Satiksmes ministrija informē: Jaunā braukšanas maksas atvieglojumu sistēma

No šā gada 1. septembra tiek samazināts pasažieru kategoriju skaits, kurām braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā nodrošina valsts budžeta dotācija.

To paredz augusta sākumā valdībā apstiprinātie Ministru kabineta noteikumi “Noteikumi par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus maršrutu tīkla maršrutos” (turpmāk — MK noteikumi).

Braukšanas maksas atvieglojumus reģionālajos starppilsētu un reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos valsts pilnā apmērā (100%) arī turpmāk nodrošinās pirmsskolas vecuma bērniem, bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem, kuri atrodas audžuģimenēs, aizbildnībā, bērnu aprūpes institūcijās vai mācās vispārējās un profesionālajās izglītības iestādēs. Arī politiski represētās personas un nacionālās pretošanās kustības dalībnieki, tāpat kā līdz šim, bez maksas varēs izmantot reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutus. Valsts dotācija pilnā apmērā paredzēta arī bērnu invalīdu un 1. grupas invalīdu bezmaksas pārvadāšanai reģionālos starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutos.

Līdz jaunā Invaliditātes likumprojekta apstiprināšanai Saeimā bez maksas reģionālos starppilsētu un vietējās nozīmes maršrutus varēs izmantot arī 2. grupas invalīdi un personas, kas pavada 1. grupas invalīdus vai bērnus invalīdus. Tas nozīmē, ka līdz attiecīgu izmaiņu ieviešanai likumdošanā, attiecībā uz invalīdu tiesībām izmantot sabiedrisko transportu uz atvieglotiem nosacījumiem saglabājas līdzšinējā kārtība — bērni invalīdi, kā arī 1. un 2. grupas invalīdi un personas, kas pavada 1. grupas invalīdus vai bērnus invalīdus, var turpināt izmantot sabiedrisko transportu bez maksas gan reģionālos starppilsētu un reģionālos vietējās nozīmes, gan pilsētas nozīmes maršrutos.

Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums paredz, ka no šā gada 1. jūlija zaudējumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pilsētas nozīmes pārvadājumos pilnībā kompensējami no attiecīgās pašvaldības budžeta. Pašvaldībām ir tiesības brīvprātīgi noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, kompensējot pārvadātājam radītos zaudējumus.

Deviņas lielākās pilsētu pašvaldības jau ir pieņēmušas lēmumu vai tuvākajā laikā plāno lemt par braukšanas maksas atvieglojumu piešķiršanu vairākām pasažieru kategorijām savā administratīvajā teritorijā, tādējādi saglabājot gan pašvaldības noteiktās atlaides, gan tās, ko iepriekš daļēji finansēja valsts. Piemēram, Rīgas dome ir radusi iespēju saglabāt braukšanas maksas atvieglojumus ne tikai visām līdzšinējām pasažieru kategorijām, bet arī piešķirt tos dažām jaunām. Jāņem vērā, ka šīs atlaides un atlaižu lielumu katrā pilsētas administratīvajā teritorijā pašvaldības varētu noteikt atšķirīgi, atbilstoši to finansiālajām iespējām.

Pēdējā pusgada laikā ar visa veida sabiedrisko transportu Latvijā pārvadāti par 25-30% mazāk pasažieru, līdz ar to ievērojami samazinājušies no pasažieru pārvadājumiem gūtie ieņēmumi. Turklāt dotācija sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai samazināta par 7,5 miljoniem latu. Jaunie noteikumi par maksas atvieglojumiem sabiedriskajā transportā pieņemti tādēļ, ka valsts budžeta līdzekļi pasažieru pārvadājumu zaudējumu kompensēšanai ir nepietiekami.

Sandra MAĻUHA, Satiksmes ministrijas sabiedrisko attiecību speciāliste