Mučeniči: saldās maizītes četrdesmit mocekļu piemiņai

img


Moldova ir pareizticīgo valsts. To ietekmēja Bizantijas un citu agrīno viduslaiku kristiešu centru tuvums. Daudzās valstīs kulinārijas tradīcijām ir saistība ar reliģiju. Kaut kur ir noteikti pārtikas produktu aizliegumi, kaut kur ēdieni, kas tiek gatavoti tikai reliģisko svētku laikā un kuriem ir rituāla sastāvdaļa, kaut kur regulāri tiek gavēts un tas ir cieši saistīts ar atļauto uzturu. Moldova nav izņēmums. Šeit tiek gatavotas īpašas maizītes - mučeniči, kas vienmēr tiek veltītas četrdesmit Sebastijas svētajiem mocekļiem.

Šī traģēdija notika 320. gadā, kad Romas impēriju valdīja divi valdnieki - Konstantīns Lielais un Licīnijs. Pirmais atzina kristiešu tiesības vienlīdzīgi ar citiem impērijas pilsoņiem, otrs - kurš valdīja austrumu provincēs - palika pārliecināts pagāns. Līdz tam laikam impērijā jau bija diezgan daudz kristiešu, jaunā reliģija iekaroja daudzu karavīru sirdis. Vienā no leģioniem, kas bija izvietoti Sebastijas pilsētā, Mazajā Armēnijā, bija četrdesmit kristiešu.



Ilgu laiku komandieri uz to skatījās piekāpīgi, jo īpaši tāpēc, ka tieši šie četrdesmit leģionāri izcēlās ar bezbailību un drošsirdību. Bet šis fakts neļāva Licīnijam dzīvot mierā. Viņš plānoja kļūt par vienīgo impērijas valdnieku, tāpēc nesaprata Konstantīna attiecības ar kristiešiem un pretojās, cik vien spēja. Licīnijs izsauca Sebastijas zemes pārvaldnieku Agrikolu un pavēlēja kristīgajiem kareivjiem pierādīt savu lojalitāti impērijai un nest upurus romiešu dieviem. Agrikola izpildīja pavēli, bet četrdesmit kristieši atteicās upurēt pagānu dieviem un apstiprināja savu ticību vienīgajam Dievam un Viņa Dēlam Jēzum Kristum. Tas tika uzskatīts par nepaklausību un leģionāri tika ieslodzīti cietumā. Sākumā viņus centās pārliecināt, mudinot izpildīt absurdās agresīvā valdnieka pavēles, bet kristieši atteicās tās pildīt. Tad karavīri tika sasieti un aizvesti pie ezera Sebastijas pilsētas tuvumā. Bija auksts ziemas vakars. Karavīriem lika noģērbt drēbes un visu nakti sardzes uzraudzībā stāvēt uz ezera ledus. Turpat krastā tika izkurināta pirts. Tam, kurš gribēja glābt savu dzīvību, bija jāatsakās no Kristus, tad viņš drīkstētu sasildīties karstajā pirtī. Neviens no kristīgajiem karavīriem neizmantoja iespēju atteikties no savas pārliecības. Kad sals kļuva nepanesams, viens no leģionāriem tomēr metās uz pirti, bet, tiklīdz viņš pārkāpa slieksni, karstais gaiss apņēma viņa pārsalušo ķermeni, un viņš nokrita beigts. Nakts bija pagājusi. No rīta uz ledus stāvēja 39 leģionāri, neviens no viņiem neatteicās no Kristus. Tad viens no pagānu sargiem, apbrīnojot savu kristiešu drosmi un pārliecību, izģērbās un nostājās blakus kristiešiem, nolemjot dalīties ar viņiem viņu liktenī. Notiekošais draudēja ar dumpi leģionā, tāpēc Licīnijs pavēlēja iznīcināt nemierniekus. Kristiešiem tika salauztas kājas, viņus sadedzināja uz sārta, viņu pelnus un mirstīgās atliekas iemeta ezerā.



Tāpēc



Sebastijas četrdesmit svēto mocekļu piemiņai katru gadu 22. martā daudzās Moldovas mājās tiek gatavotas maizītes ar nosaukumu mučeniči. Maizītes tiek gatavotas blīvu astotnieku formā, kurām bija jāatgādina kristiešu leģionāru ķermenis, un tās tika vārītas (sākotnēji tās patiešām tika vārītas!) medus sīrupā ar riekstiem un garšvielām, kam vajadzēja simbolizēt ezeru, kurā Sebastijas mocekļi rada mieru. Tradīcija vārīt mīklas izstrādājumus medus sīrupā ir Vidusjūras tradīcija, un senākās receptes ir atrodamas Izraēlā. No turienes arī nāca recepte, kam, no vienas puses, bija kristīgā rituāla raksturs, no otras puses, kļuva par iecienītāko konditorejas izstrādājumu veidu.



Mocekļu piemiņai veltītās maizītes tiek sauktas arī par sfincišori, un kulinārijas vēsturnieki apgalvo, ka šādi konditorejas izstrādājumi pastāvējuši jau pirmskristietības laikos, kad daki un geti gatavoja līdzīgus mīklas izstrādājumus mirušo piemiņas dienai. Tāpēc tika izdomāta tik īpaša forma - cilvēka figūra. Šīs maizītes bija paredzētas tikai senču gariem, tāpēc parastajiem cilvēkiem tās ēst bija aizliegts. Maizītes aiznesa uz svētajām birzēm un atstāja tur. Pagāja gadsimti, un mainījās reliģiskie uzskati. Tradīcija izrādījās izturīga un tika pielāgota jauniem apstākļiem.



Kādreiz Moldovas teritorijā dzīvoja tur apmetušās zemnieku ciltis. Tas bija tajos tālajos laikos, kad visa šī teritorija bija daļa no plašās Romas impērijas. Kaimiņtautas klejoja vēl ilgi, regulāri uzbrūkot auglīgajai un koptajai Moldovas zemei. Tajos tālajos laikos sāka veidoties tradīcijas maizes cepšanai no kviešu miltiem. Līdz šim ir saglabājušās senākās receptes no šajās daļās dzīvojušo daķu un getu cilšu laikiem. Šeit cepa arī sātīgu maizi, pievienojot tai riekstus un žāvētus augļus. Klasiskā mučeniču recepte paredz sātīgas rauga mīklas gatvošanu, ko pēc tam sarullē plānās desās un satin astoņniekos. Tad katlā atšķaidīja medu ar ūdeni, pievienoja valriekstus un zaļumus (vēlāk sāka pievienot kanēli). Šajā sīrupā tika vārītas maizītes, kuras patiesībā var salīdzināt ar austrumu saldumiem vai slavenajiem ebreju saldumiem, kurus vāra cukura sīrupā.



Mūsdienu Moldovā vairs negatavo slavenās maizītes pēc vecās receptes. Mučeničus cep cepeškrāsnī, pēc tam mērcē cukura sīrupā ar citrona miziņu, pārkaisa ar riekstiem un kanēli. Šīs bulciņas pasniedz ar pienu, tieši šādā kombinācijā tās pilnībā atklāj savu garšu. Paši moldāvi saka, ka marta mēnesi nav iespējams iedomāties bez mučeniču smaržas virtuvē. Tiesa, mūsu laikos šīs maizītes cep ne tikai Sebastijas četrdesmit mocekļu piemiņas dienā, bet visu gadu.



Moldovas virtuvē ir daudz dažādu desertu un saldumu, kūku un konditorejas izstrādājumu. Bet tieši mučeničus var uzskatīt par vistradicionālākajiem Moldovai.



Andrejs JAKUBOVSKIS



Foto: mučeniči cepeškrāsnī (recepte laikrakstā)