Kopējas vērtības

Starptautiskā skolēnu radošo darbu konkursa “Latgale un Pleskavas apgabals: dažādi ezeri, kopējas vērtības” uzvarētāji nesen atgriezās no starptautiskās ekonometnes, kas bija organizēta Pečoru rajonā Krievijā.

Šo konkursu rīkoja Eiroreģiona “Ezeru zeme” Latvijas birojs sadarbībā ar Daugavpils universitāti un Pleskavas apgabalu Krievijā. Skolēni vecumā no 13 līdz 17 gadiem Latvijā un Krievijā tika aicināti iesniegt savus tēlotājmākslas, tradicionālās mākslas, fotogrāfiju, multimediju, literatūras un pētniecības darbus, kuru galvenā tematika ir ūdens. Uzvarētājus solīja apbalvot ar dalību starptautiskajā ekonometnē, kas izrādījās ļoti dāsna balva.

Konkursam Latvijā savus darbus iesniedza ap simtu skolēnu, uz nometni devās 18 skolēni, tostarp trīs no mūsu rajona: Viktorija Jonina (Robežnieku pamatskolas skolniece), Miķelis Geiba un Mārtiņš Geiba (abi Krāslavas ģimnāzijas audzēkņi). Latvijai gan bija atvēlētas 20 vietas, taču pēdējā brīdī divi skolēni attaisnojošu iemeslu dēļ bija spiesti palikt mājās. Nometnē piedalījās arī Daugavpils zoodārza veidotājs un īpašnieks Mihails Pupiņš, un Daugavpils Universitātes Vides institūta direktors, profesors Artūrs Škute, kuri līdzdarbojās nometnē attiecīgi kā ainavu dizaina nodarbību vadītājs un pētnieku ekspedīcijas vadītājs, kā arī Robežnieku pamatskolas skolotāja Aina Kudiņa (Latvijas delegācijas vadītāja) un Rēzeknes vidusskolas skolotāja Irīna Matule, kuras pavadīja skolēnu grupu.

Krievijā konkurence izrādījās sīvāka, tur darbus iesniedza aptuveni trīs simti skolēnu, taču uz nometni devās vien 17 bērnu.

Latvijas delegācijas vadītāja Aina Kudiņa pastāstīja, ka nometne bija ļoti pārdomāta un labi organizēta: “Brīvā laika nebija daudz, taču arī tas bija labi organizēts: ja sporta sacensības, tad kopīgas visiem, ar rezultātu apkopošanu un apbalvošanu. Dzīvojām Pleskavas ezera krastā bijušajā pionieru nometnē, kas tiek atjaunota un labiekārtota. Tas ir liels un iespaidīgs objekts. Dzīvojām labiekārtotos numuros, katrā divguļamā gulta vai skaisti dīvāni, televizors, duša un citas ērtības. No rītiem bērniem ļāva iet aromsaunā, turku saunā, parastā saunā, apmeklēt baseinu. Ļoti laba ēdināšana, maltītes restorānos, zviedru galdi. Katrā ziņā spilgtā atmiņā bērniem saglabāsies ne tikai nometnē pavadītais laiks un dažādas aktivitātes, bet arī teicamie sadzīves apstākļi. Turklāt viss tika apmaksāts ar projekta līdzekļiem.

Skolēniem tika rīkotas ekskursijas pa Pleskavas pilsētu un apkārtni, kā arī iespēja apmeklēt Pečoru vīriešu klosteri.

Nometnē mūs iepazīstināja ar unikālā dabas pieminekļa — Izbor-skas-Maļskas ielejas — vēsturi. Skolēni izgāja vēstures un dabas maršruta “Izborskas-Maļskas ieleja” taku, iepazinās ar muzeja un parka zonu, vietējo ainavu. Bērni strādāja trīs grupās. Dizaina grupas dalībnieki prātoja, kā labiekārtot taku, kā varētu izskatīties pieturas, lapenes, soliņi, tiltiņi. Viņi visu fotografēja, grupas vadītājs katru vakaru izvēlējās piecas labākās bildes, no kurām tika izveidots slaidšovs, kas tika demonstrēts nometnes noslēgumā. Bērni saņēma dāva-nas — zibatmiņu ar slaidšova bildēm. No dienas uz dienu auga foto kvalitāte, jo bēr-niem organizēja interesantas un kvalitatīvas foto nodarbības, kurās mācīja fotomākslas noslēpumus.

Pētnieku grupa kopā ar Artūru Škuti apguva GPS iekārtu, pieaicinātie Krievijas zinātniskie līdzstrādnieki stāstīja un mācīja noteikt dabas aizsargājamos augus un iepazīstināja ar augsnes veidošanās ģeomorfoloģiskajiem procesiem. Mihails Pupiņš, kurš pēta ūdens-dzīvniekus un sauszemes sīkos rāpuļus, ķirzakas, čūskas, mācīja pazīt ūdenī un uz sauszemes mītošos dzīvniekus. Navigatoru grupa taisīja topogrāfisko karti par izieto maršrutu.

Skolēniem bija jāveido sava projekta prezentācija. Par labāko projektu tika atzīts mūsu Latvijas Rēzeknes 6. vidusskolas skolotājas I. Matules grupas darbs (grupas sastāvā ietilpa četri bērni no Latvijas un pieci Krievijas skolēni.”

Nometnes laikā tika rīkots nacionālās kultūras vakars, kuru atklāja Latviešu tautas tērpos ģērbušies Rēzeknes skolēni ar grupas “Prāta vētra” reklāmklipu par Latviju. Turpinājumā Lat- vijas skolēni iemācīja saviem vienaudžiem Krievijā latviešu tautas deju “Tūdaļiņ, tagadiņ!” un rotaļu “Ādamam bij' septiņ' dēli!” Cittautieši tika iepazīstināti arī ar nacionālās virtuves īpatnībām: varēja nogaršot pelēkos zirņus ar speķi, rabarberu sukādes, cepumus, piparkūkas, auzu pārslu cepumus, bet sevišķi lielu interesi izraisīja un lielu atsaucību guva Geibu vārītās zāļu tējas. Puikas pastāstīja par tēju sastāvu, vecāku bioloģisko saimniecību, atbildēja uz jautājumiem, bet nākamajā dienā pasniedza skaisti iepakotās tējas kā suvenīrus žūrijai un projekta vadītājiem.

Latvijas delegācija mājup pārveda pozitīvas emocijas, jaunas zināšanas, kā arī vērtīgu videomateriālu un mācību materiālu, kas veltīts ekoloģiskajai izglītībai.

Apkopojot skolēnu atsauksmes par nometni, neizdevās atrast nevienu negatīvu piezīmi. Tas liecina, ka nometnē patiesi viss bija augstākajā līmenī. Jauni draugi un jaunas zināšanas, aizraujošās un izzinošās ekskursijas, vēlme arī turpmāk startēt dažādos konkursos, jauna pieredze, apgūstot līdz šim nezināmas mērierīces ir tikai neliela daļa no visa, kas saviļņoja skolēnu sirdis.

Juris ROGA