Vecāku skola: Izklaidība

Ļoti bieži vecāku sapulcēs skolotāji viņiem pārmet, ka bērni slikti sagatavoti mācību procesam: izklaidība un neuzmanība skolā nav pieļaujama! Ne visi bērni vienlaikus spēj izpildīt burtnīcā uzdevumu un skatīties uz tāfeli vai klausīties, kā atbild klasesbiedrs. Ir bērni, kuru uzmanība slīd no viena priekšmeta uz citu, ne pie viena neuzkavē- damās ilgāk: katrs visniecīgākais iemesls spēj viņus pievērst kam citam.

Kāpēc ļoti bieži bērnu koncentrēšanās spējas ir tik sliktas? Izklaidības iemesli ir dažādi, un tie ir jāzina, lai sekmīgi attīstītos bērnu uzmanība.

1. Izklaidība — pārpūlēšanās iemesls. Ja bērns vēlu iet gulēt, ilgi skatās televizoru, spēlē datorspēles, iet ar vecākiem vakarā vēlu uz viesībām, tad viņa nervu sistēma ir pārliecīgi uzbudināta un viņš vairs nespēj koncentrēties.

2. Izklaidība — elpošanas traucējumu sekas, tas nozīmē, ka traucēta smadzeņu apgāde ar skābekli. Piemēram, ja bērnam ir adenoīdi, tad ir apgrūtināta elpošana caur degunu.

3. Izklaidība — nepareizas audzināšanas dēļ. Reizēm pārmērīgi gādīgie vecāki bērnam sapērk daudz rotaļlietu un grāmatu, agri un bieži ved uz izstādēm un muzejiem. Nepaguvis iepazīt un izzināt vienu, bērns pierod pie vieglas, paviršas iepazīšanās ar apkārtējo vidi, ar lietām. Nekas viņu vairs nespēj piesaistīt uz ilgāku laiku.

4. Izklaidība — nepietiekamas garīgās attīstības cēlonis. Uzmanību veicina domāšana. Ja bērns nodarbojas ar vienveidīgu izpildāmu darbu, bet uz jautājumiem ir jau sen zināmas gatavas atbildes, ne par ko nav jādomā, tad uzmanībai vairs nebūs nozīmes. Jums nav tiesību gaidīt no bērna noturīgu uzmanību, ja nav vielas domāšanai, aktīvām domām.

5. Izklaidība — neelastīga uzmanība. Daudzi bērni nespēj ātri vērst uzmanību no viena priekšmeta uz citu, bet reizēm tas ir ļoti nepieciešami. Šāda parādība bieži vērojama ar inertiem, flegmatiska temperamenta bērniem. Viņi šķiet izklaidīgi tikai tāpēc, ka pārāk koncentrējušies uz kaut ko citu. Uz negaidītu jautājumu tāds bērns neatbildēs uzreiz, lai gan viņš jautājumu saprot un arī atbilde viņam ir skaidra. Tādos gadījumos pieaugušajam jāļauj bērnam paklusēt, kamēr viņš pārslēdz savu uzmanību.

Uzmanību var un vajag audzināt — pacentieties mājās aktivizēt bērna darbību. Nebaidieties viņu pārslogot — bērni nenogurst no darba, bet gan no bezdarba. Ar la-sīšanu un izlasītā apspriešanu, ar izziņu sniedzošām spēlēm, ar izglītojošām rataļām un kopā būšanu jūs iemācīsiet savam bērnam koncentrēties attiecīgajai darbībai un valdīt pār savu uzmanību.

Materiālu izveidoja Velta Daņiļeviča, Krāslavas pamatskolas psiholoģe KIF pragrammas “Kopā ar ģimeni un skolu“ atbalstītā projekta “Mēs esam īpaši, jo mēs esam” ietvaros