Bārdainu vīriešu, briļļainu studentu, labi ģērbušos biznesa partneru pūlis, pāris meiteņu. Tieši tā sākās pasākums “Ideju kauss 2009”, kas notika Latvijas dzelzceļa muzejā. Tas notiek jau vairākus gadus ar visu iespējamo fondu atbalstu.
Būtība ir vienkārša — dalībnieki atsūta savas biznesa idejas (obligāti inovatīvas), žūrija no visas šīs masas atlasa labākās, pēc tam autori raksta detalizētus biznesa plānus, kurus atkal izskata žūrija. Tiek atlasīti desmit labākie darbi, un finālisti personīgi prezentē komisijai savas idejas. Galvenais, kā dēļ tas viss notiek, ir naudas balva. Uzvarētājs saņem 5000 Latvijas naudas vienību savas idejas realizēšanai, bet otrās un trešās vietas ieguvēji — atbilstoši 3000 un 1000.
Taču atgriezīsimies pie pasākuma. Uz to tika uzaicināti visi, kuri uzvarēja pirmajā posmā. Bet tie ir aptuveni 250 no 559, kuri atsūtīja savus darbus. Kamēr mēs atradāmies vestibilā un gaidījām, kad visbeidzot mūs uzaicinās uz halli, es nodomāju: “Bet kur te ir ģērbtuve?” Pēc pusstundas man un manai pavadonei tomēr izdevās “izlauzties” uz halli. Te atbilde pati atrada mani: šajā angārā ar akmens grīdu, kur staigā vēji tā dēvētajā hallē, būtu muļķīgi atrasties bez virsdrēbēm. Vai nu organizētāji centās ietaupīt (tas vairāk ticams), vai arī viņiem tuva dzelzceļa romantika.
Radušos situāciju uzlaboja latviešu vidē modernais vadītājs Uģis Joksts, kurš centās būt enerģisks un nedaudz jokoja. To viņš darīja pat tīri ciešami — publika smaidīja. Pats pasākums atgādināja nebeidzamas prezentācijas no visiem, kuri kaut kā bija saistīti ar šo konkursu. Tāpēc uzreiz pēc organizatorisko jautājumu aplūkošanas mēs ieraudzījām dažādu mācību iestāžu un fondu pārstāvju, kā arī uzņēmēju un iepriekšējo gadu uzvarētāju uzstāšanos. Pir-mie pastāstīja par to, kādi viņi ir malači; otrie par to, kur meklēt finanšu palīdzību savam biznesam; trešie pateica, piemēram, šādus vārdus: “Jums jāsaprot, ka uzreiz “Mercedesu” un Kanāriju salu nebūs, nepieciešams smags darbs.” Bet pēdējie pastāstīja kaut ko no dzīves. Visvairāk iespiedās atmiņā Ruslans, 2007. gada konkursa uzvarētājs, kompānijas “AdCopy” dibinātājs. Viņš mēģināja novadīt līdz klausītājam šādu domu: “Jūsu ideja ir laba tikai tad, ja jūs esat gatavi tajā ieguldīt visu, kas jums ir. Ja jūs par simts procentiem esat pārliecināti par to. Pretējā gadījumā jums jāatrod cita ideja.” Es nepateicu vissvarīgāko: katrs, kurš iekļuva otrajā posmā, guva iespēju apmeklēt trīs biznesa plānu sastādīšanas seminārus, kā arī varē-ja pasūtīt konsultāciju pie mentoriem, ekspertiem dažādās nozarēs (no ražošanas organizācijas līdz jurisprudencei). Tas viss ir bez maksas. Turklāt tie, kuri nevar apmeklēt seminārus, var apskatīt prezentāciju konkursa mājas lapā.
Kāpēc es to stāstu? Lieta tāda, ka konkursā var piedalīties ikviens Latvijas iedzīvotājs. Nemaz nav svarīgi, kur jūs dzīvojat: Krāslavā, Lupandos vai mājelē netālu no robežas ar Baltkrieviju. Tāpēc katrs no mums ar savu ideju var pretendēt uz kompetentu cilvēku palīdzību, lai šo ideju realizētu dzīvē. Bet, ja jums ir laba ideja, jūs pretendējat uz tūkstoti vai pieciem tūkstošiem. Latu, protams. Ar to es gribu teikt, ka reizēm tā vietā, lai sēdētu virtuvē un kritizētu politiķus, var papūlēties un uzlabot savu dzīvi. Lai izietu pirmo konkursu, piedalītos semināros un saņemtu konsultāciju, vajag tikai izstrādāt savas idejas koncepciju, kas laika ilguma ziņā aizņems ne vairāk par vienu vakaru. Adreses: www.idejukauss.lv, www.jal.lv, www. pirmaismiljons.lv.
Elvis ŠIBALLO