Vēl mācību gada sākumā publikācijā “Matemātika — radoša zinātne” mūsu laikraksts stāstīja par to, ka divas ģimnāzijas audzēknes izcīnīja godpilnās tiesības kļūt par Latvi-jas izlases komandas kandidātēm, lai piedalītos starptautiskajās skolēnu olimpiādēs.
Toreiz aizrautīgā peda-goģe Liene Andžāne neslēpa patiesu prieku par Nadeždas Kuzminas un Jūlijas Sakovičas panākumiem. Šīs skolnieces aizrāvušās ar matemātiku tiktāl, ka pastāvīgi brauca uz Rīgu, kur “starptautiskajiem kandidātiem” lekcijas lasīja Latvijas Universitātes vadošie matemātikas profesori.
Šim notikumam ir loģisks turpinājums: svinīgajā pasākumā “Gada balva”, kuru rīkoja izglītības pārvalde kopā ar rajona padomi, apbalvoto skaitā es ieraudzīju savas rudens paziņas. Apsveikumus ar rajona balvām saņēma gan skolotāja Liene Andžāne, gan vienpadsmitās klases skolniece Nadežda Kuzmina, kas arī kalpoja par ieganstu tikties kārtējo reizi ģimnāzijā.
No visas sirds apsveicis gada laureātes, es vērsos pie starojošās Nadeždas ar lūgumu paskaidrot, par ko viņa saņēma rajona padomes balvu. Veltīgi es cerēju saņemt īsu atbildi, mani atkal ievadīja matemātikas džungļos. Mērķtiecīgās krāslavietes galvenais panākums ir sudraba medaļa, kuru Nadežda izpelnījās kā Valsts matemātikas olimpiādes dalībniece. Un tas vēl nav viss: Nadeždu ieinteresēja viena tēma no agrāk aizstāvētajiem darbiem bakalaura līmenī. Viņa iedziļinājās tajā atzītajā tēmā un guva jaunu, pat negaidītu rezultātu. Nē, protams, oriģināls variants bija prognozējams, taču tieši Nadeždai pirmajai izdevās atrast atslēgu šī sarežģītā uzdevuma ar nosaukumu “Algebrisko nevienādību interpretācija varbūtiskos procesos” risināšanā. Par šo panākumu Krāslavas ģimnāzijas audzēkne saņēma Latvijas Universitātes otrās pakāpes dip-lomu. Dienu pirms svinīgās ceremonijas rajona padomē viņa uzzināja vēl vienu patīkamu jaunumu: atklātajā Valsts matemātikas olimpiādē, kuru bija izsludinājusi Izglītības un zinātnes ministrija, viņa izcīnīja trešo vietu, par ko saņēma ģimnāzijas prēmiju. Personības harmonija ir ne tikai intelektuāla pilnība. Bez padziļinātas intereses par matemātiku Nadeždai ir arī otrs va-ļasprieks: nodarbības brīvās cīņas sekcijā. Tiesa, vēlēšanās piedalīties republikāniskajos konkursos aizrāva mei-teni kopš astotās klases, bet sporta azarts pārņēma nesen. Pēc pašas Nadeždas atzinuma ar matemātiku un fi-zisko sagatavotību viņa cenšas nodarboties katru dienu. Pārējam laika nav, bet, kas sakāms par prioritāti, tad tas neizraisa šaubas. Latvijas Universitātes vadošie matemātikas profesori Agnis Andžāns (viņš nav Nadeždas skolotājas radinieks) un Andris Cibulis neslēpj savu nodomu turpināt zinātnisko darbu ar apdāvināto krāslavieti par iesākto tēmu, kas turpmāk jāattīsta. Vēl viens likumsakarīgs pārsteigums: Nadežda Kuzmina kā valsts olimpiāžu uzvarētāja saņēma uzaicinājumu uz brīnumbērnu nometni “Alfa”, kas jūlijā strādās Madonas rajonā. Sekcija “Matemātika un informātika” pilnībā atbilst viņas interesēm.
Starp citu, jau tagad meitene neizslēdz to, ka savu nākotni saistīs ar matemātiku.
Skolotājas Lienes Andžānes sejā staroja neviltots prieks. Pēc pedagoģes atzinuma viņu iepriecināja ne tikai Nadežda. Meitenes klasesbiedrene uzvārda māsa Sandra Kuzmina arī paspīdēja ar zināšanām IZM Valsts atklātajā olimpiādē, no kurienes viņa atgriezās ar atzinības rakstu, tāpat kā otrais 11. a klases pārstāvis Ainārs Verbickis. Nu jau gadus astoņus pēc kārtas matemātikas skolotājas audzēkņi piedalās Latvijas olimpiādēs, taču šis mācību gads ir visražīgākais — piecas Latvijas balvas! Katra uzvara prasīja vecāko klašu audzēkņiem saspringtu darbu ārpus-stundu laikā un brīvdienās. Darbīgā pedagoģe prata pierādīt saviem audzēkņiem, ka matemātika ir radoša zinātne. Visi viņi izbauda prieku, kad sarežģīti uzdevumi pārtop par lakonisku un saprotamu rezultātu. Pati Liene uzskata, ka studiju gados viņai laimējies ar lieliskiem matemātikas pasniedzējiem, ar kuriem viņa turpina radošu sadarbību. Ar ģimnāzistu matemātiķu starpniecību. Pedagoģijā nav nejaušību...
Liene Andžāne atzīstas, ka viņai veicas ar talantīgiem audzēkņiem. Te viņa izdarīja matemātisku precizējumu: atzinību valsts līmenī nodrošina 70% centības un tikai 30% apdāvinātības. Ikviena sasniegtā virsotne Latvijas līmenī rada gandarījuma sajūtu un mudina uz jauniem panākumiem, kad gribas pārsniegt gūto. Tāds, lūk, mūžīgais dzinējs, kura enerģija dod spēku skolotājai un skolēniem. Uzvaras neaizmirstas, un Liene ilgi atcerēsies bijušās ģim-nāzijas audzēknes Margaritas Lukjanskas triumfu, kura ne tikai pārstāvēja Latviju starptautiskajā zinātnisko darbu konkursā Ungārijā, bet arī guva tur atzinību.
Nobeigumā Ilgas Stikutes atsauksme par Lieni Andžāni: “Likumsakarīgi, ka aizrautīgam pedagogam tādi apdāvināti audzēkņi. Starp citu, viņa kā klases audzinātāja sekmīgi strādā ar 8. a klasi. Ģimnāzijā šī klase tiek uzskatīta par visai dinamisku, taču labi pārvaldāmu.”
Aleksejs GONČAROVS