Ceļinieki atvainojas A. Silova kungam

Laikraksta redakcija saņēma Ezernieku pagasta iedzīvotāja A. Silova kunga vēstuli, kuru publicējam saīsinātā veidā.
“Esmu pensionārs, bijušais ceļu darbinieks vienā no ceļu pārvaldēm Pierīgā. Pēc operācijas šī gada 6. janvārī labi un lepni iebraucu savā tēva sētiņā Ezernieku pagastā, kur pašlaik dzīvoju. Jau rīta agrumā 7. janvārī visi ceļi bija aizputināti ar jauku baltu pūkainu sniedziņu tā, ka ar vieglo auto ne no vietas.

7. janvārī vakarpusē kādus 300 metrus no mājām redzēju greideru šķūrējot sniegu pa ceļu. Biju priecīgs, bet ātri vien greiders pazuda, neizšķūrējis ceļu Baltā -Vaivodi, pēc pirmā kilometra uztaisīja “tupiku” (sniega valni — red.) un nozuda no horizonta.
Nodomāju, ka pirmdien ar jaunu sparu nieka 550 metru garo ceļa gabalu izšķūrēs vienā rāvienā, jo no otras puses Vaivodu ceļš 3 km garumā nez kāpēc jau bija izšķūrēts. Atnāca pirmdienas rīts, man bija jādodas pie ārsta uz pārsiešanu. Zvanu draugam Jurim, lai glābj mani un aizved pie ārsta ar savu busiņu. Šis bez vārda runas izlīdzēja, pieripināja savu busiņu pie tā “tupika”, es, slims būdams, aizgāju pretī un tā nokļuvu līdz dakterim. Pēc pārsiešanas Juris atgādāja mani līdz tā saucamajam “tupikam”. Redzu, ka ceļš ticis patīrīts uz priekšu tikai 200 metru aiz kalniņa un atkal “tupiks” — tagad jau tikai 200 metrus no manām mājām, no Baltās — 1,2 km. Juris ar grūtībām apgrieza automašīnu atpakaļceļam, es — uz mājām kājām.

Sazvanīju ceļa meistaru, jautāju, kāpēc ar tik jaudīgu tehniku netika tālāk iztīrīts ceļš, tikai 200 metru? Man atbildēja, tā tehnika ir par švaku, nevar tikt galā. Turklāt to ceļu varot tīrīt tikai 4 reizes sezonā. Un šo esam vairākkārt pārsnieguši, tātad varam netīrīt vispār. Pēc šādas atbildes man garastāvoklis uz nulles.

13. janvārī atkal jādodas pie ķirurga, bet 200 metrus no mājām “tupiks”. Sazvanīju darbu vadītāju — tomēr par meistaru vienu rangu augstāks cilvēks. Viņa atbilde bija īsa, proti, kad izpilddirektors atsūtīs jaudīgu tehniku, tad varbūt kaut kas...

Paliku domādams, kādu vēl jaudīgāku tehniku grib? Zinu, ka viņiem ir pat somu greiders un ļoti jaudīgi ekskavatori ar četriem velkošiem riteņiem un kausu priekšā. Vai Dagdas ceļu iecirknim tādi neder?

12. janvārī sazvanu izpilddirektoru, lūdzu, lai kaut vai vienu joslu izšķūrē. Saku, ka to var izdarīt no kalna puses pat ar mazjaudīgu MTZ traktoru. Bet izpilddirektoram padotie bija sacījuši, ka to nieka gabalu varot izšķūrēt ne mazāk kā ar padomju laika S-100 traktoru. Izpilddirektors man svēti apsolīja, ka 12. janvārī noteikti ceļš tiks izšķūrēts.

Ilgi gaidīju, līdz plkst. 15. parādījās JMZ markas traktors, kas arī izdzina pirmo tīro joslu, kura man bija ļoti nepieciešama, lai 13. janvārī ar savu automašīnu varētu aizbraukt pie ķirurga. Pēc JMZ otrā lāgā ceļu paplašināja padomju laika T-150 traktors, tikai tos 350 metrus ceļa posmu, kur sniega bija vietām zaķim līdz ceļgaliem.

Tāda, lūk, notika cīņa par šo 350 metrus garo ceļa posmu piecas dienas. Un visas šīs dienas no abiem ceļa galiem tajā iebrauca mašīnas, bet priekšā “tupiks”. Visi lamādamies ar grūtībām apgrieza auto atpakaļceļā.

Citreiz šādā situācijā es ieteiktu ceļiniekiem uzstādīt ceļa zīmi “Tu- piks”, tad viss būtu okey — varētu gaidīt pavasara sauli, jo pēc meistara sacītā šim ceļam šīs sezonas limiti bija par daudz izšķūrēti...”

Jautājam ceļiniekiem

Diemžēl vēstuli saņēmām ar nokavēšanos, bet labāk vēlu nekā nekad. 2011. gada 22. februārī ar vēstules saturu esam iepazīstinājuši AS “Latvijas autoceļu uzturētājs” Daugavpils ceļu rajona izpilddirektoru V. Mačukāna kungu un rakstiski esam lūguši sniegt atbildes uz vēstulē skartajiem jautājumiem. Vai mūsu lasītāja vēstulē izteiktās pretenzijas ir pamatotas? Kādos termiņos ir jāatbrīvo no sniega 2. šķiras valsts autoceļi? Kad tīra valsts autoceļus, nobraucamos ceļus aizber ar sniega valni — vai kādam ir jāattīra no valsts autoceļiem nobraucamie ceļi, kam tas jādara?

Saņemta šāda atbilde, publicējam pilnībā

“Janvāra mēneša pirmajās dienās iestājās ilgstošs sniegputenis, kurš turpinājās vairākas dienas. Rezultātā uz visiem autoceļiem izveidojās lieli sniega sanesumi, īpaši uz vietējiem ceļiem (2. šķiras valsts autoceļiem).
Prasības autoceļu uzturēšanai noteiktas LR Ministru kabineta 2010.gada 9. marta noteikumos Nr. 224, “Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”.

Visi valsts autoceļi atkarībā no nozīmes un satiksmes intensitātes, kā arī ņemot vērā izdalīto finansējumu, ir dalīti 4 (četrās) uz- turēšanas klasēs.

Līdz ar to katrai klasei atšķirīgs uzturēšanas standarts (līmenis). Starp citu, ar valsts ceļu uzturēšanas prasībām interesenti var iepazīties interneta mājas lapā: www.lvceli.lv sadaļā, ”uzturēšana ziemā”.

Vietējās nozīmes (2. šķiras) valsts autoceļiem ar “C” uzturēšanas klasi laiks attīrīšanai no sniega ir 18 stundas, ar “D” uzturēšanas klasi netiek normēts.

Autoceļus, kuriem noteikta “D” uzturēšanas klase, attīra no sniega līdz četrām reizēm ziemas sezonā atkarībā no sniega daudzuma.

Valsts vietējās nozīmes autoceļš “Murāni - Belaja - Vaivodi” ir sadalīts 2 uzturēšanas klasēs pa ceļa posmiem, proti, no km 0,000 līdz 8,000 ir “C’’ uzturēšanas klase, no 8,000 līdz 12,265 ir “D” uzturēšanas klase.

Ceļa posma 9. kilometrā , kur dzīvo A Silova kungs, ir “D” uzturēšanas klase.

Runājot par šo ceļu posmu, tas 2010.gada decembrī attīrīts no sniega 6 reizes, konkrēti pa datumiem ( 4., 10., 19., 24., 28., 30.), arī 2011.gada 12. janvārī sniega sanesumu vieta tika likvidēta.

Noslogotākie ceļi sniegputeņa laikā tiek tīrīti vairākkārtīgi. Nav iespējams attīrīt autoceļu un atgriezties pie katras nobrauktuves, lai attīrītu arī to no sniega.

Koplietošanas ceļiem, ja pirms valsts ceļa tīrīšanas pagasta ceļš ir iztīrīts, tad ceļa pieslēgumu tīra valsts ceļu uzturēšanā strādājoša tehnika. Sniega valni uz māju ceļu nobrauktuvēm jātīra ceļa īpašniekam.

Laikraksta “Ezerzeme” lasītāja, Ezernieku pagasta iedzīvotāja A. Silova kunga vēstulē izteiktās pretenzijas no cilvēciskā viedokļa ir pamatotas, bet no juridiskā viedokļa nav pamatotas, jo ar Ministra kabineta noteikumiem noteikti termiņi ceļu attīrīšanai no sniega.

Šie normatīvie akti saistīti ar iespējamo finansējumu autoceļu uzturēšanai. Atvainojamies A. Silova kungam par izveidojušos situāciju.”

2011.g. 02. 03.

AS “Latvijas autoceļu uzturētājs”
Daugavpils ceļu rajona izpilddirektors V. Mačukāns.

Publicēšanai sagatavoja J. ROGA