Tāda ir Valsts izglītības un satura centra ESF projekta “Dabaszinātnes un matemātika” piedāvātās Kanādas vieslektoru Fejas Braunlijas un Maurīnas Dokendorfas publiskās lekcijas “Vadītāju un skolotāju loma pārmaiņu ieviešanas procesā skolā” un vadītāju semināra “Izglītošanās va- dība skolā” atziņa.
Minētajos pasākumos ņēma dalību Krāslavas pamatskolas un Krāslavas Valsts ģimnāzijas ESF projekta “Dabaszinātnes un matemātika” dalības komandas, koor-dinatori un skolu direktori.
Mācību gada noslēgumā Krāslavas Valsts ģimnāzijā notika seminārs novada izglītības iestāžu va- dītājiem, vietniekiem, interesentiem. Semināra galvenais mērķis — izglītības kvalitātes paaugstināšana, skolotāja profesionalitātes pilnveidošana, izmantojot ārzemju pieredzi. Krāslavas Valsts ģimnāzijas direktora vietniece mācību darbā Anna Juškeviča un matemātikas skolotāja Liene Andžāne dalījās iespaidos un sniedza informāciju par dzirdēto semināra dalībniekiem:
- Kā sekmīgi vadīt mācību procesu un skolu, īstenojot pārmaiņas?
- Ko varam mācīties no Kanādas izglītības pieredzes?
- Kāpēc Kanādai ir augstāki rezultāti PISA (Starptautiskā skolēnu novērtēšanas programma) pētījumā?
- Kā panākt, lai Jūsu skola sasniegtu augstākus mācīšanās rezultātus?
- Kā efektīvi ieviest pārmaiņas katrā klasē?
Tika piedāvāti kritēriji skolām, kurās notiek pilnveidošanās:
- Strādāšana kopā;
- Uzticēšanās;
- Koncentrēšanās uz galveno;
- Izziņa;
- Spēcīga iekšējā atbildība;
- Pašpaļāvības veidošana;
- Iesaistīšanās iekšējā pastāvīgā pilnveidošanās procesā, koncentrējoties uz mācīšanos.
Izvērtējot Kanādas vieslektoru ar plašu starptautisko pieredzi skolotāju tālākizglītībā seminārā teikto, izskanēja aicinājums nākamajā mācību gadā izveidot darba grupas, kurās mācās gan pedagogi, gan skolu vadība, koncentrējoties uz galvenajām vadības metodēm, kultūru, mērķi, līdzekļiem, pārmaiņu veicinātājiem, radot iespējas:
- pārdomām un sadarbībai;
- profesionālai attīstībai;
- skolotāju grupām, kas ir ieinteresētas sadarboties konkrēta izpētes jautājuma apspriešanai;
- jaunas mācību programmas ieviešanas atbalstam;
- skolas darba uzlabošanai mērķa realizēšanā;
- atbildības jautājumu risināšanai;
- programmas apskatei un izvērtēšanai.
Krāslavas novada Izglītības un kultūras nodaļas izglītības speciā-liste Lidija Ostrovska semināra dalībniekus iepazīstināja ar Eiropas Sociālā fonda projekta “Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” 4. posma rezultātiem un pedagogu turpmākajām iespējām saņemt projekta atbalstu.
Krāslavas novada izglītības iestādes saņēma diskus ar 4. posma 3. aktivitātes mērķstipendiātu LPP (labās prakses piemēriem). Aktīvi un ar lielu pienākuma apziņu savus darbus veidoja gan pirmsskolas, gan vispārizglītojošo, gan profesionālās ievirzes, kā arī iestāžu atbalsta personāls. Ar mērķstipendiātu Labās prakses piemēriem varēs iepazīties pārējie pedagogi un iespēju robežās izmantot ikdienas darbā.
Apņēmības un cerības pilni semināra dalībnieki vēlēja viens otram labu noskaņojumu un piepildītu vasaru.
Vija KONCEVIČA,Krāslavas novada izglītības iestāžu vadītāju metodiskās apvienības vadītāja