Ielu nakts apgaismojums ir viens no būtiskākajiem iedzīvotāju drošības faktoriem. Šī deputātu sasaukuma laikā Dagdā ielu apgaismojuma sakārtošanas jautājumā paveikts ļoti daudz, un mazpilsēta patīkami izceļas uz citu pašvaldību fona. Domes priekšsēdētājs Viktors Stikuts gan saka, darbi paveikti par kādiem 70 procentiem no visa kopapjoma.
“Jau pirmajā šī deputātu sasaukuma darba gadā pašvaldībai nācās pārņemt ielu apgaismojumu no akciju sabiedrības “Latvenergo”, kura bija grūti pierunājama nomainīt izdegušās ielu apgaismes spuldzes,” stāsta V. Stikuts. “Beidzot esam atrisinājuši šo problēmu, tas izmaksāja daudz un vēl daudz arī izmaksās pilsētai, jo ielu apgaismojuma komunikācijas no “Latvenergo” tika saņemtas nolaistā stāvoklī, stabi — veci. Noamortizēta manta, no kuras viņi vienkārši atbrīvojās. Tagad viņi ieraka nepieciešamos pazemes kabeļus uz apakšstacijām, un būtībā vecie stabi vairs kalpo tikai kā balsti pilsētas apgaismojuma lukturiem. Stabi izskatās vienkārši briesmīgi, pašvaldība būs spiesta par saviem līdzekļiem tuvākajā laikā tos nomainīt pret jauniem.
Uzsākot ielu apgaismojuma atjaunošanas darbus, mēs neplānojām jaunas līnijas, pēc kurām arī nebija īpašas vajadzības. Atjaunojām to, kas kādreiz bija Dagdas robežās, tomēr atsevišķās vietās pēc iedzīvotāju lūgumiem tika ierīkots ielu apgaismojums, kur tas vēsturiski nebija. Bet tie ir atsevišķi punkti, ko mums bija pa spēkam izdarīt. Jāņem vērā, ka tikai viens jauns lukturis maksā aptuveni 200 latu. Izgaismojām arī arodskolas rajonu, kur mūždien valdīja melna tumsa, lai gan tajā apvidū uzturas ļoti daudz jauniešu un gaisma vitāli nepieciešama.”
Dzīve nestāv uz vietas, tālab Dagdas pašvaldībai ielu apgaismojuma jautājumā jau ir nākotnes ieceres, kuras šobrīd tā vēl nevar realizēt. Proti, plānots projektēt un ierīkot ielu apgaismojumu pa Liepājas ielu uz Andzeļu pusi līdz Dagdas kapiem un tālāk uz parku, lai izveidotu noslēgtu loku.
Stabi un lampas ir, bet vai tās deg pietiekami ilgi? Šis nav vienkāršs jautājums, taču laika gaitā Dagdā arī tam rasts optimāls risinājums, lai izpildītu iedzīvotāju vēlmes un vajadzības, kā arī taupīgi izlietotu budžeta līdzekļus. Šajās dienās apgaismojumu ieslēdzam vakarā, kad ārā satumst, un deg līdz vieniem naktī, līdz aizbrauc autobuss uz Rīgu un pavadītāji var droši nokļūt mājās. Ieslēdzas trijos no rīta, lai cilvēki var droši nokļūt uz nākamo Rīgas autobusu un tikt mājās. Četros apgaismojums izslēdzas un vairs neieslēdzas, jo šobrīd ar to pietiek. Ziemā gan tas atkal ieslēdzas piecos no rīta, lai agrāko reisu autobusu šoferi tiek uz darbu. Ap to laiku pilsēta mostas, ielu apgaismojums nepieciešams arī citu profesiju pārstāvjiem.
V. Stikuts: “Apgaismojuma laiku esam pieskaņojuši, lai ērti cilvēkiem. Tas nebija vienkārši izdarāms, veicām izpēti vairāku mēnešu garumā, līdz nonācām pie optimālā varianta. Protams, kādam varbūt arī divos naktī ir jāiet, bet lielāko iedzīvotāju daļu šis režīms apmierina. Kopš esam sakārtojuši apgaismojumu arodvidusskolas rajonā, man vairs nav bijusi neviena sūdzība par šo jautājumu.”
Lieli tēriņi pašvaldībai nepieciešami, lai uzturētu pienācīgā kārtībā savas ielas un gājēju celiņus. Visus pēdējos gadus Dagdā daudz būvē tieši celiņus gājējiem, savukārt ielu remontiem pašvaldība iegulda procentuāli mazāk līdzekļu nekā kādreiz. Ir divi iemesli.
“Pie tiem darbu apjomiem, kas tiek gan plānoti saistībā ar ūdensvada un kanalizācijas sistēmu pārbūvi, negribam tērēt naudu jauna ceļa seguma uzklāšanai, jo tā būtu naudas izniekošana,” uzsver V. Stikuts, skaidrojot, kāpēc ir mainīti akcenti par labu gājējiem. “Līdz 2009. gadam pilsētā ir jāpabeidz ūdenssaimniecības projekta posms, kas paredz ūdensvada un kanalizācijas ierīkošanu dažās pilsētas ielās, kā arī ūdens atdzelžošanas stacijas izbūvi. Ūdens atdzelžošanas stacija mums ir ļoti vajadzīga, lai iedzīvotāji varētu lietot uzturā visaugstākajiem normatīviem atbilstošu ūdeni, lai varētu droši izmantot jaunāko sadzīves tehniku un nebažītos par to, ka tā sabojāsies nekvalitatīvā ūdens dēļ. Bet līdz 2009. gada rudenim tas viss būs paveikts. Tūlīt pat sāksim attīrīšanas iekārtu pārbūvi. Šie darbi tika gaidīti, tālab ielu uzturēšanā naudu ieguldījām ļoti apdomīgi.
Gājēju celiņus intensīvi būvējam arī tāpēc, ka tam ir tieša saistība ar satiksmes drošību. Gribam, lai bērni ietu pa trotuāru, nevis pa ceļa braucamo daļu. Ja trotuārs ir sliktā stāvoklī un vienās bedrēs, vai tā vispār nav, tad cilvēks izvēlas iet pa ceļa braucamo daļu, kas nav droši. Lai uzlabotu bērnu drošību uz ielām, šogad būvēsim jaunu trotuāru līdz skolai gan no autoostas puses pa Liepājas ielu, gan pa Mičurina ielu, lai noslēgtu šo loku. No rīta šeit ir daudz transporta, pašreizējā situācijā tas ir bīstami.”
Juris ROGA