Lielāka interese — labākas zināšanas!

Noslēdzies Eiropas Savienības fondu finansētās 3.1.3.1.aktivitātes projekts “Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana Dagdas vidusskolā”, kura iesniedzējs un īstenotājs ir Dagdas novada dome. Projekta īstenošana uzsākta 2009. gada 5. maijā un pabeigta 2011. gada 31. martā. Tā kopējais finansējums (attiecināmās izmaksas) ir Ls 98392, t. sk.: Ls 83633 (85%) — Eiropas reģionālā attīstības fonda (ERAF) finansējums, Ls 8855 (9%) — valsts budžeta dotācija un Ls 5904 (6%) — pašvaldības budžeta līdzfinansējums.

Dagdas vidusskolas direktore Vija Gekiša pastāstīja, ka līdz šīsdienas rezultātam bijis krietni garš ceļš, kas faktiski aizsākās vēl pirms administratīvi teritoriālās reformas, kad vēl visi dzīvojām vienotā Krāslavas rajonā. Tieši tajā laikā valstī tika izsludināts projekts dabaszinību kabinetu uzlabošanai un aprīkojuma iegādei, jo dabaszinību priekšmetus pasludināja par prioritāriem. Lai pieteiktos dalībai projektā, bija nepieciešama skolā izstrādāta matemātikas un dabaszinību programma, kas bija viens no galvenajiem kritērijiem. Dagdas vidusskolā tobrīd tādas programmas nebija, tāpēc mazpilsētas izglītības iestāde netika pirmajā kārtā, kad šos kabinetus ierīkoja Krāslavas ģimnāzijā.

V. Gekiša: “Bet vēlēšanās mums bija liela. Izstrādājām matemātikas un dabaszinību programmu, kas tagad reāli darbojas, un varējām pretendēt uz dalību 2. kārtā, kur arī tikām. Mūsu skolotāji brauca uz Krāslavas ģimnāziju, iepazinās, kā tas viss darbojas praksē. Ar novada pašvaldības vadību braucām uz Prei-ļiem un skatījāmies arī tur, ko labāk iegādāties šiem kabinetiem, kā tas viss darbojas. Šodien projekts ir pabeigts, visa nauda izlietota un esam ieguvuši četrus izremontētus un labi aprīkotus dabaszinību kabinetus. Turklāt par projekta finansējumu iegādājāmies arī nepieciešamās mācību grāmatas tieši dabaszinību priekšmetos: matemātikā, fizikā, ķīmijā un bioloģijā. Ļoti svarīgi bija iegādāties mācību grāmatas, jo valsts grāmatām nodrošina pavisam minimālu naudas summu. Bibliotēkas krājumu papildinājām tieši ar tām mācību grā- matām šajos priekšmetos, kuras mums pietrūka. Iegādāti arī uzdevumu krājumi un skolotāju grāmatas.”

Vislielākais darbs bija saistīts ar telpu renovāciju — tika remontētas gan klašu telpas visiem četriem kabinetiem, gan sagatavotas, gan ierīkotas laboratorijas klasēs (to varēja izdarīt, jo telpu platības bija pietiekamas). Lai nodrošinātu tehnoloģiju un mācību aprīkojuma uzstādīšanu un ekspluatāciju, tika veikti inženiertehniskie un sanitārtehniskie darbi.
Visi četri mācību kabineti aprīkoti ar mūsdienīgām informācijas tehnoloģijām. Ir iegādāta datortehnika, programmatūra, aparatūra, materiāli, piederumi (trauki, vielas) un četri jaunu mēbeļu komplekti.

“Ļoti būtiski bija iegādāties aprīkojumu fizikas, bioloģijas un ķīmijas kabinetam, jo tieši šiem kabinetiem nākas tērēt lielas summas,” turpina V. Gekiša. ”Sensori fizikas kabinetam, vielas ķīmijas kabinetam, mikroskopi bioloģijas kabinetam — tas ir dārgs prieks. Tagadējo aprīkojumu nevar salīdzināt ar to, kas bija kādreiz, kad varējām atvēlēt pavisam niecīgu summu, lai kādam kabinetam kaut ko iegādātos. Īpaši dārgs viss bija fizikai un ķīmijai. Tāpat bioloģijas kabinetā mums nebija ar ko lepoties. Novecojuša skeleta vietā tagad ir mūsdienīgi maketi, ir jauni mikroskopi, ar kuru palīdzību var veikt izpētes darbu.
Video projektori un ekrāni ir visos kabinetos, bet tikai matemātikas kabinetā mums ir interaktīvā tāfele, kas arī ļoti dārgs pirkums. Atbildīgi par kabinetiem ir priekšmetu skolotāji, bet viņi tos ļauj izmantot arī citu priekšmetu skolotājiem. Mūsu pedagogi sadzīvo ļoti draudzīgi, ir saprotoši un savstarpēji izpalīdzīgi.

Šie kabineti mums nākuši īsti laikā un ir ļoti svarīgi, jo pirmo gadu šogad skolēniem eksāmeniem bioloģijā, ķīmijā un fizikā ir jāsagatavo praktiskais darbs, kas ir viena no eksāmena sastāvdaļām. Skolēns šo darbu veic mācību gada laikā, skolotājs novērtē, un šis vērtējums nāks klāt eksāmena vērtējumam. Pagaidām jaunos kabinetus izmantos tikai mūsu skolas skolēni, bet varbūt nākotnē varēs izmantot arī citu skolu skolēni, piemēram, priekšmetu olimpiādēs.”

Ķīmijas kabinets

Priekšmeta skolotāja Ausma Grizāne žurnālistu sagaida pa-cilātā noskaņojumā. Klase plaša un gaiša, aprīkota ar desmit jauniem datoriem sko-lēniem, dators skolotājai, biroja kombains — printeris, skeneris un kopētājs vienā iekārtā, kas ir ļoti parocīgi gan skolēniem, gan skolotājai. Ir projektors, datu kamera — kodoskopam līdzīga iekārta, jauns velkmes skapis. Laboratorijā ir divu veidu svari, kas var nosvērt ar simtdaļas precizitāti, elektroniskie svari, žāvēšanas skapis, kas nepieciešams laboratorijas darbiem, kuros paredzēts izkarsēt un izžāvēt vielu. Ir arī tik nepieciešamais ūdens destilēšanas aparāts, kas tagad dod iespēju strādāt ar ķimikālijām, lietojot destilētu ūdeni. Vēl daudz jaunu plītiņu, jaunas ķīmiskās vielas.
A. Grizāne “Šogad pirmo gadu dabaszinību priekšmetos skolēniem jāizstrādā savi pētnieciskie darbi. Tos izstrādās mācību gada laikā, skolotājs tos novērtēs, un darba aprakstu skolēni pieliks klāt eksāmena darbam. Darbs tiks pielikts ar kodu, Rīgā to vēl reizi pārbaudīs. Skolēni izvēlas kādu no tiem dar-biem, kas ir skolas programmā, bet skolotājs var piedāvāt arī citu. Skolēnam svarīgi ir prast pašam izvirzīt hipotēzi, formulēt darba mērķi, darba uzdevumu, noteikt darba piederumus, veikt datu apkopojumu un izdarīt secinājumus.”

Matemātikas kabinets

Šajā kabinetā ir divas saimnieces: skolotājas Olga Orole un Aija Babre. Plaša, gaiša telpa, jaunas mēbeles, tāfele, datortehnika skolotājai. Tomēr patiesais kabineta lepnums ir interaktīvā tāfele, kuras iespējas žurnālistam nodemonstrēja skolotāja A. Babre un drosmīgākie skolēni. Tāfeles pielietojums var būt ļoti plašs, projicēto attēlu var papildināt, zīmējot uz tāfeles ar speciālu flomāsteru.

Fizikas kabinets

Jauns un svaigs pēc remonta, aprīkots ar visu nepieciešamo sekmīgam mācību procesam. Skolotāja Žanna Klāra Vasiļjeva atnesa parādīt divas nelielas, bet visai dārgas kastītes. Vizuāli nekas īpašs, bet, izrādās, tajās slēpjas ļoti gudras iekārtas. Vienā sensori iebūvēti iekšā, var uzzināt skaņas stiprumu decibelos, var izmērīt apgaismojuma intensitāti luksos, var izmērīt temperatūru ar augstu precizitāti. Otra nedaudz lielākā kastīte ir datu uzkrājējs, pie kura var pieslēgt dažādus sensorus. Žurnālistam skolēni nodemonstrēja temperatūras sensoru darbībā. Starp citu, šīs fizikas kabineta iekārtas skolēni jau izmanto, gatavojoties bioloģijas eksā- menam. Meitenes audzēja gurķus, mērīja apgaismojuma intensitāti un temperatūras izmai- ņas.

Bioloģijas kabinets

Kabinetā saimnieko skolotājas Marija Babra un Anna Krilova, kura koordinēja visu, kas saistīts ar dabas zinību kabinetu materiālu un aprīkojuma iegādi. Šis ir otrs kabinets, kurā iegādāti deviņi jauni datori skolēniem. Protams, tāpat kā iepriekšējos kabinetos, arī šeit ir skolotāja darbam visa nepieciešamā datortehnika. Kabinets aprīkots ar mūsdienīgiem mikroskopiem, ir cilvēka ķermeņa makets un iekšējo orgānu maketi, citas bioloģijas mācīšanai nepieciešamas lietas.
Jaunie kabineti un tiem iegādātais aprīkojums dos iespējas dabaszinību mācību priekšmetus — matemātiku, fiziku, ķīmiju un bioloģiju — apgūt ar daudz lielāku ieinteresētību, tātad arī augstākā kvalitātē.

Juris ROGA