Ko un kā grib panākt?

Eiropas Savienības struktūrfondu nacionālās programmas “Mācību kvalitātes uzlabošana dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetu izglītībā” projekts “Mācību satura izstrāde un skolotāju tālākizglītība dabaszinātņu, ma-temātikas un tehnoloģiju priekš-metos” iekļauts Valsts nacionālā attīstības plāna 3. prioritātē: Cilvēkresursu attīstība un nodarbinātības veicināšana. Projekta īstenošanas laiks ir 2005. gada augusts — 2008. gada augusts.

Mērķis

Nacionālās programmas mērķis ir uzlabot mācību kvalitāti dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos vidējā izglītībā Latvijā, lai sagatavotu zinošus un konkurētspējīgus jauniešus vidējās izglītības pakāpes noslēgumā, kā arī radītu priekšnosacījumus valsts attīstībai zinātņu un tehnoloģiju ietilpīgajās nozarēs.

GimnazijaGimnazijaGalvenie projektā veicamie pasākumi nacionālās programmas mērķa sasniegšanai: modernizēt mācību saturu — izstrādāt tam atbilstošus skolotāja atbalsta materiālus; nodrošināt pilotskolu mācību priekšmetu kabinetus ar nepieciešamo atbilstošo aprīkojumu — laboratorijas darbu komplekti, ierīces, piederumi u.c., modernizētā mācību satura aprobācijai; organizēt skolotāju tālākizglītību — izveidot skolotāju tālākizglītības programmu un kursus, kas sagatavotu skolotājus darbam ar izstrādātajiem materiāliem.

Projekta laikā tiks modernizēts mācību saturs šādos mācību priekšmetos vidējā izglītības pakāpē: bioloģijā; ķīmijā; dabaszinībās; matemātikā un fizikā. Ir izstrādāti, izdoti un ieviesti 15 atbalsta materiālu komplekti, 4000 skolēnu apguvuši modernizētu mācību saturu, izmantojot atbalsta materiālus.

Projekta realizācijas sadarbības partneri ir:

- Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības satura un eksaminācijas centrs (ISEC) — projekta īstenotājs — ISEC vadītājs, projekta vadītāja, projekta darbinieki un speciālisti;
- augstskolas — mācībspēki, kas iesaistās projekta īstenošanā kā darba grupu darbinieki un eksperti. Projektā ir iesaistītas augstskolas, kas īsteno skolotāju profesionālās studiju programmas dabaszinātņu, matemātikas un tehnoloģiju priekšmetos: Latvijas Universitātes Fizikas un matemātikas fakultāte, Ķīmijas fakultāte un Bioloģijas fakultāte, Daugavpils universitātes Dabaszinātņu un matemātikas fakultāte un Liepājas Pedagoģijas akadēmijas Dabas un sociālo zinātņu fakultāte;
- pilotskolas — skolēni, skolotāji, skolas administrācija, vecāki;
- pašvaldības (tās Latvijā finansē pilotskolu ķīmijas, fizikas, bioloģijas un matemātikas kabinetu aprīkošanu ar nepieciešamajām tehniskajām komunikācijām un mēbelēm) — paš-valdības administrācija, izglītības pārvaldes;
- reģionālās attīstības aģentūras - aģentūru administrācija.

Skolām

Projekta laikā plānots nodrošināt pilotskolas mācību priekšmetu kabinetus ar nepieciešamo aprīkojumu, lai kvalitatīvi varētu veikt modernizētā mācību satura un skolotāju atbalsta materiālu aprobāciju:

- laboratorijas darbu komplektiem, ierīcēm u.c. piederumiem modernizētā mācību satura apguvei — to nodrošina no projektā plānotajiem līdzekļiem;
- tehniskajām komunikācijām (elektrības pieslēgumi, ventilācija, ūdensapgāde u.c.) un mēbelēm — to nodrošina pilotskolas dibinātājs (pašvaldība);
- informācijas tehnoloģijas (izmantojami jau LIIS projekta ietvaros aprīkotie reģionālie skolu datorcentri u.c.)

Pilotskolas projekta īstenošanas laikā aprobēs izstrādātos materiālus, perspektīvā tās varētu kļūt par reģionāli konsultatīvajiem metodiskajiem centriem. Rezultātā 50 pilotskolām būs radīta iespēja kļūt par reģionāliem konsultatīvi metodiskajiem centriem, tādējādi nodrošinot tiešu ieguldījumu reģionālajā attīstībā, kā arī sekmējot ilgtspējīgas sabiedrības attīstību un līdzsvarotu valsts teritorijas un reģionu attīstību.

Pedagogiem

Skolotāju tālākizglītībā tiks izstrādāta 72 stundu tālākizglītības programma un organizēti kursi atbilstoši izstrādātajai programmai. Skolotāju tālākizglītības programma tiks veidota pēc bloku principa, kuros katrs skolotājs varēs apgūt četrus dažādus tematus. Tādējādi tiks nodrošināta iespēja 2600 skolotājiem paaugstināt savu kvalifikāciju, kā arī tiks paaugstināta nozares ekspertu (pieredzējušu skolotāju un augstskolu docētāju) profesionālā kapacitāte dabaszinātņu un matemātikas didaktikā.