Māju īpašniekiem prieka maz

Krāslavas novada būvvalde būvniecības ieceres publiskās apspriešanas laikā domes zālē organizēja tikšanos ar pilsētas iedzīvotājiem. Tikšanās mērķis — “Autoceļa A6 km 269,05-272,417 Augusta un Rīgas ielas rekonstrukcija” skiču projekta apspriešana. Sevišķi gaidīti bija to māju, kas atrodas Augusta - Rīgas ielas tiešā tuvumā, īpašnieki. Diemžēl uz paš-valdības iniciatīvu atsaucās tikai nepilni divi desmiti cilvēku.

Svarīgāko informāciju klātesošajiem izklāstīja domes izpilddirektors Ilgvars Andžāns. Atbilstoši Satiksmes ministrijas prasībām rekonstruētā iela būs bez stāvvietām, proti, uz braucamās daļas vairs nebūs iespējas novietot automašīnu stāvēšanai. Vienīgā vieta, kur autotransportu tomēr varēs novietot stāvēšanai, būs šim nolūkam izveidots ielas paplašinājums avotiņa tuvumā Augusta ielā. Vēl tiek plānots jauns ielas apgaismojums, tamdēļ tiks novākta gaisvadu līnija un ierīkots kabelis, kā arī sakārtots stabu jautājums. Tā kā novada dome piedalās velocelinu projektā, tiek plānots, ka trotuāra viena daļa būs veloceliņš. Ielas vienā pusē trotuārs būs šaurāks, bet Daugavas pusē — platāks. Zaļā zona paliks, bet vecie, lielie koki tiks novākti, jo tie bojā trotuārus un braucamo daļu, kā arī traucē ielas apgaismojumam.

Publiskā apspriešana ir nepieciešama, lai priekšlikumus, ja tādi ir, iekļautu tehniskā projekta izstrādē, kas paredz, ka šogad tiks sagatavota tehniskā dokumentācija un apstiprināta domē un ministrijā.

Bez ministrijas saskaņojuma būvniecība nevar notikt. Ielas rekonstrukcija varētu izmaksāt no trim līdz četriem miljoniem latu, pašreiz līdzekļi ir tikai tehniskā projekta izstrādei. Projektētāji naudu saņēmuši un taisa projektu, skiču stadijā iebildumu nav, tagad tiek uzklausīti iedzīvotāju priekšlikumi.

Sapulcējušies māju īpašnieki izteica tikai dažus konkrētus priekšlikumus, pārējo laiku veltot pārmetumiem. Pirmām kārtām cilvēkus neapmierina lielais troksnis, kas palielinājies pēc ūdensvada un kanalizācijas projekta realizācijas. Var ienākt jebkurā mājā, tur viss dreb, kad lielā ātrumā garām brauc smagais autotransports. Sevišķi stipru troksni rada ceļa lūkas. Izpilddirektors gan paskaidroja, ka ceļa lūkas uzstādītas neatbilstoši tehnoloģijai, jo pašvaldībai nebija naudas, lai uzklātu pilnvērtīgu asfalta segumu. Bet šobrīd tur neko nevar izdarīt, ceļa lūku problēma atrisinātos ar šī ceļa rekonstrukciju.

Vēl iedzīvotāji pauda lielu neizpratni, kāpēc jātērējas šim ceļam, bet nebūvē apvedceļu? Izrādās, ka šo jautājumu pašvaldība aktualizēja sen.

I. Andžāns: “Pirms diviem gadiem bijām iniciatori tam, lai būtu apvedceļš. Esam izstrādājuši tehniski ekonomisko pamatojumu, kas atrodas Satiksmes ministrijā. Toreiz bija vajadzīgi 13 miljoni latu. Mēs esam par apvedceļu, bet jebkurš projekts iziet tikai tad, ja tiek saskaņots ministrijā. Bet ir Satiksmes ministrijas apstiprinātā autoceļu attīstības programma 2007.-2013. gadam, kurā ceļu būvei neviens santīms Krāslavas rajonam nav paredzēts. Reālākais, ko mums ir iespēja veikt šajā laika posmā, ir Augusta - Rīgas ielas rekonstrukcija. Mūsu uzdevums — sataisīt tehnisko projektu un lūgt, lai ministrija līdzfinansē šī ceļa remontu.”

Tomēr iedzīvotāji uzstāja, ka pašvaldībai aktīvāk jāstrādā, lai panāktu apvedceļa izbūvi. Izpilddirektors apsolīja, ka apbraucamā ceļa aktualitāti pašvaldība nemazina, tas tiks piefiksēts kā pirmais punkts. Tiks ņemts vērā arī priekšlikums par barjeru izbūvi pagriezienā uz Aglonas ielu, jo bija gadījumi, ka autotransports iebrauca mājā. Ieteikums atbīdīt ceļu uz parka pusi no mājām, praktiski nav izpildāms, turklāt, nedaudz ceļš jau ir pavirzīts prom no mājām. Iedzīvotājus interesēja kabeļtelevīzijas ierīkošanas iespējas uz Augustovkas pusi reizē ar apgaismojuma sakārtošanu. Tika apsolīts meklēt risinājumu sadarbībā ar uzņēmēju. Ielas rekonstrukcijai ar to faktiski nav sakara.

Iedzīvotāji lūdza ierobežot autotransporta svaru, bet tika paskaidrots, ka šis jautājums ir Satiksmes ministrijas kompetencē. Izskanēja pārmetumi, ka autovadītāji pārkāpj atļauto braukšanas ātrumu, bet tie adresējami ceļu policijai, jo viņiem ir dotas tiesības kontrolēt autovadītājus.

Mūsu valstī nav arī paredzēts maksāt kompensācijas par ceļa vibrāciju rezultātā sabojātajām mājām. Satiksmes ministrija tikai izpērk īpašumā zemi savām vajadzībām, nekādas citas kompensācijas tā nemaksā.

Daudzi Rīgas - Augusta ielas iedzīvotāji jūtas kā ķīlnieki: iela trokšņaina, vibrācijas bojā īpašumu, māju grūti pārdot. Turklāt ir neskaitāmi ierobežojumi būvniecības jomā, jo mājas atrodas vēsturiskajā centrā.

Juris ROGA