Pircēji čekus mēdz saglabāt lielākiem pirkumiem
Veicot regulāro preču testēšanu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) Latvijā atklājis daudzas nedrošas rotaļlietas, elektropreces, un citas preces, ko patērētāji bieži izmanto savā ikdienā. Dati liecina, ka vidēji 50% no visām testētajām precēm dažādas preču grupās izrādījušās nedrošas, turklāt no 2008. gadā atklātajām nedrošajām rotaļlietām 33% tika konstatēti ftalāti paaugstinātā koncentrācijā — tās ir vielas, kas var radīt nopietnus attīstības traucējumus bērniem. Diemžēl kaitīgu ķīmisko vielu klātbūtni precēs pircējam pašam nav iespējams konstatēt preces iegādes brīdī, to var izdarīt tikai, veicot testus laboratorijā.
Latvijā atklāto bīstamo preču sarakstu ikviens var aplūkot PTAC mājaslapā: ttp://www.ptac.gov.lv/page/338.
Linda Rinkule, PTAC Preču un pakalpojumu uzraudzības departamenta direktore: “Šie dati ir ļoti satraucoši — tas nozīmē, ka patērētājiem tirgū ir pieejamas ļoti daudz un dažādas nedrošas preces, ar kurām var savainoties un pat apdraudēt dzīvību. Viena no vismazāk aizsargātajām patērētāju grupām ir bērni, tādēļ patērētājiem jābūt īpaši uzmanīgiem un, izvēloties Ziemassvētku dāvanas, jāpievērš uzmanība arī preču drošuma aspektiem, lai veltes to saņēmējiem nestu tikai prieku, nevis apdraudējumu.”
Nedrošas rotaļlietas ir viens no bērnu traumatisma iemesliem. Bērnu slimnīcas (BKUS) bērnu ķirurģe Lienīte Bergmane stāsta, ka “Nav konkrētas statistikas tieši par gūto traumu skaitu nedrošu rotaļlietu dēļ, bet ir daudzas traumas saistītas ar maziem priekš-metiem — pogām, ritentiņiem, rotaļlietu acīm u.tml. — tās bērni var iebāzt ausīs, degunā, norīt.”
Tāpēc ir ļoti svarīgi izvēlēties bērnu vecumam piemērotas rotaļlietas un uzmanīgi lasīt marķējumu un instrukcijas.
Eiropā ik mēnesi tiek atklātas vairāk kā 170 nedrošas preces un šo preču daudzums palielinās ik gadu. Viena trešā daļa no nedrošajām precēm ir rotaļlietas. Eiropā darbojas īpaša Ātrās informācijas apmaiņas sistēma (RAPEX), kuras ietvaros dalībvalstis ziņo par precēm un pakalpojumiem, kas rada draudus patērētāja veselībai un drošībai.
Ja tiek atklāta nedroša prece, tā ir jāatsauc no tirdzniecības vai nu pašai ražotājkompānijai vai arī atbildīgajai institūcijai. Eiropas savienībā katrā otrajā gadījumā nedrošo preci brīvprātīgi un atbildīgi no tirgus atsauc pats ražotājs.
Ja cilvēks ir iegādājies preci, kas viņam šķiet nedroša, tad par to ir jāziņo Patērētāju tiesību aizsardzības centram. Patērētāju traumu ziņojumu tālrunis: 67388639, e-pasts: drosums@ptac.gov.lv, vai jāaizpilda īpaša forma mājas lapā www.ptac.gov.lv.
Ziņo par bīstamām precēm!
Čekus glabā par lieliem pirkumiem
Ja cilvēks ir iegādājies preci, kas ir nedroša vai tai atklājas citi trūkumi, tad preci var nest atpakaļ uz veikalu un realizēt savas patērētāja tiesības — mainīt pret līdzvērtīgu preci bez maksas, novērst preces trūkumus vai saņemt atpakaļ naudu.
Tāpēc pirmkārt ir jāatceras saglabāt čeku par pirkumu. Kampaņas “Runā droši! Tās ir Tavas patērētāja tiesības Eiropas Savienībā” pasūtītās aptaujas rezultāti liecina, ka visbiežāk pirku-ma čeki tiek saglabāti, pērkot lielo sadzīves tehniku (92%), TV, video, audio tehniku, datorus (88%) un mobilos telefonus (84%). Pārsteidzoši, ka tikai 6% aptaujāto glabā čekus par bērnu rotaļlietām un bērnu precēm.
“Pircēju paradumi attiecībā uz čekiem ir kopumā vērtējami atzinīgi — ja viņiem ir čeks, viņi pēc tam var realizēt savas tiesības. Tanī pat laikā daudzi uzskata, ka nepieciešams arī tā saucamais ”garantijas talons”. Ir vērts atcerēties, ka ar čeku ir pilnīgi pietiekami, lai divu gadu laikā vērstos ar pretenziju pie tirgotāja. Īpašā preces garantija var noderēt, ja ražotājs vai tirgotājs sola ilgāku garantijas laiku par likumā paredzētajiem 2 gadiem, skaidro kampaņas “Runā Droši!” pārstāve Sanita Gertmane.
Ļoti pozitīvi vērtējams, ka vairāk kā puse aptaujāto (65%) ir izmantojuši savas patērētāju tiesības un centušies iegādāto preci atgriezt vai samainīt, ja konstatējuši tai kādu defektu. Aptauja arī runā par labu tirgotājiem: vairumā gadījumu (82%) patērētāju tiesības tiek ievērotas — atgrieztās preces tiek vai nu apmainītas pret līdzvērtīgām (45% gadījumu), vai arī tirgotāji piedāvā novērst to trūkumus (26%).
“Cilvēku aktivitāte, realizējot patērētāju tiesības, ir pieaugusi, vērojams, ka arī tirgotāju atsaucība pamazām uzlabojas,” vērtē S.Gertmane.
“Tāpat ir vērts atcerēties, ka, iegādājoties Ziemassvētku dāvanas ar atlaidi vai izpārdošanā, patērētājam saglabājas tās pašas tiesības, piemēram, pieteikt pretenziju divu gadu laikā.”
Uzzini vairāk par savām patērētāja tiesībām Eiropas Savienībā
Http://www.pateretajiem.lvlv/ informacija-pateretajiem/preces-atbilstiba-un-garantija/