Ne jau viss tik vienkārši, kā šķiet

Kalniešu pagasta iedzīvotāja savā vēstulē mums raksta par problēmu, kas, viņasprāt, uztrauc visus pagasta iedzīvotājus: “Sākot ar šī gada pirmo janvāri, Baltkrievijas autobusam aizliedza apstāties pieturās, un tagad mūsu bērniem absolūti nav ar ko nokļūt mājās no skolas Krāslavā. Pēdējais autobuss no Krāslavas ir 14.20. Nesaprotu, kam radās tik murgaina ideja. Ir autobuss, ir labs asfaltēts ceļš, nevajag maksāt algu Baltkrievijas autobusa šoferim, tikai atļaujiet apstāties! Ļoti žēl, ka mūsu valstī rīkojas pretēji iedzīvotāju vēlmēm. Mūsu bērni cenšas nokļūt mājās ar autostopu, bet vēl pavisam nesen aicināja bērnus neizmantot šādu transporta veidu. Ar ko tad viņiem nokļūt mājās? Kad mani bērni saka, ka viņiem negribas dzīvot tādā valstī, kurā nedomā par cilvēkiem, kurā kļūst arvien grūtāk un grūtāk, man, diemžēl, nav ko viņiem atbildēt.”

Ar vēstules saturu iepazīstinājām SIA “Daugavpils autobusu parks” Krāslavas filiāles direktori Zinaīdu Plociņu, kura apstiprināja, ka Baltkrievijas autobuss, kas kursē no Verhņedvinskas līdz Daugavpilij, patiešām vairs nedrīkst uzņemt pasažierus, jo pārvadātājam licence izsniegta bez kabotāžas. Šoferi esot rakstiski brīdināti, ka par pasažieru uzņemšanu bez atļaujas viņi tiks sodīti. Krāslavā autobuss var uzņemt pasažierus tikai līdz Verhņedvinskai. Tā lēmuši mūsu pašu bāleliņi Autotransporta direkcijā, jo, redz, baltkrievu autobuss strādā Latvijas teritorijā un visi ieņēmumi un nodokļi aiziet turp.

“Mums ar šo lēmumu nav nekāda sakara un pat radušās jaunas problēmas, jo cilvēkiem kaut kā jānokļūst izvēlētajā galapunktā,” stāsta filiāles direktore Z. Plociņa. “Kā apgalvo Verhņedvinskas autobusa šoferi, daudz braucēju Latvijā nav bijis, bet zvana man tik daudzi, it kā autobuss vienmēr gājis pārpildīts. Lielākā problēma ir tajā, ka tur tiešām ir tādi cilvēki, kuriem šis reiss ir vitāli svarīgs un viņiem nav citu iespēju. Esam atraduši risinājumu, lai gan tas nebija vienkārši izdarāms. Rīta reiss Krāslava-Piedruja pagarināts līdz Pātarniekiem un atvedīs pasažierus līdz Krāslavai, kā to darīja Verhņedvinskas autobuss. Lai no Krāslavas varētu tikt tie paši skolēni līdz Kalniešiem un Lupandiem, vakaros plkst.16 ieplānojām autobusu uz Pātarniekiem. Ideālā gadījumā vaja-dzētu pieņemt darbā vēl vienu šoferi, bet ar pāris reisiem nevaru nodrošināt viņam algu. Izmantosim esošo šoferu kontingentu. Licences jautājums risinās lēni, to varēs saņemt 10 dienu laikā. Ar 1.februāri reiss būs.

Baltkrievijas autobuss plkst. 9.30 no Krāslavas uz Daugavpili arī nevar uzņemt pasažierus, var tikai izsēdināt. Tāpēc tas reiss skaitās — bez kabotāžas. Mums ir autobuss uz Rīgu plkst. 3.15, labprāt paņemtu cilvēkus Jēkabpilī, bet mums neļauj, jo šis reiss ir bez kabotāžas.”

Jaunais gads atnesa vēl vienu nepatīkamu pārmaiņu pasažieriem — par braucienu vairākos starppilsētu autobusos jāmaksā dārgāk, pat divas reizes. Piemēram, Jēkabpils autobusu parka autobusā, kurš brauc līdz Preiļiem, biļetes cena no Krāslavas līdz Kombuļiem ir 70 santīmu, tajā pašā laikā rajona maršruta autobusā — tikai 30 santīmu. Tur neko nevar darīt, jo tādu cenu starppilsētu maršrutā noteikusi Satiksmes direkcija. Cilvēki uzskata, ka arī tas ir aplami, ka no Krāslavas līdz Borovkai par biļeti tagad jāmaksā 80 santīmu agrāko 40 santīmu vietā, bet līdz Daugavpilij maksa pieauga tikai par 10 santīmiem: bija Ls 1,40, ir — Ls 1,50. Arī uz Rīgu divos autobusos jāmaksā dārgāk — Ls 7,70, bet trešajā, kas kursē plkst. 5.55 pirmdienās un piektdienās atstāja veco cenu — Ls 6.60.

Lasītāji ir lielā neizpratnē, kāpēc lielu popularitāti ieguvušā reisa Rīga atiešanas laiks uz Rīgu bija jāmaina no plkst. 4.45 uz plkst. 5.00 (no Rīgas uz Krāslavu autobuss agrāko plkst. 16.05 vietā tagad atiet plkst. 15.30).

Z. Plociņa: “Mums nebija citas izejas, kā izpildīt jaunos noteikumus, kas paredz konkrētu stundu skaitu, kas jādod cilvēkam atpūtai. Šoferis drīkst nepārtraukti atrasties darbā 15 stundas (vienalga ko viņš Rīgā dara, tas laiks ieskaitāms darba stundās). Ja sanāk kaut par minūti vairāk, tad jāsūta divi šoferi. Tas, savukārt, nozīmē, ka jāceļ tarifs. Ja šos noteikumus pārkāpj, jāmaksā naudas sods. Šim pasažieru noslogotajam reisam nupat kā iegādājāmies jaunu “Setra” autobusu, kas maksāja Ls 180000. Gada sākumā bija gadījums, ka autobuss saplīsa ceļā, tagad šāda varbūtība samazināta līdz minimumam.

Maršrutu plkst. 5.55 no Krāslavas uz Rīgu un plkst. 18.00 atpakaļ no Rīgas uz Krāslavu apkalpo divi šoferi, jo citādāk nesanāk, un tur mums ir problēmas ar rentabilitāti.”
Vēl Krāslavas autoosta izpilda starppilsētu maršrutu uz Rēzekni, kurā autobuss brauc faktiski tukšs. Ir maršruts uz Preiļiem. Savs autobusa maršruts uz Krāslavu ir arī preiliešiem. Maršrutā Krāslava-Daugavpils filiālei ir astoņi reisi, plus maršrutā kursē arī divi Dagdas autobusi un divi — Daugavpils. Ir vēl viens starptautiskais maršruts Vitebska-Rīga.

Dienā tiek izpildīti 22 rajona maršruti (dažās ir par diviem mazāk). Ziemā slēgts maršruts Krās-lava-Dagda caur Konstantinovu, kas kursēja piektdienās un svētdienās. Uz pavasara pusi to plānots atjaunot, kā tas arī tika darīts iepriekšējos gados. Tiesa, viss būs atkarīgs no finansējuma, jo jau ir informācija, ka dotācija tiks samazināta par 10%. Otrs problemātisks rajona maršruts ir Lielbor-ne-Varnaviči, kurā brauc pustukšs autobuss. Tagad ir vismaz skolēni, filiāles direktore domā, ka vasarā braucēju skaits saruks ievērojami, varbūt autobusus šajā maršrutā laidīs tikai sestdienās un svētdienās. Rajona reisos tarifi vismaz līdz 1. februārim netiks mainīti, pēc tam tie visticamāk paaugstināsies nenozīmīgi — par pieciem procentiem PVN sakarā, jo valstsvīri to paaugstināja no 5% uz 10%.

Zīmīgi, ka krīzes un augošā bezdarba apstākļos Krāslavas filiāle nevis samazināja, bet pat palielināja darbinieku skaitu: nācās pieņemt darbā trīs šoferus, jo konkursa rezultātā bija jāpārņem Lapkovska firmas izpildītie reisi uz Rīgu un Rēzekni.

Juris ROGA