Grāveru pamatskolas 9. klases audzēkne Elita Luņa nāk no krievvalodīgas ģimenes, tālab mācās krieviski, tomēr ir ļoti labi apguvusi latviešu valodu un savu pirmo interviju rajona medijam spēj sniegt latviešu valodā.
Labās valodas zināšanas apliecina fakts, ka pagājušajā mācību gadā valsts valodas olimpiādē mazākumtautību skolām Elita izcīnīja 1. vietu rajonā, piedalījās valsts olimpiādes 1. kārtā Rīgā, saņēma uzaicinājumu uz 2. kārtu. Lai galarezultātā varētu lepoties ar izcīnītu vietu, pietrūka vien dažu punktu. Toties viņai ir sertifikāts, kas apliecina piedalīšanos valsts latviešu valodas olimpiādē skolām, kas īsteno mazākumtautību programmu. Meitenei šī olimpiāde nav vienīgā, viņa veiksmīgi startējusi krievu valodas olimpiādē, izcīnot 3. vietu rajonā, angļu valodas olimpiādē iegūta 5. vieta un Atzinība, vienīgi ģeogrāfijas olimpiādē neizdevās parādīt pietiekamas zināšanas, lai izcīnītu kādu vietu.
Meitene izstāsta, ka šobrīd ģimenē ir četri bērni un mamma. Tētis un vecmāmiņa diemžēl sen kā aizsaulē. Elita ir vecākā no bērniem, brālis Aivars mācās Grāveru pamatskolas 8. klasē, Valentīns ir 5. klases skolnieks, māsa Viktorija arī ir piektklasniece. Manas sarunbiedres vidējā atzīme ir starp 7 un 8 ballēm, sliktu atzīmju Elitai vispār nav.
Kad skolotāja viņai 1. klasē jautāja: “Elita, kas tu būsi?”, meitene atbildējusi: “Nezinu — vai nu prokurore, vai nu advokāte...” Līdz šodienai jaunietes domas krasi mainījušās, viņa nav pārliecināta, ka vēlētos mācīties par psihologi, lai gan par šo jomu Elitai pēdējos gados radusies liela interese. Meitene mīl lasīt grāmatas, bet tikai tās, kas viņu interesē visvairāk — par psiholoģiju, filozofiju un vēsturi. Patiesībā tas nav nekas pārsteidzošs, jo pusaudžu gados katrs no mums vairāk vai mazāk mēģinājis izprast pasauli un sevi tajā. Vienīgi agrāk šajā ziņā nebija tik plašas un viegli pieejamas iespējas, kādas paveras mūsdienu bērniem.
“Kādreiz es gribēju kļūt par psiholoģi, bet tagad vairs nezinu, kā īsti dzīvē viss veidosies,” turpina Elita. “Šodien es domāju, ka vajag ātrāk iegūt profesiju, teiksim, sekretāres-lietvedes vai grāmatvedes.”
Kā informē skolas direktore Elfa Islamgarajeva, līdzīgās domās vairāki citi vienaudži lauku skolā. Iemesls gauži triviāls — ģimeņu finansiālās iespējas ierobežo bērnu iespējas iegūt augstāko izglītību, faktiski liedz apgūt izsapņoto profesiju. Arī pati Evita pastāstīja, ka citi klasesbiedri ir līdzīgās domās: doties nevis uz vidusskolu, bet izvēlēties kādu profesionālo mācību iestādi, lai ātrāk iegūtu profesiju, lieki netērējot laiku un naudu. Lauku jauniete nebaidās roku darba, jo mājās ir neliela saimniecība, kurā pašai jāpastrādā, jāpalīdz mammai gan izravēt dārzu, gan sagatavot sienu, gan novākt ražu un daudz ko citu. Lai gan šobrīd meklēt darbu ārzemes viņai ir par agru, meitene nevēlētos iet šo ceļu arī nākotnē, jo sajūt un uzskata sevi par Latvijas patrioti.
Elita: “Esmu runājusi ar dažiem no tiem, kas strādājuši ārzemēs, viņi ir apmierināti. Bet es negribu strādāt citā valstī, gribas dzīvot Latvijā un būt noderīgai savai valstij.”
Meitenei nepatīk sēņot un ogot. Toties labprāt gatavo ēdienu ikdienā, arī kādu torti māk uzcept. Viņa meklē arvien jaunas un jaunas receptes internetā, taču netiecas pēc kaut kā sarežģīta, labāk izvēlas vienkārši pa-gatavojumu, bet garšīgu ēdienu. Elita labprāt klausās mūziku, turklāt — metālu. Tas “pielipa” no draugiem, kuriem arī patīk metālmūzika. Mūsdienu jaunatnes sērga — dators un internets — meitenei gājusi secen. Pēc pašas vārdiem spriežot, viņai tas ir tikai kā darba instruments, izklaidei datoru un internetu faktiski nelieto. Arī mobilā telefona iespējas meitene pilnībā neizmanto, viņai tas vajadzīgs tikai saziņai. Toties viņai patīk apmeklēt diskotēkas, vasarā Grāveros tās tiek rīkotas 2-3 reizes nedēļā, ziemā — retāk.
Elita atklāti atzīstas, ka viņai piemīt daži trūkumi, “kurus negribu, lai citi atkārto un pati ļoti vēlos tos izskaust.”
Meiteni uzslavē skolas direktore Elfa Islamgarajeva: “Elita šovasar ir daudz strādājusi ar sevi, pilnveidojusi savu raksturu. Rudenī man bija liels prieks dzirdēt par viņas labajiem darbiem, viņa pierādījusi savu gribasspēku. Viņa ir ne tikai gudra, bet arī aktīva skolniece, nāk pie manis ar savu iniciatīvu, priekšlikumiem par pasākumiem.”
Juris ROGA