Labdien, redakcija!

Lasītāji raksta

Rakstu jums, lai pievērstu uzmanību jautājumam un, iespējams, mudinātu atbildīgās institūcijas, medijus un sabiedrību uz kaut kādu darbību jautājuma ak- tualizēšanā. Es runāju par jauno studentu profesijas izvēli.

Es pēc profesijas esmu skolotāja un jau vairāk nekā trīs gadus no Jelgavas esmu pārcēlusies uz dzīvi Īrijā. Dzīvojot šeit, esmu sapratusi vairākas lietas par šo profesiju, apzinoties, ka arī Latvija sekos Īrijas un citu valstu pēdās. Šeit skolotājs ir profesija, kas izpelnījusies ļoti augstu prestižu un stāv līdzās pat tādām profesijām kā ārsti vai juristi. Manuprāt, tuvāko gadu laikā arī Latvijā situācija mainīsies uz labo pusi, tādēļ būtu ļoti nozīmīgi sagatavot jaunos topošos speciālistus. Taču mani māc šaubas, vai tas notiek pietiekami aktīvi.

Aplūkojot augstskolu piedāvājumu, secinu, ka skolotājus piedāvā sagatavot augstā līmenī. Tajā pašā Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijā sagatavo ne tikai vispārīgos, bet arī specializētos bioloģijas, mūzikas, sporta u.c. sko-lotājus. Turklāt šeit ir pieejamas plašas mācību iespējas par budžeta līdzekļiem. Tam šobrīd būtu jābūt ļoti vilinoši. Arī darba piedāvājumu mājas lapās jau tagad redzami vairāki sludinājumi - meklējam skolotāju (skolās, privātskolās, kursiem, privātstundām). Tas norāda uz pirmajiem impulsiem, lai situācija mainītos.

Tomēr jaunieši salīdzinoši kūtri reaģē uz gaidāmajām izmaiņām, un tas ir jautājums, uz ko es vēlējos vērst jūsu uzmanību un uzsākt diskusiju. Valsts daudz runā par to, ka jaunieši izvēlas mācīties zinātnes, kurās jau tagad ir pārprodukcija: ekonomistu, juristu profesijās, bet nekas netiek darīts, lai vidusskolēniem izskaidrotu situāciju, lai pievērstu viņu uzmanību. Nepietiek tikai ar budžeta vietu atvēlēšanu tādai profesijai, kā skolotājs, ir nepieciešams arī iz-skaidrojošs darbs. Jaunietim ir jāpastāsta, ka, piemēram, mācoties par skolotāju, nākotne viņam ir nodrošināta un per-spektīva, konkrēti dodot tam pamatojumus.

Uzskatu, ka šis noteikti ir temats, kas pelnījis lielāku uzmanību. Lai jau nākamajā gadā jaunieši neveltītu liekas pūles un naudas līdzekļus, apgūstot nākotnē mazāk lietderīgu profesiju, ir pēdējais moments, kad viņiem vēl ir iespēja izvēlēties, jo, cik zinu, uzņemšana vairākās augstskolās laikam jau ir sākusies.

Ar cieņu, Tamāra RUDZĪTE (bioloģijas skolotāja ar 30 gadu stāžu)