Vairāki gados vecāki iedzīvotāji interesējas, kāpēc kabeļtelevīzijas lietotāji Krāslavā netiek informēti par izmaiņām programmu paketēs, proti, kāpēc dažs TV kanāls pēkšņi pazūd un vietā parādās cits, kas šķiet neinteresantāks? Kad klients izvēlējās paketi, viņš rēķinājās ar to saturu, kāds tajā bija iekļauts, bet izrādās — nekas nav mūžīgs. Kāpēc ar kabeļtelevīzijas lietotājiem netiek slēgti līgumi, kuros būtu konkretizēti visi šie jautājumi?
SIA “KTV Teleanss” direktors Antons Slesars un uzņēmuma speciālists Jānis Lipšāns pastāstīja, ka līgumi tiek slēgti, diemžēl aptuveni trešdaļa kabeļtelevīzijas operatora klientu, galvenokārt gados veci ļaudis, nav atsaukušies aicinājumam personīgi ierasties pārslēgt līgumus, kad tika ieviestas trīs televīzijas programmu paketes: sociālā (1,49 lati mēnesī) ekonomiskā (2,48 lati mēnesī) un bāzes (4,96 lati mēnesī). Līdz ar to šiem cilvēkiem nav uz rokām līguma nosacījumu, kuros skaidri sadalīti pušu pienākumi un atbildība. Bet jebkurā gadījumā klients maksā atbilstoši izvēlētajai paketei, turklāt ikviens var atnākt un palūgt līgumu, par to nekas nav jāmaksā.
Līguma 5. punkta apakšpunktos sacīts, ka Operators ir tiesīgs bez saskaņošanas ar Abonentu izmainīt kanālu un programmu saturu kabeļu tīklos, kā arī izmainīt abonenta maksu un pieslēgšanas maksas summu, savlaicīgi brīdinot Abonentu. Operatoram ir tiesības veikt atsevišķu mezglu un līniju apkopi un profilaktisku remontu bez Abonenta brīdināšanas. Operators nav atbildīgs par elektroenerģijas atslēgumiem elektrotīklos, no kuriem tiek nodrošināti ar elektroenerģiju kabeļtelevīzijas tīkli, kā arī par pakalpojumu pārtraukumiem zādzību, stihisku nelaimju un citos nepārvaramas varas apstākļos, bet apņemas iespējami īsākā laikā atjaunot retranslāciju.
Atbilde uz jautājumu, kāpēc nepieciešams mainīt pakešu saturu, ir pašsaprotama: gadās, ka klienta iecienīto TV programmu pārtrauc raidīt tās izplatītājs vai par tās turpmāku retranslāciju izvirza nepieņemamas prasības kabeļtīklu operatoram. Līdz ar to vietā tiek meklēts kāds cits TV kanāls, kuru piedāvāt cilvēkam, lai viņš nejustos piemānīts.
Otra problēma, par kuru ļaudis sūdzas, ir raidījumu kvalitāte: viens kanāls skaļāks, otrs klusāks, viena programma graudaināka, cita manāmi labākas kvalitātes. Uzņēmuma speciālisti stāsta, ka šis jautājums nav viennozīmīgs. Ja visu laiku klients bija apmierināts ar pakalpojuma kvalitāti, bet pēkšņi radās kāda problēma, tad nevajag kautrēties — ir jāzvana uz numuru 65681418 un jāinformē kabeļtelevīzijas operators. Izbrauks speciālists, kurš atradīs un novērsīs radušos bojājumu pieslēgumā vai kabeļtīklos.
Bet gadās situācijas, kad risinājums ir atkarīgs tikai no klienta, proti, ja ir nepieciešama jauna televīzijas pārraižu uztveršanas ierīce — televizors. Jāatceras, pirms veikt pirkumu internetā vai doties uz veikalu, par paša izvēlēto televizora modeli labāk būtu arī pakonsultēties ar kabeļtelevīzijas operatoru, lai pēc tam nav jākož pirkstos. Šīs konsultācijas ir bezmaksas, ne viens vien krāslavietis šo iespēju ir arī izmantojis. Lieta tāda, ka mūsdienās ir ne tikai ļoti plaša televizoru izvēle, bet pastāv arī daudz dažādu tehnoloģiju. Ne vienmēr tirgotājs ir līdz galam atklāts un godprātīgs, jo viņa galvenais uzdevums preci pārdot. Tā var iegādāties televizoru, kuram pēc tam kaut kas jāpiepērk klāt, lai varētu skatīties to, ko cilvēks vēlas. Protams, Latvijas likumdošana aizstāv patērētājus un 14 dienu laikā var izmantot atteikuma tiesības, bet jebkurā gadījumā tas ir lieks stress.
Visbeidzot kvalitātes jautājumā ir lietas, ko šeit ir grūti vai pat neiespējami ietekmēt. Dažādiem kanāliem ir dažāds skaņas līmenis, sevišķi skaļi ir muzikālie kanāli, kas krietni pārsniedz vidējo līmeni. Iespēju robežās operators skaņu cenšas pieregulēt, tomēr vislabākos panākumus var gūt ar jaunajiem televizoriem, kuriem ir skaļuma regulēšanas automātiskā funkcija, kas skaņas līmeni sabalansē vienādu visos kanālos. Dažādiem kanāliem var būt atšķirīgas kvalitātes signāls, kāds tas atnāk, tādu operators arī padod tīklā. Starp citu, jau 15 kanālus SIA “KTV Teleanss” savā tīklā izplata ciparu tehnoloģijā, pārējos — analogajā. Atšķirība, protams, ir neliela, tāpēc pāreja uz ciparu tehnoloģiju nav operatora prioritāte, jo tas saistīts ar lielām izmaksām arī no abonenta puses.
No nākamākā gada par kabeļtelevīzijas lietošanu Krāslavā viennozīmīgi būs jāmaksā dārgāk tieši tik, cik valdība paaugstinājusi pievienotās vērtības nodokļa likmi. Pagaidām nav plānots celt maksu kā tādu, jo uzņēmuma vadība rēķinās arī ar iedzīvotāju maksātspēju. Diemžēl vēl nav pilnas skaidrības par nacionālajiem komerckanāliem. Ja turpmāk tos varēs uztvert tikai par maksu, tad kaut kādas izmaiņas kabeļtelevīzijas operatora darbā tas noteikti ieviesīs.
Juris ROGA