veids ir divritenis. Tūristu grupai, kurā bija starptautiskā projekta Krāslavas partneres Ināra Dzalbe, Tatjana Kozačuka un Laila Vilmane, gidi pastāstīja, ka retumis ar divriteni var ieraudzīt pat... karalieni savas apsardzes pavadībā (arī ar divriteņu transportu). Tūristi neviļus pamanīja, ka vairākums divriteņu ir ļoti veci, jauniem lielākas izredzes būt nozagtiem. Tāpēc pieslietais divritenis pilsētā ir parasta parādība. Starp citu, veclaicīgi divriteņi rada īpašu kolorītu un saista ziņkārīgo skatienus. Sevišķi stāvvietās, kur tiek novietots simtiem vispopulārāko bezmotoru pārvietošanās līdzekļu.
Velobraucēji ar vismūsdienīgākajiem un vissenlaicīgākajiem modeļiem redzami visur. Pat Dama laukumā — trokšņainajā galvaspilsētas centrā. Dambis, kas uzcelts uz Amstelas upes, arī devis nosaukumu pilsētai. Amsterdamas centrā atrodas karaļpils, lai gan monarhu ģimene dzīvo Hāgā. Blakus Dama laukumam — visā pasaulē pazīstamais peldošais ziedu tirgus. Katram tūristam vienkārši jāredz vietējo un eksotisko ziedu jūra. Pavasarī te, protams, visās krāsās zaigo tulpes. Nīderlande ir klasiska tūrisma valsts. Sakot Holande, ar to mēs domājam tieši šo brīnišķīgo valsti.
Īpašu iespaidu uz mūsu ekskursantiem atstāja nelielas pilsētas Groningenas apmeklējums. Tā plaši pazīstama ne tikai kā jūras osta kanālu krustojumā, bet arī kā velobraucēju pilsēta. Ekoloģiskā ziņā vistīrākā transporta vadītājiem radīti visi apstākļi. Gar ielām un brauktuvēm — velosipēdu celiņi ar rādītājiem un luksoforiem. Ar divriteņiem brauc visi: no bērniem līdz sirmgalvjiem. Tā pārvietojas veselas ģimenes, māmuļas speciāli pielāgotajos grozos pārvadā pat trīs bērnus, nemaz nemulsdamas min divriteņa pedāļus grūtnieces un kalpotāji darba uzvalkos ar portfeļiem uz bagāžnieka. Lauku bērni ar divriteņiem ļoti vienkārši mēro 20 kilometru garo ceļu līdz skolai. Pats par sevi saprotams, ka divritenis īpaši populārs arī tūristu vidū. Vārdu sakot, velo-sipēds ir dzīves stils, ko atbalsta valsts programmas, kas ir ļoti svarīgi pārapdzīvotajai valstij ar 16 miljoniem iedzīvotāju un platību, kas lieluma ziņā ir gandrīz tāda pati kā Latvija. Divriteņu kultu lietišķā brauciena dalībnieki vēroja arī citās apbrīnojamās valsts pilsētās Hāgā, Omenā, Utrehtā... Līdzenais apvidus ideāli piemērots velosipēdu izmantošanai. Overinselas provincē starptautiskā delegācija apmeklēja viesu mājas, kas pievērsušās velotūrisma attīstībai. Tāpat kā Latvijā, tur ir populāras nelielas lauku atpūtas bāzes (līdz astoņām vietām). Holandes fermeri pielāgojuši savas saimniecības tūrisma mērķiem. Ekskursanti apmeklēja saldējuma ražotnes cehu, ko atvēris 40 govju īpašnieks. Nav mazums velobraucēju, kuri vēlas nodegustēt astoņu šķirņu saldējumu. Turklāt veikals, kas piedāvā gardumus, strādā bez neviena cilvēka. Izvēlies saldējumu pēc savas gaumes, atstāj naudu... Pilnīga uzticēšanās, kas kopumā liecina par holandiešu augsto dzīves un pašapziņas līmeni. Turklāt brauciena programmā bija arī līdzdalība seminārā “Velomaršruti un aktīvais tūrisms provincē”.
Teorija ir labi, bet prakse vēl labāk. Tāpēc izziņas brauciena dalībnieki labprāt pieņēma uzaicinājumu piedalīties neparastajā velobraucienā ar orientēšanos pēc sistēmas GPS navigācijas ierīcēm. Visi krāslavieši pārvarēja sarežģīto 10 kilometru maršrutu bez nevienas kļūdas: mūsdienīgo elektronisko ierīču lietošana izrādījās diezgan vienkārša.
Apmeklējot informatīvos tūrisma centrus, krāslavieši bija mazliet pārsteigti: reklāmas bukleti un citi informatīvie materiāli Holandē tiek piedāvāti par maksu. Tā ka mūsu šajā ziņā bezmaksas servisam ir neliela priekšrocība. Velotūrisms Latgalē pagaidām atrodas starta pozīcijā.
“Mājās no Nīderlandes atgriezāmies ar autobusu, mūsu ceļš bija pa Vāciju, Poliju, Lietuvu. Mēs tīksminājāmies par to ainavām,” stāsta Tatjana Kozačuka. Par lielisko un derīgo braucienu ceļojuma dalībniekiem atgādinās Holandes suvenīri, tajā skaitā koka kurpes, kuras vēl turpina valkāt provincē. Ziemā ar tām ir silti, bet vasarā vēsi. Praktiskie sadzīves priekšmeti nekad neiziet no modes. Bet divritenis, kā noskaidrojās, ir ļoti mūsdienīgs pārvietošanās līdzeklis. Velotūrismam ir lieliskas perspektīvas!
Aleksejs GONČAROVS