Ir iniciēts projekts par muitas un loģistikas centra izveidi Latvijas - Baltkrievijas pierobežas Latvijas pusē Gri- gorovščinas- Patarnieku robežpunktā (apmēram divu kilometru attālumā no robežas), informēja Krāslavas novada domes priekšsēdētājs Gunārs Upenieks.
Projekta ideja pieder Krāslavas novada domei, tā saskaņota ar Vitebskas apgabala izpildkomiteju un jautājums iekļauts apspriešanai Latvijas- Baltkrievijas valdību līmenī. Ideja kādu laiku tika turēta noslēpumā, nesenajā intervijā Upenieka kungs vien pateica, ka negrib priekšlaicīgi lielīties. Ja viss labi izdosies, pats informēs par rezultātu. Izrādās, ka doma ir izveidot muitas un loģistikas centru, kas radītu jaunas darbavietas mūsu novada iedzīvotājiem.
29. septembrī Minskā notika Latvijas - Baltkrievijas Starpvaldību komisijas sēde ekonomiskās un zinātniski- tehniskās sadarbības jautājumos, uz kuru tika aicināti arī novada domes priekšsēdētājs Gunārs Upenieks un Eiroreģiona “Ezeru zeme” Latvijas biroja vadītāja Ilze Stabulniece. Sēdē tika pārrunāta abu valstu ekonomiskā sadarbība uzņēmējdarbības, transporta, standartizācijas, pierobežas sadarbības un citos jautājumos.
Latvijas un Baltkrievijas pārstāvju konstruktīvajās sarunās tika izskatīts mūs interesējošais jautājums par muitas un loģistikas centra izveidi Latvijas un Baltkrievijas pierobežā. Latvijas pārstāvji informēja par projekta “BELLAT LOGISTICS” izstrādi. Komisija atbalstīja projekta realizācijas lietderību. Tagad sāksies darbs pie tehniski - ekonomiskā pamatojuma un līdzekļu piesaiste šī projekta aktualizācijai, tiks arī piesaistīti eksperti muitas un loģistikas jomā. Tiek gaidīti priekšlikumi no baltkrieviem par viņu vajadzībām transporta, loģistikas un informācijas infrastruktūras jomā.
Muitas un loģistikas centrā paredzēts izveidot muitas zonu, kurā varētu notikt kravu pārkraušana un sadalīšana, kā arī sa- biedrisko zonu, kurā varētu strādāt kā Baltkrievijas, tā Latvijas pārstāvji.
Ir pamatotas cerības piesaistīt arī jaunos novada speciālistus, kuri šobrīd apgūst gan transporta loģistikas zinības, gan arī citas vajadzīgas specialitātes. Izveidojot centru, paredzētas investīcijas arī Baltkrievijas tranzīta infrastruktūrā. Šobrīd jau tiek rekonstruēts Grigorovščinas robežpunkts, tas notiek Latvijas — Lietuvas — Baltkrievijas programmas stratēģiskā projekta ietvaros.
Nākotnē ar Iekšlietu ministriju jārisina jautājums par to, lai autovadītāji no Ukrainas, Baltkrievijas un Krievijas varētu šajā muitas un loģistikas zonā iebraukt bez vīzas, kas atvieglotu kravu kustību.
Komisijas sēdē tika aktualizēts un pārrunāts vēl viens mums svarīgs jautājums: par Vorzovas — Lipovkas un Drujas — Piedrujas vienkāršotās robežpārejas punktu darbības atjaunošanas iespējām. Panākta vienošanās izveidot darba grupu situācijas izpētei, lai radītu infrastruktūru ar mērķi atjaunot abu punktu darbību. Šobrīd jau ir parakstīta vienošanās par vienkāršoto robežšķērsošanu 50 km zonā, kurā ietilpst arī Krāslava, Daugavpils, Braslava, Miori, Verhņedvins- ka.
Juris ROGA