Savā mājas lapā internetā http://www.ezerzeme.lv jautājām: “Ko jūs darāt, ja iegādātajai precei atklājat defektu?” Kopumā saņemtas 113 atbildes (67 mājas lapas latviešu sadaļā un 46 — krievu).
33 respondenti jeb 49% no tiem, kuri balsoja latviešu mājas lapā, un 11 respondenti jeb 24% no krievu mājas lapā nobalsojušajiem pieprasa tirgotājam atmaksāt preces vērtību naudā. Apmainīt brāķa preci pret citu vai līdzvērtīgu pieprasa 16 latviski lasošie jeb 24% respondentu un — 14 krieviski lasošie jeb 30%. Neveiksmīgo pirkumu garantijas remontā atdod astoņi latviešu mājas lapā nobalsojušie jeb 12% un četri krievu mājas lapā nobalsojušie jeb 9%. Savukārt 10 latviski nobalsojušo jeb 15% un 17 krieviski jeb 37% savu pirkumu vienkārši izmet.
Kā rāda aptaujas rezultāti, ne visi iedzīvotāji izmanto savas tiesības, sevišķi pārsteidz fakts, ka turpat ceturtā daļa aptaujas dalībnieku iegādāto preci, kurai atklājuši defektu, vienkārši izmet. Iespējams, tas liecina par vājām patērētāja tiesību zināšanām un neticību sev. Tiesa, varētu būt arī citi izskaidrojumi, piemēram, nevēlēšanās kašķēties ar tirgotāju, kurš pats sevi iecēlis Dieva statusā. Tomēr savas tiesības ir jāaizstāv, turklāt ikvienam ir iespējams saņemt kvalificētu padomu un panākt, ka tirgotājs atmaksā naudu vai samaina brāķa preci pret jaunu, vai nodrošina garantijas remontu. Tiesa, nav jāslinko un pašam jārīkojas. Neliels pa- doms: ļaudis bieži vien nepievērš vajadzīgo vērību tam, ka garantijas laikā obligāti jāuzglabā preces oriģināliepakojums (vēlams viss pilnībā) un pirkumu apliecinošs maksājuma dokuments (parasti tas ir kases čeks)! Pretējā gadījumā maz ticams, ka jums izdosies kaut ko panākt.
Februāris dabā ir puteņu mēnesis, tiesa, ar katru gadu vājāku! Valdība, šķiet, reizi par visām reizēm nolēma kompensēt šo netaisnību, piesolot mums martā citu puteni — ļaužu makos. Mājaslapas http:// www.ezerzeme.lv jaunajā aptaujā mēģināsim noskaidrot, vai jau-nās pacientu iemaksas neizputina pašus pacientus? Ceram uz jūsu atsaucību.
Juris ROGA