Ziemā ceļi būs slideni

Šogad valstī par apmēram trešdaļu ir samazināts finansējums valsts autoceļu uzturēšanai ziemas apstākļos. Atbilstoši pazemināsies arī uzturēšanas līmenis — ceļus tīrīs un kaisīs retāk, kā arī palielināsies to autoceļu kopgarums, kurus ziemas laikā tīrīs tikai trīs vai četras reizes. Valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts ceļi” (LVC) Latgales reģiona Dagdas nodaļas vadītājs Pēteris Strautiņš norāda, ka šoziem ceļi būs līdzīgā stāvoklī kā 2005/.2006.gada ziemā.

— Ko ceļu lietotājiem nozīmē uzturēšanas klases pazeminājums?

— Tā var redzēt konkrētā piemērā: ja 2008./2009.gada ziemas sezonā valsts reģionālajiem autoceļiem P55 Rēzekne-Dagda (posmā no Dubuļiem līdz Dagdas pilsētai) un P62 Krāslava-Preiļi-Madona (posmā no Krāslavas līdz Aglonai), izejot no satiksmes intensitātes un pieejamā finansējuma, bija noteikta B uzturēšanas klase, tad šajā ziemas sezonā tā būs C uzturēšanas klase. Līdz ar to ceļu lietotājiem ir jārēķinās, ka, piemēram, laiks autoceļa brauktuves attīrīšanai no sniega ir palielinājies no 6 stundām līdz 18 stundām, ka uz brauktuves ar C uzturēšanas klasi ir pieļaujams sasalis vai piebraukts sniegs līdz 10 cm biezumam, pieļaujams svaiga sniega biezums mainīgos laika apstākļos līdz 10 cm, tāpat netiek normēts laiks brauktuves kaisīšanai ar pretslīdes materiālu un citi darbi, kas, protams, transportlīdzekļu vadītājiem radīs zināmas problēmas un neērtības.

— Vai iespējams prognozēt, kāds būs ceļu kopējais stāvoklis šoziem?

— Ceļu kopējais stāvoklis lielā mērā būs atkarīgs no konkrētiem laika apstākļiem. Iepriekšējā ziema no uzturēšanas viedokļa visumā bija sarežģīta, jo daudz sniga un gaisa temperatūra bieži bija tuvu nullei. Šādos apstākļos ceļi ar A1 un B uzturēšanas klasi bija jākaisa divas reizes dienā. Vieglāk un lētāk ir strādāt, ja sniegains laiks turas pastāvīgi un ir sals. Diemžēl ceļu uzturēšana nākamgad lētāka praktiski nekļūs, jo gan sāls maisījumam, gan degvielai cena faktiski nav mainījusies, tāpat nav samazinājušies kredīta maksājumi par iepirkto uzturēšanas tehniku. Lētāks kļuvis tikai darbaspēks.

— Kas ziemā jāpatur prātā transportlīdzekļu vadītājiem, pirms doties ceļā?

— Transportlīdzekļu vadītājiem jāatceras trīs lietas, kas būtiski ietekmē satiksmes drošību: ceļa segums, automašīnu riepu kvalitāte un ātrums. Ziemas laikā ir jābūt īpaši atbildīgiem, izvēloties atbilstošu braukšanas ātrumu, bet diemžēl, uzsniegot pirmajam sniegam, daudzi autovadītāji savus paradumus nemaina.

— Laikrakstā “Ezerzeme” (29. septembra numurā) tika nopublicēti Valsts autoceļu un to posmu saraksti ar noteiktām uzturēšanas klasēm 2009./2010. g. ziemā Latgales reģiona Dagdas nodaļas autoceļu tīklā. Starp citu, lasītājiem atgādināšu, tajā pašā numurā ir arī Dagdas novada pašvaldības autoceļu saraksts ar noteiktām uzturēšanas klasēm 2009./2010. gada ziemas sezonai. Tomēr daudziem arī šobrīd nav īstas skaidrības, kur vērsties, ja aizputinātu un slidenu ceļu dēļ bērni netiek uz skolu un paši nekur nevar aizbraukt? Ceļu uzturēšanas jautājums ziemā lauciniekus satrauc varbūt par vairāk nekā pilsētniekus...

— LVC Dagdas nodaļas pārvaldījumā esošā valsts autoceļu tīkla ikdienas uzturēšanas darbus atbilstoši uzņēmuma līgumam veic Akciju sabiedrības “Latvijas autoceļu uzturētājs” Daugavpils ceļu rajons. Ja ceļu lietotājiem ziemas sezonā, laika posmā no 1. novembra līdz 31. martam, radīsies kādi jautājumi vai pretenzijas par valsts autoceļu uzturēšanas līmeni Krāslavas, Dagdas un daļēji Aglonas novada administratīvajā teritorijā, tad lūdzu par to ziņot ziemas dienesta informatīvajam dežurantam pa tālruni 26490204.

— Paldies par atbildēm!

Juris ROGA