Dizaina dienas

No šī gada 2. līdz 8. oktobrim Rīgā norisinājās ikgadējās dizaina dienas. Šī pasākuma ietvaros dažādās dizaina studijās un izstāžu zālēs tika laipni gaidīti mākslas, jauno tendenču un tehnoloģiju interesenti. Izstādēs bija iespējams apskatīt gan latviešu, gan ārzemju rūpnieciskos ražojumus un roku darbus.

Tā kā pasākums ilga veselu nedēļu, tad dažādās Rīgas vietās bija iespējams apmeklēt daudz un dažādas izstādes, bet sīkāk par vienu no tām — par izstādi “Baltic Furniture 2006”, kas bija izvietota Ķīpsalas izstāžu zālē.

KrēslsKrēslsKopumā izstādē redzamajām mēbelēm iezīmējas stabilas un pārbaudītas vērtības. Stūra dīvāni ir vienkāršas formas, kas akcentē to funkcionalitāti, un tas savukārt ir veiksmīgs risinājums mēbeļu saskaņošanai ar interjeru. Sarežģītākas formas mēbeles ir grūtāk kombinējamas ar citiem interjera elementiem. Tomēr jaunāko tendenču un dizaina klubkrēsli ir samērā neizdevušies. Tie ir neērti lietošanā un maz atgādina mēbeli sēdēšanai. Kaut ko tādu droši vien izvēlētos tikai ļoti ekstravagantas personas, nevis vidusmēra cilvēks.

Izstādē tiek demonstrēti ne tikai dīvāni, sofas un klubkrēsli, kas aranžēti guļamistabu, virtuvju un viesistabu interjeros, bet arī vannas istabu iekārtojumi, dažādas burbuļvannas un dušas kabīnes. Pēc ārējā izskata vannas un dušas kabīnes daudz neatšķiras no veikalos atrodamajām. Ja nu vienīgi ar ražošanas procesā veiktajām izmaiņām un to ražošanai ir izmantoti atšķirīgi izejmateriāli, kas padara produktu izturīgāku, ērtāku lietošanā vai arī praktiskāku, bet ne vienmēr lētāku.

Ļoti daudzos interjera paraugos ir atrodami tādi katram telpas iekārtojumam pieskaņoti atribūti kā gleznas, kuras rotā koši krāsotās sienas. Ne velti šajā izstādē varēja sastapt māksliniekus, kuri darina šādus darbus, piemēram, Lietuvas gleznotāja Irena Čingiene ar neparasti gaišām un apgarotām gleznām. Viņa glezno ar eļļas krāsām uz audekla. Un kaut arī viņa ir studējusi klasisko gleznošanas tehniku, tomēr viņas darbus nevar pieskaitīt kādam konkrētam stilam. Viņas gleznas ir romantiskas un gleznotas vienas krāsas dažādos toņos. Otas triepieni ir viegli un plūstoši. Māksliniece nebaidās pielietot arī taisnas un izteiktas līnijas, kas varētu padarīt darbu nelokāmu un striktu, tomēr efekts ir citādāks. Taisnās līnijas akcentē detaļas un padara darbu sižetiskāku. Piemēram, gleznā ar diagonālajām līnijām, kas turklāt pārklājas cita pāri citai, var saskatīt līdzību ar Japānas kultūru un tai raksturīgo saulessargu formu. Māksliniece cenšas piesaistīt skatītāju tieši ar simbolu palīdzību un asociācijām, nevis ar tiešu Japānas videi tipiskā attēlojumu. Kaut arī mākslinieces darbi dažbrīd šķiet sirreāli, tomēr jāatzīst, ka viņas darbos jaušams mūsdienīgums. Tas izpaužas caur dažādo kultūru elementu integrēšanu un piemērošanu Baltijas tautu izpratnei. Kā atzīst pati māksliniece, interesi par gleznām vairāk izrāda gados jauni cilvēki. Iespējams, tas skaidrojams ar to, ka jaunieši necenšas visam atrast pielietojumu, viņi tikai vēlas sniegt baudījumu acīm.

Uz kopējā rūpnieciskā mēbeļu ražojuma klāsta fona izceļas ar rokām darinātie neierasto formu skapji, kurus izveidoja amatnieks Rytis Zaveckas, arī lietuvietis. Mēbelēm izvēlētā krāsa un proporcijas darbus padara stabilus un izsmalcinātus. Liektās līnijas, kas izmantotas rokturu darināšanai, ir elegantas un piesaista uzmanību. Darbi tiek veidoti, sekojot materiāla dabiskajai formai un ņemot par pamatu koka gadu gredzenus un paša koka izliekumus. Tādējādi, ieskatoties ciešāk, var pamanīt formu un līniju vijīgumu, kas padara izstrādājumu harmoniskāku. Amatnieks strādā arī ar metālu un cenšas to apvienot ar koku galda dekoros un lampās, kā arī no koka veido tādus priekšmetus, kas parasti netiek veidoti no koka, piemēram, boksa cimdus un somiņas.

No latviešu daiļamatniecības darbnīcām izceļas SIA “Aivars-K” radošā darbnīca “Ezeriņi”. Darbnīcā tiek apstrādāts akmens, me-tāls un stikls. Visus trīs elementus var variēt, apvienojot divus vai pat visus trīs vienā darbā. Tāpat var arī pašam izmēģināt roku akmens, metāla vai stikla apstrādāšanā.

Izstāde bija pārbagāta ar košām mēbelēm, kas saskanēja arī ar interjeru. Var manīt, ka izstādes veidotāji prot savu darbu un ir izlikuši visu apskatei tieši tos eksemplārus, kas neatstātu apmeklētāju vienaldzīgu. Dažbrīd var pat apjukt no lielā piedāvājuma klāsta, bet, lai objektīvi novērtētu piedāvāto, to visu var arī izmēģināt. Iesēsties masāžas krēslā, ierausties mīkstā gultā un pat iegremdēties burbuļvannā. Relaksēties gribētāju netrūka. Tomēr neatradās drosminieki, lai izmēģinātu caurspīdīgo burbuļvannu, kaut arī tā likās ļoti kārdinoša ideja.

Ilona STEPIŅA, RTU II kurss