Manas pārdomas par vērtībām un ideāliem pirmsskolas izglītībā

Pirmsskolas vecums ir īss sprīdis cilvēka dzīvē, bet ļoti nozīmīgs. Attīstās visas maņas, prasmes un iemaņas, pilnveidojas bērna domāšana, bērns sāk apzināties savu “Es”, iemācās saprasties ar vienaudžiem un pieaugušajiem. Šajā vecumā formējas bērna kā personības pamati. Sarežģītāka kļūst bērna emocionālā dzīve, paplašinās bērna darbības sfēra. Runa kļūst par domāšanas ieroci. Tas viss ir pamats bērna tālākai attīstībai, veiksmīgam startam skolā un socializācijai sabiedrībā kopumā. Svarīgi, lai nākotnes sabiedrības vērtību un ideālu nesēji būtu brīvi, radoši cilvēki, kuri spētu veiksmīgi realizēt sevi, būtu atbildīgi par savu dzīvi un sabiedrības attīstību.

Izglītība ir katra sabiedrības locekļa svarīga un nozīmīga dzīves daļa, tādēļ pārmērīga eksperimentēšana un nepārdomātas pārmaiņas izglītībā valsts līmenī neko labu nesola, jo viss it kā jaunais būtībā ir jau kādreiz bijušais labi aizmirstais vecais. Valsts nelaime ir tā, ka atbildīgās personas izglītībā neprot valstiski analizēt un secināt, negrib iedziļināties jau agrāk pieļautajās kļūdās izglītības jomā un neatlaidīgi saglabā tendenci kāpt uz “vecajiem grābekļiem”. Pirms ko būtiski mainīt, pietiktu ne tikai ar citu valstu pieredzi izglītības attīstībā, bet arī ar savas valsts agrāk gūto pieredzi, arī ar pirmās Latvijas brīvvalsts laika pedagoģiskajām atziņām, papētīt izglītības reformu lietderīgumu laikā, kad bijām vēl sociālistiska republika. Sešgadīgo bērnu apmācība 1. klasē ir jau iziets etaps (raksta autore pati ir strādājusi “0”klasēs).

Runa ir tieši par sešgadīgo bērnu apmācību. Ignorējot bērnu un vecāku vajadzību pēc pamatizglītības atbilstoši bērna vecumam, rudenī tika atcelta obligātā sešgadīgo bērnu apmācība. Visvairāk no šī lēmuma cieta mājas bērni. Nu jau ar šī gada 1.janvāri 5/6-gadīgo bērnu apmācība tika atjaunota, bet daudz kas ir nokavēts. Trūka arī pilnīgas un saprotamas informācijas par šo jautājumu.

Aglonas novada pirmsskolas izglītības iestāde strādā pēc licencētas pirmsskolas izglītības programmas un izstrādātas mācību priekšmetu programmas, ievērojot bērnu vecuma un psiholoģiskās īpatnības. Bērni, kuri apmeklē PII, apgūst dažādas prasmes un iemaņas dažādos mācību darbības veidos: mūzikā, sportā, matemātikā, dabas un apkārtnes zinībās, zīmēšanā, veidošanā, literatūrā un runā, rokdarbos un konstruēšanā. Bērni apgūst arī kulturālas uzvedības normas, pašapkalpošanās iemaņas, saskarsmes kultūru. Bērni attīsta savu radošo darbību, arī rotaļājoties un darbojoties grupā, brīvā dabā ārpus nodarbību laika.

Aglonas novada PII ir izveidojusies laba sadarbība ar bērnu vecākiem. Tiek rīkotas vecāku sapulces un organizēti atklāti pasākumi, un svētki kopā ar vecākiem. Organizētas kopējas ekskursijas, pārgājieni. Vecāki piedalās rīkotajos konkursos un izstādēs. Ziemassvētku, Mātes dienas un izlaiduma svinēšana kopā ar vecākiem jau ir kļuvusi par tradīciju. Vecāki palīdz pilnveidot grupas telpu iekārtojumu, papildina grupas interešu centrus ar vajadzīgo materiālu mācību darbam. Iestādei ir arī sponsori. Artūrs Gražulis dāvā PII mēbeles un rotaļlietas. “Taurenīšu” grupas bērni papildus rotaļnodarbībās apgūst angļu valodu, kuru vada Karīna Stivriņa. Sakām paldies arī Elitai Strodei par dāvātajiem krāsainajiem dzijas diegiem.

Tā ir nesavtīga vecāku palīdzība un darbs bērnu labā.

Iestādei ir izveidojusies radoša sadarbība ar novada skolām — Aglonas vidusskolu un Aglonas internātvidusskolu. Bērnudārzā viesojas šo skolu audzēkņi ar dažādiem inscenējumiem un priekšnesumiem, kas priecē lielos un mazos ar savu atraktīvo spēli. Bieži ciemiņi ir jauniešu deju kolektīvi. Paldies par sagādāto prieku skolotājām — Ritai Ivbulei, Velgai Puzo, Dinai Staškevičai.
Šajā mācību gadā savu profesionālo palīdzību bērniem pēc vajadzības sniedza logopēde Aiga Budriķe un psiholoģe Natālija Rivža. Ļoti ceram uz veiksmīgu sadarbību ar šiem speciālistiem arī nākamajā mācību gadā.

Pie mums bieži ciemojas arī aktieri no Rīgas. Bērniem vienmēr ir iespēja apmeklēt izrādes Aglonas vidusskolā vai Aglonas kultūras namā, kur mūs vienmēr aizvizina novada autobuss.

Viss iepriekš minētais palīdz bērniem pilnveidoties un attīstīties radoši. Bērni tiek gatavoti jaunai videi — skolai! Bērnudārzā caur rotaļnodarbībām, svētkiem, brīvā laika rotaļām, individuālo un grupu darbu bērni psiholoģiski un emocionāli gatavojas skolai. Vecākiem un bērniem būs mazāk uztraukumu un rūpju par to, kā bērns iekļausies skolas jaunajā kolektīvā. Vecāki ir laimīgi, ja laimīgi, veseli un droši ir viņu bērni, ja viņi spēj socializēties un nepazust lielajā skolā. Diemžēl mājas bērniem šī iespēja rudenī tika liegta. Protams, lielu lomu spēlē arī krīzes laika vecāku finansiālais un materiālais stāvoklis. Daudzi vecāki nevar atļauties vest savu bērnu uz PII. Tomēr tā nevar būt tikai vecāku rūpe. Arī sabiedrībai — tātad mums visiem — jāuzņemas atbildība par mūsu bērnu nākotni. Citādi pirmsvēlēšanu skaļie saukļi par mūsu bērniem kā mūsu gaišās nākotnes pamatlicējiem tā arī paliks tikai saukļi. Vecākiem un lielai daļai sabiedrības tomēr nav pilnīgas un saprotamas informācijas par piecgadīgo/sešgadīgo bērnu apmācību skolai. Daudzi joprojām domā, ka 5 un 6 gadus vecie bērni nav jāgatavo skolai, šaubās, vai PII ir tādas apmācības grupas. Aglonas novada PII ir 5/6gadīgo bērnu apmācība, kur bērni tiek gatavoti skolai atbilstoši licencētai programmai. Ir arī speciālisti ar atbilstošu izglītību un profesionālo sagatavotību.

Vecāki! Mēs gaidām Jūs un jūsu lolojumus Aglonas novada PII! Gaidām atbalstu un sapratni arī no Aglonas novada domes, jo mēs visi esam atbildīgi par to, kas gaida mūs nākotnē.

Ar cieņu, Aglonas novada PII skolotāja, psiholoģijas maģistre Ināra ŠPELA