Janvāra pirmajās dienās autobusu satiksme Rēzeknes starprajonu maršrutos tika pilnīgi paralizēta, jo Rīgas firma, kam Satiksmes ministrija piešķīra uzvaru konkursā, bija atcēlusi gandrīz visus starprajonu reisus, tostarp netika izpildīti arī pāris reisi uz Dagdu. Tas, protams, radīja stresu pasažieriem.
Daugavpils autobusu parka filiāles “Dagda” direktore Antoņina Andžāne pastāstīja, ka rēzekniešu atceltie reisi faktiski bija vienīgā problēma mūspusē, kas radās gada sākumā, kad tālsatiksmes maršrutus pārņēma konkursā uzvarējušās firmas. Šobrīd autobusi no Rēzeknes kursē un firmas vadība apsolījusi, ka turpmāk visi reisi tiks izpildīti. Arī autobusi šajā maršrutā brauc labi, mūsdienīgi.
Satiksmes ministrijas konkursā veiksmīgi piedalījās arī SIA “Daugavpils autobusu parks”, līdz ar to maršrutu ziņā Dagdas autoostā nekas nemainījās un ir nodrošināti visi reisi, kas bijuši pērnā gada nogalē.
A. Andžāne: “Pasažieriem Dagdas autoostā tiek piedāvāti šādi tālsatiksmes reisi: Dagda-Rēzekne (četrus reisus izpilda mūsu autobusi, tiesa, sestdien un svētdien ir par diviem reisiem mazāk un divus — Rēzeknes autobusi), Dagda-Daugavpils (divus reisus izpilda mūsu autobusi, viens brauc no Daugavpils) un Dagda-Rīga (viens reiss ir mūsu autobusam, otrs — firmai “Nordeka”). Patīkama pārmaiņa — maršrutā uz Rīgu mums iedeva papildus pieturu — tagad mūsu autobuss var pieturēt arī Aizkraukles stacijā. Vēl ir rajona reisi: pirmdienās un piektdienās rajona teritorijā nodrošināti 29 reisi, bet pārējās dienās — mazāk, jo ir mazāka pasažieru plūsma. Starptautiskie reisi caur Dagdu nekursē.
Biļešu cenas tālsatiksmes maršrutos tagad nosaka autotransporta direkcija un cenas ir kāpušas, bet līdz Rīgai kā maksāja biļete Ls 6.40 gada beigās, tā arī palika pēc jaunā gada. Neskatoties uz akcīzes nodokļa kāpumu no 5 % uz 10%, rajona maršrutos biļešu cenas pagaidām netika mainītas un ir tādas pašas, kā pērnā gada nogalē. Uzņēmums PVN likmes paaugstināšanu pagaidām uzņēmās apmaksāt pats. Pēdējo reizi biļešu cenas rajona maršrutos tika paaugstinātas 2008. gada 1. septembrī. Bet arī rajona maršrutos Satiksmes ministrija plāno rīkot konkursu, tālab iespējamas dažādas pārmaiņas, arī biļešu cenas ziņā. Bet tikpat labi pēc konkursa viss varētu palikt pa vecam. Dzīvosim, redzēsim.”
Dagdas autoosta pagājušajā gadā ir izpildījusi visus reisus. Bijuši gadījumi, kad autobusa šoferis remontē ceļā, taču pasažieri nekad nav atstāti ceļa malā, lai gan jauno prasību dēļ tagad tas nav viegli izpildāms uzdevums, ja kādam autobusam ir tehniska ķibele. Dagdas autoostai ir tikai seši tālsatiksmes autobusi, ja viens salūst, tā vietā nedrīkst sūtīt reisā tos, kas apkalpo rajona maršrutus pat tad, ja tie visi stāvētu garāžā bez darba. Tas nav pārdomāti, bet tāds ir likums: tālsatiksmes maršrutus var apkalpot tikai tālsatiksmes autobusi, kas kā tādi reģistrēti.
Dagdas autoostai ir arī savas mehāniskās darbnīcas, bet sarežģītākus remontus var veikt tikai Daugavpilī, jo mūsdienu autobusi aprīkoti ar datorsistēmām. Tomēr Dagdas filiālē remontu veic arī paši šoferi un nerēķinās ar savu brīvo laiku, jo šodien katrs turas pie sava darba. Diena vai nakts, iet un remontē autobusu, jo jābrauc reisā. Sevišķi apzinīgi šoferi strādā tālsatiksmes maršrutos, taču A. Andžāne uzslavē arī daudzus vietējo maršrutu šoferīšus. Filiālē nodarbināto cilvēku skaits krīzes dēļ nav samazināts — labāk mazāka alga nekā palikt par bezdarbnieku. Filiāle arī šogad pieņem pasūtījumus autobusu pakalpojumiem, piemēram, ekskursijas, bēres utt. Diemžēl iekasētā nauda nepaliek uz vietas, viss nonāk Daugavpilī.
Pērnā gada nogalē pasažierus pārsteidza vēl viena pārmaiņa: kopš 16. decembra Dagdas autoostā darbojas maksas tualete. Uz šādu nepopulāru soli administrācija bija spiesta iet, lai disciplinētu labierīcību lietotājus, kuri tur atstāja lielu nekārtību. Maksa nav liela, tikai 10 santīmu, bet tīrības un kārtības tagad ir vairāk. Tiesa, vairāk arī neērtību, jo biļete jāiegādājas kasē un durvīm ir atslēga, kas tiek vadīta no kases, bet durvis gan jāatver pašam, pagriežot rokturi. Šī kārtība arvien mulsina gados vecākus lauku ļaudis, bet šis bija labākais risinājums.
Daļa iedzīvotāju vēl arvien nav atbrīvojusies no agrāko gadu stereotipa, ka dziļi laukos nepazīst jaunās tehnoloģijas. Filiāles direktore izgaisina iedzīvotāju bažas, ka šoferis varētu neielaist autobusā ar internetā pirktu biļeti: “Var droši pasūtīt biļeti internetā (var izdrukāt, var nedrukāt), sēsties autobusā un braukt. Mūsu šoferi zina par tādu iespēju, turklāt pārdoto biļešu sarakstā vadītājs redz, ka konkrēts cilvēks iegādājies biļeti internetā, jo sarakstā parādās viņa vārds un uzvārds. Atliek uzrādīt personību apliecinošu dokumentu, un nekādu problēmu. Interneta biļetes mums ir gandrīz katru dienu, sakrājusies jau liela ķīpa šādi pārdotu biļešu. Ja kāds vēl šaubās, var atmest savas šaubas un izmantot biļešu pasūtīšanu internetā.”
Diemžēl ir kāda problēma, kas, starp citu, raksturīga ne tikai Dagdas filiālei. Autobusu šoferi smēķē, gadās arī pie stūres. A. Andžāne nenoliedz smēķēšanas problēmu, bet piebilst, ka vadītāji tomēr cenšas piekopt šo netikumu tā, lai nepiedūmotu salonu. Ja tomēr pasažierim ir pretenzijas, tad tās jādara zināmas šoferim, ja viņš nereaģē — jāraksta iesniegums filiāles direktorei vai vismaz jāinformē par to.
“Ticiet, es ļoti vēlētos, lai pasažieru pretenzijas nonāktu līdz manām ausīm, jo kā gan citādi mums uzlabot apkalpošanas kultūru,” uzsver filiāles direktore. “Bet laikam cilvēkiem ir bailes sūdzēties vai arī dusmas ātri norimst. Es labprāt uzklausīšu arī visus ierosinājumus, viedokļus par mūsu darbu, jo gribam uzlabot savus pakalpojumus. Kā uzlabot, ja konkrēti acīs neviens neko nesaka? Protams, nevarēsim atvērt jaunus reisus maršrutos, kur nav pasažieru, jo jau tagad rentabilitāti varam nodrošināt, pateicoties dotācijām. Man ir arī liels lūgums saudzēt autoostas infrastruktūru, neko neplēst un nebojāt, jo laika gaitā tas sadārdzina pakalpojumu. Viss taču ir jāatjauno: sabojātās izkārtnes, salauztās atkritumus urnas utt.”
Ja iedzīvotājiem rodas jautājumi par autobusu pārvadājumiem, tad tos var noskaidrot pa tālruņiem: 65653853 vai 22331616 (mobilais).
Juris ROGA
Nākamājā numurā lasiet rakstu par Krāslavas autoostu.