Atskaitās par darba rezultātiem

Atskaites sapulcē par 2009. gadu katra no Krāslavas policijas iecirkņa struktūrvienībām atskaitījās par darba efektivitāti savā struktūrvienībā. Tika izvirzīti problēmjautājumi, kurus paredzēts apspriest un rast risinājumu kopējā reģiona sanāksmē Rēzeknē 3. februārī.

Neskaidrības rodas jautājumā par to, kā korekti un vislabāk rīkoties situācijā, kad ir konstatēts mirušais. Radinieku noskaidrošana un apziņošana. Gadījumā, ja mirušajam nav radinieku, rodas neskaidrība par to, kuram ir jāuzņemas iniciatīva un kurš ir atbildīgs par tālāku formalitāšu kārtošanu. Kuram jākonstatē, ka persona ir mirusi vardarbīgā vai nevardarbīgā nāvē (policijas darbiniekam nav medicīniskās izglītības, lai oficiāli drīkstētu veikt šādu funkciju). Šis jautājums jārisina arī tāpēc, ka, konstatējot nāves gadījumu, attiecīgi tālāk jāizsauc ģimenes ārsts vai tiesu medicīniskā ekspertīze. Ja nāve iestājusies vardarbīgā ceļā, tad notikuma vietā nevajadzētu atrasties nepiederošām personām, kas varētu sabojāt vai traucēt lietisko pierādījumu vākšanu.

Līdz galam nav izstrādāts jautājums arī par tiesu medicīniskās ekspertīzes slēdziena nodošanu tālākai apstrādei. Nav reglamentēts, kurš ir atbildīgs par pierādījumu un citu materiālu nogādi tālākai apstrādei un kam būtu jāsniedz ziņas par gatavo ekspertīzes slēdzienu.

Kā rīkoties šādās situācijās, pagaidām nav strikti reglamentēts. Policijas darbiniekiem jārīkojas likuma ietvaros, tāpēc rīcības plāns iepriekš minētajās situācijās ir neskaidrs, tas arī kavē policijas darbību. Kriminālprocesu atklāšana nereti ievelkas neskaitāmo atskaišu dēļ, kas jāsniedz. Krāslavas iecirkņa Kriminālpolicijas nodaļas priekšnieks Jevgēnijs Ščukins atzīst: rodas iespaids, ka daži kriminālprocesi tiek kavēti tīši, jo tik daudz atskaišu tik īsā laika posmā nav nepieciešams.
Satiksmes uzraudzība (I. Panfilo) informēja, ka 2009. gada 12 mēnešos ir bijuši 2 gadījumi, kad tika mērķtiecīgi šauts pa transportlīdzekli, lai to apturētu. 2008. gadā šāds gadījums konstatēts tikai viens. Tas liecina, ka likumpārkāpēji, nevēloties tikt noķerti paaugstināto sodu un pašu naudas līdzekļu trūkuma dēļ, bēg no policijas patruļas. Abos gadījumos likumpārkāpēji tika notverti un tagad papildus likumpārkāpumam tiek pievienots sodu pastiprinošs fakts — pretošanās aizturēšanas brīdī.
Reorganizējot policijas struktūru, izmaiņas galvenokārt skāra policijas palīgdienestus. Tika izveidota vienota grāmatvedība, personāldaļa, saimniecības dienests un vadība, kas ļāva ietaupīt. Valsts policijas darbiniekiem ir arī citi ieteikumi, kā optimālāk var uzlabot policijas darbību. Katra reģionālā struktūra patstāvīgi veic likumpārkāpumu analīzi un statistiku, attiecīgi tiek sastādīts darba plāns. Darbinieki, kuri strādā reģionā, vislabāk pārzina problēmjautājumus attiecīgajā reģionā, tāpēc arī problēmas risinājums viņiem ir savs un pamatots.

”Varam novērtēt likumdošanas aktos esošās problēmas un piedāvāt to risinājumu, vēršoties Iekšlietu ministrijā ar savu problēmas risināšanas redzējumu,” uzsvēra Juris Pastars. Ekonomiskās lejupslīdes un arī policijas struktūras reorganizācijas veikšanas rezultātā iedzīvotājiem radies priekšstats, ka Valsts policijas uzraudzība likumpārkāpumu atklāšanā un novēršanā ir samazinājusies. Iedzīvotāji var nomierināties, bet likumpārkāpēji — likt aiz auss, ka “darbinieku skaits, kuri strādā tieši ar iedzīvotājiem, nav būtiski samazinājies. Sabiedriskās kārtības nodrošināšanas kvalitāte arī nav kļuvusi sliktāka,” kādā intervijā atzina J. Pastars.

Par to liecina arī apkopotie statistikas dati par 2009. gada 12 mēnešiem. Pēc statistikas datiem spriežot, Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldē ir visaugstākais faktiskais atklāšanas procents 2009. gada 12 mēnešos (56,2%). Latgales reģiona pārvaldes ietvaros Krāslavas policijas iecirknim ir trešais labākais rādītājs 66,4%. Labākie ir Balvu iecirknis (73% atklāto noziegumu) un Preiļu iecirknis (70,5%). Tāpēc, uzrunājot Krāslavas iecirkņa darbiniekus, Latgales reģiona pārvaldes priekšnieka vietnieks Juris Pastars apsveica ar panākumiem, bet atzīmēja, ka ir uz ko tiekties.

2010. gada plānā paredzēts: smagu un sevišķi smagu nodarījumu atklāšana un izmeklēšana, narkotisko vielu aprites un alkohola nelikumīgās aprites apkarošana, kā arī nelicenzēto preču izplatīšanas apkarošana. Tiks pastiprināta uzraudzība, lai nepieļautu alkoholisko dzērienu pārdošanu nepilngadīgajām personām un pastiprināti reidi izklaides vietās, kur tirgo alkoholiskos dzērienus, lai konstatētu nepilngadīgo personu atrašanos neatļautā vietā un veiktu tālāku situācijas risināšanu.

Ilona STEPIŅA