Pēc pieredzes pie “Skype” izgudrotājiem

Aglonas novadā tiek īstenots projekts “Publisko elektronisko pakalpojumu pieejamības kvalitātes paaugstināšana Aglonas novadā”, tā mērķis ir veicināt efektīvu un sabiedrības vajadzībām atbilstošu publiskās pārvaldes pakalpojumu sniegšanu elektronisko pakalpojumu jomā.

Projekta ietvaros martā tika rīkots pieredzes apmaiņas brauciens uz Igauniju, kas bija paredzēts kā viena no projekta aktivitātēm. Igaunijas Harju apriņķi ieteica apmeklēt Igaunijas vēstniecība Latvijā. Igaunija ir “Skype” izgudrotājvalsts, parlamenta vēlēšanas notiek elektroniski, valsts un pašvaldības līmenī praktiski netiek lietota papīra dokumentācija, likums reglamentē, ka valsts iestādēs notiek tikai elektroniskā dokumentācijas aprite.

Doties pieredzes apmaiņas braucienā tika piedāvāts visām novada pārvaldēm, iestādēm un skolām. Galvenais kritērijs dalībnieku atlasei — darbinieki no novada domes, pagastu pārvaldēm un citām institūcijām, kuri jau darbojas vai darbosies ar dokumentu vadības sistēmu “Namejs”. Brauciena mērķis bija iepazīties ar Igaunijas pašvaldības pieredzi un labas prakses piemēriem e-pakalpojumu jomā.

Darba kārtībā projekta mērķgrupa tikās ar apriņķa vadības pārstāvjiem un darbiniekiem Kadi — Ann Simmerman — sabiedrisko attiecību un ārējo sakaru speciālisti, un Ahto Pahk — IKT speciālistu. Tika demonstrēta prezentācija “E- risinājumi HARJU apriņķī, dokumentu vadības sistēmas, e — pakalpojumu aspekti un pieredze Igaunijas pašvaldībā”, kas iepazīstināja ar e - pakalpojumu pieejamības ieviešanu, efektīvas pārvaldes principiem, izmantojot IT tehnoloģijas, elektronisko dokumentu aprites sistēmas ”Juniper” /Aglonā tiek ieviesta līdzīga sistēma “Namejs”/ izmantošanas iespējām un daudzkanālu pieeju pašvaldības sasniedzamībā, kā arī tika sniegta informācija par Igauniju, esošo situāciju valsts pārvaldē, apriņķa darbu. Mērķgrupa un projekta vadības grupa tika informēta par Igaunijas Republikas likumdošanu — par sabiedrisko informāciju, personas datu aizsardzību, informācijas sniegšanu. Projekta vadības grupa tikās ar Harju apriņķa IT speciālistiem, lai noskaidrotu, kā efektīvāk ieviest e-pakalpojumus Aglonas novadā.

Pieredzes apmaiņas brauciens uz Igauniju veicināja pašvaldības darbinieku ieinteresētību un kapacitātes stiprināšanu IKT jomā, par ko liecina arī veiktās aptaujas. Tiks uzlabota arī darba vide, veidojot kvalitatīvāku elektronisko saziņu.

Projekta gaitā Aglonas novadā notiek pakāpeniska vadības sistēmas “Namejs” ieviešana. Domes priekšsēdētājam jau ir iespēja uzdot darba uzdevumus sistēmas vidē, bet attiecīgajiem darbiniekiem, kam uzdevums uzdots, veikt to izpildi. Sistēmā tiek ievadīta saņemtā korespondence, aktuālākā informācija, kas darbojas kā pamats turpmākai iekšējo lietvedības dokumentu aprites nodrošināšanai. Apkopotas veidlapas, kas tiks izmantotas e-pakalpojumu ieviešanas procesā. Tika organizētas divas apmācības pašvaldības dar- biniekiem un skolu lietvežiem, novada iedzīvotājiem vēl paredzētas 32 stundu apmācības par e-pakalpojumiem. Projekta noslēgumā tiks izdoti informatīvie bukleti.