No šī gada augusta nacionālās pārtikas kvalitātes zīme “Kvalitatīvs produkts” jeb tautā sauktā Zaļā karotīte ir mainījusi savu statusu un kļuvusi par nacionālu pārtikas kvalitātes zīmi. To nosaka jaunpieņemtie Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentē arī izmaiņas Zaļās karotītes piešķiršanas kārtībā. Uz laikraksta “Ezerzeme” žurnālista jautājumiem par Zaļās karotītes produkciju piekrita atbildēt biedrības “Mārketinga padome” direktore Ingūna Gulbe.
— Kādas izmaiņas notikušās Zaļās karotītes piešķiršanas noteikumos?
— Šī gada augustā tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr. 663 “Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas darbības, uzraudzības un kontroles kārtība”. Tas nozīmē, ka Zaļā karotīte tagad ir kļuvusi par valsts mēroga zīmi. Jau minētie Ministru kabineta noteikumi nosaka, ka tiek ieviesta jauna nacionālā pārtikas kvalitātes shēma. Lai uzņēmuma produkcijas iepakojumu rotātu Zaļās karotītes simbols, būs nepieciešams iegūt šīs shēmas sertifikātu. Tas nozīmē, ka produktam jābūt augstākai kvalitātei nekā Eiropas Kopienā paredzēts konkrētajai preču grupai, kā arī ražotājam jānodrošina izejvielu precīza izsekojamība. Atbilstība šiem kritērijiem tiek noteikta ar sertificētu auditoru kompāniju atzinumu, ko tās izdara, balstoties uz rūpīgām un stingrām pārbaudēm. “Kvalitatīvs produkts” tiek piešķirts tikai uz gadu, līdz ar to šādas pārbaudes tiek veiktas regulāri.
— Vai Krāslavas rajonā ir kāds ražotājs, kura produktam ir piešķirta Zaļā karotīte?
— Šobrīd starp ražotājiem, kam piešķirta Zaļā karotīte, nav Krāslavas rajona uzņēmēju. Pirms Ziemassvētkiem notika sociāla kampaņa “Zaļā karotīte kvalitatīvi vieno!” Kampaņas uzdevums bija, izmantojot dažādas aktivitātes, iesaistīt Latvijas iedzīvotājus īpaši izveidotā patriotiskā kustībā. Tās mērķis — veicināt uzturā vairāk izvēlēties produktus ar nacionālās pārtikas kvalitātes preču zīmi “Kvalitatīvs produkts”, kā arī paaugstināt sabiedrības lojalitāti pret produktiem, kuri var lepoties ar to augsto kvalitāti pārbaudīto izcelsmes izsekojamību un vietējo izcelsmi, jo visi Zaļās karotītes produkti ir ražoti no mūsu pašu audzētām vai ražotām izejvielām.
Mēs ceram, ka ar kampaņas “Zaļā karotīte kvalitatīvi vieno!” palīdzību mums izdosies uzrunāt arī jaunus ražotājus, tajā skaitā no Krāslavas rajona, lai mu- dinātu viņus iegūt kvalitātes zīmi “Kvalitatīvs produkts” un izmantot izejvielās arī tikai kvalitatīvus produktus. Ļoti ceram, ka tuvākajā laikā Zaļās karotītes produktu sarakstam pievienosies arī kāds no ražotajiem Krāslavas rajonā.
— Kādi, jūsuprāt, ir paši būtiskākie stimuli, kas zemniekiem un citiem ražotājiem radītu interesi saņemt Zaļo karotīti ?
— Biedrības “Mārketinga padome” pasūtītajā pētījumā, ko veica SKDS, vairāk nekā trīs ceturtdaļas Latvijas iedzīvotāju atzinušas, ka, izvēloties pārtikas produktus, svarīgs kritērijs ir to kvalitāte, tāpēc tie uzticas nacionālajai kvalitātes preču zīmei “Kvalitatīvs produkts”. Tieši tādēļ ikvienam ražotājam, mūsuprāt, būtu jātiecas sasniegt Latvijas iedzīvotājus caur uzskatāmu pierādījumu, ka viņu ražotais produkts ir tik tiešām kvalitatīvs. Kā jau minēts, Zaļā karotīte ir kvalitātes zīme. Ražotājam tā ar lepnumu liek raudzīties uz savu produkciju, kura atzīta par kvalitatīvu nacionālā līmenī, savukārt patērētājam ļauj izvēlēties tiešām kvalitatīvus produktus, kas tam nepieciešami.
— Vai produkts, kam piešķirta Zaļā karotīte, tamdēļ nesadārdzinās?
— Zaļās karotītes iegūšanas procedūrai nevajadzētu sadārdzināt gala produktu, kas nonāk līdz pircējam. Tomēr mums būtībā ir grūti kontrolēt, vai tas tā nenotiek, jo bieži vien vislielāko iespaidu uz cenu atstāj tirdzniecības vieta. Nevienam nav noslēpums, ka dažādos veikalos cenas ir atšķirīgas, it īpaši tas attiecas uz lielajām tirdzniecības ķēdēm.
Tomēr Zaļā karotīte vienmēr centusies atbalstīt visus tos ražotājus, kas vēlas iegūt vai saglabāt šo kvalitātes zīmi. Piemēram, jau minētās sociālās kampaņas “Zaļā karotīte kvalitatīvi vieno!” reklāmas tiek apmaksātas no valsts naudas, jo tā valsts cenšas palīdzēt uzņēmumiem šajā grūtajā ekonomiskajā situācijā, lai veicinātu to produkcijas atpazīstamību un noietu tirgū. Ne jau visi uzņēmumi var atļauties veidot sev šādas reklāmas kampaņas, tāpēc valsts nāk palīgā, lai mudinātu patērētājus savā ikdienas pirkumu grozā izvēlēties vairāk vietējo ražotāju produktus un atbalstīt savējos.
— Ko iegūst patērētājs, pērkot Zaļās karotītes produktu?
— Iegādājoties produktu ar preču zīmi “Kvalitatīvs produkts”, patērētājs var būt pārliecināts par produkta augsto kvalitāti, kas, starp citu, būs augstāka nekā likumdošanā paredzēts noteiktajai produktu grupai. Turklāt patērētājs var būt drošs ne tikai par paša produkta kvalitāti, bet arī tajā izmantoto izejvielu kvalitāti un izcelsmi, jo tā ir pārbaudīta pat līdz sīkumiem. Piemēram, ja runa ir par sieru, tad no kura zemnieka piens ir iepirkts, kur šīs gotiņas ir ganījušās un kādu zāli tās ir ēdušas, lai patērētājs būtu pārliecināts un drošs par Zaļās karotītes produktu kvalitāti. Tikai šādiem produktiem tiek piešķirta augstākā nacionālā pārtikas kvalitātes preču zīme “Kvalitatīvs produkts”.
Šobrīd Zaļā karotīte ir piešķirta 204 dažādiem produktiem. Piemēram, piena produktiem, medum, tomātiem, gurķiem, kāpostiem, āboliem, štovētiem kāpostiem, ievārījumiem un arī tādiem produktiem kā alum, čipsiem, konfektēm “Gotiņa”. Zīme “Kvalitatīvs produkts” nenozīmē bioloģisks vai ekoloģisks, bet gan norāda uz to augsto kvalitāti un garantē izmantoto izejvielu kvalitāti. Tas nozīmē, ka produkts ir ražots no izejvielām, kas audzētas tepat mūsu laukos, nevis, piemēram, no iepirkta pulvera. Kā zināms, arī zinātnieki atzinuši, ka cilvēka organisms labāk uzņem labās īpašības no produktiem, kas audzēti ģeogrāfiski tuvu, nevis vesti lielus attālumus.
— Vai Zaļā karotīte ir labi aizsargāta jeb kā izsargāties no viltojumiem, pērkot Zaļās karotītes produktu?
— Zaļās karotītes izveides pirmsākumos ir bijuši gadījumi, kad tiek viltota izejvielu izcelsme vai izsekojamība, bet pēdējo gadu laikā šādi gadījumi vairs nav pieredzēti stingrās uzraudzības un augsto standartu dēļ, kas uzņēmumiem ir jāizpilda, lai iegūtu preču zīmi “Kvalitatīvs produkts”. Savukārt mēģinājumi vil-tot Zaļās karotītes zīmi uz iepakojuma līdz šim nav reģistrēti, bet to atklāt arī būtu itin viegli. Parasti tā nav uzlīme, bet gan iestrādāts simbols jau iepakojuma dizainā. Līdz ar to neviens neriskētu, jo šādu pārkāpumu tirdzniecības vietās ātri varētu konstatēt gan mēs paši, gan arī PVD. Būtībā Zaļā karotīte jau sākotnēji tika radīta tādēļ, lai palīdzētu pircējiem veikt izvēli. Ieejot veikalā, mēs redzam produktus, kuriem latviskoti nosaukumi, izmantojot latviešu vietvārdus vai personvārdus, bet, izpētot sīkāk, izrādās, ka tiem nav itin nekādas saistības ar Latviju. Zaļā karotīte patērētājam palīdz izvēlēties patiesi kvalitatīvus produktus. Šobrīd visi 204 produkti no 43 ražotājiem ir paši ne tikai ražoti Latvijā, bet arī to izejvielas ir iegūtas uz vietas Latvijā. Ar to mēs varam ļoti lepoties.
Šobrīd Zaļā karotīte ir piešķirta: AS “Smiltenes piens”, AS “Balvu maiznieks”, AS “Trikātas siers”, AS “Valmieras piens”, AS “Talsu piensaimnieks”, AS “Lazdonas piensaimnieks”, AS “Latfood”, SIA daudznozaru kompānija “Daugava”, SIA “Rīgas piensaimnieks”, SIA “Kronis”, SIA “Aloja Starkelsen”, SIA “Pure Food”, SIA “Rosība”, SIA “Lāči”, SIA “Dimdiņi”, SIA “Rītausma”, SIA “Iecavnieks”, SIA “Baltās naktis”, SIA “Ai-va G”, SIA “Bračas DM”, SIA “Spāre”, SIA “Rīgas Dārzeņi”, SIA “Rīgas Dārzniecība”, SIA “Carnikavas Dārznieks”, SIA “Mārupe”, SIA “Edaks”, SIA “Dienvidi plus”, SIA “Miandum”, SIA “Elpa”, SIA “Mālpils piensaimnieks”, SIA “Me-dus kāre”, ZS “Galiņi”, ZS “Kliģēni”, ZS “Tērbatietis”, ZS “Meis- tari”, ZS “Vecmuižnieki”, ZS “Baļļas”, ZS “Dorītes”, ZS “Lielvaicēni”, agrofirma “Tērvete”, individuālie uzņēmēji Lolita Rudzīte un Jānis Vainovskis.
— Paldies par atbildēm!
Jautāja Juris ROGA