Netradicionāli, neizmantojot tehnoloģijas, brīvā dabā Daugavas krastā, zirgu sētā “Klajumi” š.g. 17.jūnijā ar Vadības komitejas sanāksmi noslēdzās INTERREG III A Ziemeļu prioritātes projekts “Vietējo iniciatīvu veicināšana vides izglītībā pierobežas ezeru reģionos Latgalē (Latvija) un Pleskavas apgabalā (Krievija)”/”Pārrobežu eko-izglītība”.
Projekts tika uzsākts 2007.ga-da septembrī, to īstenoja NVO “Peipusa ezera projekts, Pleskava” un Pleskavas apgabala Talantīgo bērnu un jauniešu attīstības centrs (Krievija), Eiroreģiona “Ezeru zeme” Latvijas birojs un Daugavpils universitāte (Latvija). Projekta mērķis bija pilnveidot vides izglītību pierobežas ezeru reģionos Latvijā un ZR Krievijas daļā, pamatojoties uz sadarbību starp abu reģionu izglītības iestādēm, izdodot, izplatot un praktiski pielietojot mācību materiālus par vides aizsardzību, tādējādi paaugstinot to ietekmi uz vides izglītības kvalitāti.
Apkopojot projekta rezultātus, tika secināts, ka ir paveikts nozīmīgs darbs vides izglītības mācību procesa attīstīšanā un veicināšanā abos reģionos. Sagatavoti un izdoti mācību materiāli skolēniem un skolotājiem, kurus varēs izmantot Krāslavas, Preiļu, Daugavpils, Rēzeknes rajonu un Rēzeknes, Ludzas pilsētu skolās (Latgale) un Pleskavas apgabala skolās. Tā saldūdens zivju daudzveidību un to nozīmi dabas procesos varēs izzināt ar didaktiskās spēles “Sņitka Buļ dzīve un piedzīvojumi Peipusa ezerā” un Pleskavas apgabala un Latgales saldūdens zivju noteicēja palīdzību, savukārt Latgales aizsargājamās dabas teritorijas - ar didaktis- kās spēles ”Iepazīsti Ezeru zemi” palīdzību. Dabas zinību skolotāji mācību procesa organizēšanai varēs izmantot metodisko materiālu, kurā apkopota Krievijas un Latvijas skolotāju labākā pieredze.
Lai veicinātu iedzīvotāju izpratni un palielinātu atbildību par vides aizsardzību, ieinteresētu jauniešus aktīvai un radošai pieejai ekoloģijas problēmām, projekta laikā tika organizēts skolēnu radošo darbu konkurss “Pleskavas apgabals un Latgale: dažādi ezeri, vienotas vērtības”. Konkurss apliecināja, ka Pleskavas apgabala un Latgales dabas vērtības ir vienota dabas bagātība, kurai neeksistē mākslīgas robežas, un par kuru mēs visi esam vienādi atbildīgi. Turklāt tas iepazīstināja kaimiņus ar sava novada unikālajām vērtībām - Pleskavas-Peipusa ezeru Pleskavas apgabalā un “Ezeru zemi” Latgalē. Konkursā piedalījās vairāk nekā 250 skolēnu, kuri kopumā atsūtīja vairāk par 550 radošo darbu. Labākie darbi tika demonstrēti 2 starptautiskās izstādēs Pleskavā (2008. gada novembris) un Rēzeknē (2009. gada marts), savukārt konkursa laureāti piedalījās Vasaras mācību eko-nometnē Pečoru rajonā (Krievija, 2008. gada vasara).
Skolotājiem tika organizēti šādi pasākumi: Ziemas skola, seminārs un konference, kuru laikā viņi varēja paaugstināt savu kvalifikāciju un gūt pieredzi mācību procesa organizēšanā un darbā.
Kā projekta pievienoto vērtību var minēt arī eko-takas labiekārtošanu ar mazās koka infrastruktūras elementiem dabas rezervātā Poļistovskij (Krievija), partnerattiecību veidošanos starp Pleskavas apgabala Izglītības pārvaldi un Krāslavas rajona Izglītības pārvaldi, kā arī Daugavpils universitāti un Pleskavas valsts pedagoģisko universitāti.
Šādi organizējot Vadības komitejas sanāksmi, tika pausta un apliecināta projekta komandas un Eiroreģiona “Ezeru zeme” Latvijas biroja darbinieku attieksme pret dabas vērtībām un tās resursu saudzēšanu. Līdztekus Vadības komitejas sanāksmes darba kārtībai, tās dalībnieki, īpaši Krievijas kolēģi, tika iepazīstināti ar Krāslavas novada dabas un kultūrvēstures vērtībām - dabas parku “Daugavas loki”, aizsargājamo dabas liegumu ”Čertoks”, grāfu Plāteru pils kompleksu u.c.
Tā kā viens no sanāksmes svarīgākajiem uzdevumiem bija arī jaunu projekta ideju apspriešana vides izglītības jomā, projekta “Pārrobežu eko-izglītība” ietvaros apmeklējām Gaujas Nacionālo parku. Parka administrācijas Vides saziņas daļas vadītāja Meldra Langenfelde pastāstīja par Gaujas NP kolektīva darbu vides izglītības jomā, par īstenotajiem projektiem, iepazīstināja ar interesantām un novatoriskām metodēm, kuras tiek izmantotas mācību procesā.
Šī izrādījās nozīmīga pieredze gan Vadības komitejas sastāvā esošajiem pedagogiem, gan arī projekta radošajai komandai, kas vēl vairāk viesa pārliecību par nepieciešamību turpināt uzsākto darbu mūsu apkārtējās vides, kurai nav mākslīgu robežu, labā. Tādējādi var secināt, ka projekts beidzās ar divtik labiem rezultātiem - projekta ietvaros paveikto un stingru pārliecību par to, ka jāturpina darbs pie jauna starptautiska projekta izstrādes eko-izglītības jomā.
Laila VILMANE, projekta “Pārrobežu eko-izglītība” koordinatore Latvijā /Eiroreģiona “Ezeru zeme” Latvijas birojs/