Atstādina no amata

Par Teritorijas plānošanas likuma ilglaicīgu nepildīšanu, noteiktajā termiņā nenodrošinot teritorijas plānojumu izstrādi, reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns 14. janvārī parakstījis rīkojumus par 10 pašvaldību vadītāju atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas.

Saskaņā ar ministra rīkojumiem no amata pienākumu pildīšanas atstādināti: Madonas rajona Bērzaunes pagasta padomes priekšsēdētāja Vineta Lamberte, Gulbenes rajona Litenes pagasta padomes priekšsēdētājs Gunārs Ciglis, Gulbenes rajona Druvienas pagasta padomes priekšsēdētājs Juris Graumanis, Tukuma rajona Lapmežciema novada domes priekšsēdētājs Edmunds Pētersons, Krāslavas rajona Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs Jānis Purmalis, Rēzeknes rajona Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja Biruta Ieviņa, Ludzas rajona Rundēnu pagasta padomes priekšsēdētāja Ina Zavadska, Krāslavas rajona Skaistas pagasta padomes priekšsēdētāja Gundega Grišāne, Ventspils rajona Usmas pagasta padomes priekšsēdētājs Gendrihs Šķesters un Valkas rajona Zvārtavas pagasta padomes priekšsēdētājs Raitis Priede.

Lēmums par pašvaldību vadītāju atstādināšanu pieņemts, lai nodrošinātu pašvaldību turpmāku tiesisku darbību. Kā teikts ministra rīkojumos, turpinot vadīt pašvaldību darbu, atstādinātie pašvaldību priekšsēdētāji var apdraudēt pašvaldības darbības tiesiskumu un iedzīvotāju likumīgo tiesību un interešu tiesisku realizēšanu, it īpaši teritorijas plānošanas un būvniecības jomā.

* * * Teritorijas plānošanas likumā noteikts, ka vietējo pašvaldību teritorijas plānojumiem bija jābūt izstrādātiem un apstiprinātiem līdz 2007. gada 31. decembrim. Kā varēja gadīties, ka šīm divām rajona pašvaldībām teritoriālā plānojuma nav, bet visām citām ir?

Komentējot šo situāciju, rajona padomes priekšsēdētājs Andris Badūns uzsvēra: “Ministra izteikumi tādi, ka šie priekšsēdētāji bezmaz apdraud pašvaldības eksistenci, bet nav tā, ka Skaistas un Piedrujas pašvaldības un to vadītāji būtu ignorējuši likumu un ignorējuši teritoriālo plānojumu. Gan Piedrujas, gan Skaistas pagasts jau 2002. gadā uzsāka teritoriālplānojuma izstrādi, abām tas tika izstrādāts, abas iesniedza plānojumus Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā izvērtēšanai. Bet tieši tajā laikā valsts krasi pastiprināja prasības teritoriālplānojumam kā tādam, detaļām tajā. Iepriekš tādu stingru nebija.

Tieši 2002. gadā teritoriālos plānojumus izstrādāja vairākums rajona pašvaldību, un tās visas savus plānojumus arī iesniedza izvērtēšanai. Ministrija daudzos gadījumos teritoriālos plānojumus atgrieza atpakaļ, pasakot, ka tie ir jāpārstrādā kvalitatīvāk un jāveic vairākas izmaiņas. Daudzas pašvaldības tos arī pārstrādāja, papildināja un iesniedza vēl reizi. Bija tādas, kurām plānojumus atkal atdeva atpakaļ otrreizējai pārstrādāšanai. Plānojumu izstrādes process izrādījās ļoti smags, jo bieži mainījās arī noteikumi, bet, jāatzīst, ka vairākums pašvaldību ne bez pūlēm, tomēr tika ar to galā. Piemēram, Krāslavas novadam plānojums galīgajā redakcijā tika apstiprināts tikai pērn, kas pierāda, ka viegli negāja.

Bet šāds ministra lēmums attiecībā uz šīm divām mūsu pašvaldībām varēja arī nebūt, ja tie speciālisti, kurus Piedrujas un Skaistas pašvaldības nolīga plānojumu izstrādei vēl 2002. gadā, būtu to izstrādājuši un pārstrādājuši kvalitatīvi un atbildīgi. Ja tā būtu, tad šodien mēs par to nerunātu.

Personīgi es ļoti pārdzīvoju par Skaistas pašvaldību, kurai pietrūka pāris mēnešu — nolīgti citi, atbildīgāki speciālisti, plānojums būtu gatavs jau šī gada pavasarī. Jāatzīmē, ka šis ministra rīkojums ir kā administratīvais akts, kuru var apstrīdēt tiesā. Šoreiz droši vien tas tā arī notiks.”

Juris ROGA