Konkurss: Patērētāju tiesības

1. Vadoties pēc Eiropas Patērētāju informācijas centra datiem, Jums kā patērētājam sūdzību par preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma prasībām, ja bojājums nav noticis Jūsu vainas dēļ, ir iespējams iesniegt:

a) divu gadu laikā pēc darījuma noslēgšanas, neskatoties, kādu garantijas termiņu vai noteikumus ir devis pārdevējs
b) vadoties pēc garantijas termiņa, kuru izsniedzis pārdevējs, saņemot Jūsu samaksu par preci vai pakalpojumu
c) 6 mēnešu laikā, sākot ar datumu, kurā noslēgts darījums

2. Gadījumos, kad aizkavējas lidojums kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm, saskaņā ar Eiropas Savienības likumdošanu aviokompānijai pasažieriem ir jānodrošina:
a) Bezmaksas maltīte un uzkodas, iespēja bez maksas veikt telefona zvanus;
b) Bezmaksas apmešanās viesnīcā, ja lidojums ir pārcelts uz nākamo dienu, bezmaksas transports uz/no lidostas;
c) Abus iepriekš minētos.

3. Braucot uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti, ES oficiālie iedzīvotāji var saņemt speciālu karti, kas tām dod tiesības bez maksas saņemt svarīgākos veselības aprūpes pakalpojumus. Kā sauc šo karti?
a) EVAK
b) ISIC
c) ESEK

4. Kur pēc palīdzības var vērsties iedzīvotāji un uzņēmēji gadījumos, lai bez maksas atrisinātu problēmas, kas radušās, ja valsts iestādes nepareizi piemēro ar iekšējo tirgu saistītus tiesību aktus?
a) Patērētāju tiesību aizsardzības centrā
b) SOLVIT centrā
c) Sociālās palīdzības centrā

5. Pēc 2006.gadā pieņemtajiem lidostu drošības noteikumiem, maksimālā katra rokas bagāžā esošā šķidruma vienība nedrīkst pārsniegt:
a) 100 ml
b) 125 ml
c) 150 ml

6. Lidostā, drošības kontroles punktā, Jums:
a) jāuzrāda plastmasas maisiņš, kurā ievietotas šķidrumu saturošas tilpnes un jānoģērbj žakete un mētelis, kas tiks caurskatīts atsevišķi, kamēr Jūs iziesiet cauri metāla detektoram;
b) portatīvie datori un citas lielas elektroniskās ierīces jāizņem laukā no rokas bagāžas. Tie tiks caurskatīti atsevišķi, kamēr Jūs izejat cauri metāla detektoram
c) jāveic visas iepriekš minētās darbības.

7. Ja Eiro zonas iedzīvotājs izņem naudu savas bankas naudas automātā kādā citā Eiro zonas valstī, tad par konkrēto pakalpojumu:
a) banka iekasē nedaudz lielāku komisijas maksu, jo darījums notiek ārpus klienta dzīvesvietas.
b) banka iekasē tieši tādu pašu komisijas maksu, jo to nosaka Eiropas Patērētāju likumdošana
c) katra banka pēc saviem ieskatiem nosaka apmaksas lielumu

8. ES pilsonim, kurš, izmantojot ES iekšējā tirgus pakalpojumus internetā, nav apmierināts ar piegādāto preci, ir tiesības saņemt atpakaļ visu samaksāto naudu, ja:
a) viņš atsakās no noslēgtā līguma ne vēlāk kā piecu dienu laikā, sniedzot detalizētu paskaidrojumu un, iespējams, sedz tiešās preču atpakaļnosūtīšanas izmaksas;
b) viņš atsakās no noslēgtā līguma ne vēlāk kā piecu dienu laikā, samaksā iepriekš noteikto soda naudu, un, iespējams, sedz tiešās preču atpakaļnosūtīšanas izmaksas;
c) viņš atsakās no noslēgtā līguma vismaz septiņu dienu laikā, nesniedzot nekādu paskaidrojumu, un, iespējams, sedz tiešās preču atpakaļnosūtīšanas izmaksas;

9. Vai ES pilsonim, kura brīvdienu braucienā tūroperators veicis būtiskus grozījumus, ir tiesības pilnībā atgūt visu iemaksāto naudu par sākotnējo pakalpojumu, ja viņu šīs izmaiņas neapmierina?
a) jā, neskatoties uz to, cik ilgs laiks palicis līdz izvēlētajam braucienam;
b) jā, ja līdz braucienam palikušas ne mazāk kā 3 dienas;
c) jā, ja līdz braucienam palikusi ne mazāk kā 1 diena.

10. Kurš komisārs atbild par patērētāju tiesību aizsardzības jomu Eiropas Komisijā?
a) Žaks Baro
b) Franko Fratīni
c) Meglena Kuneva

11. Ja tiek pārkāptas patērētāju tiesības Latvijā, kurā institūcijā ir jāgriežas, lai atrisinātu nesaskaņas starp pircēju un pārdevēju?
a) Patērētāju tiesību aizsardzības centrā
b) Patērētāju interešu aizstāvības asociācijā
c) Policijā

12. Kādas institūcijas kompetencē ir Eiropas Savienības iekšējā tirgus noteikumu uzraudzība Latvijas teritorijā?
a) Konkurences padomes
b) Patērētāju tiesību aizsardzības centra
c) Veselības un Patērētāju aizsardzības ģenerāldirektorāta

13. 2007.gada 12.decembrī stājās spēkā Eiropas Savienības negodīgas komercprakses direktīva. Pret kādām uzņēmēju darbībām tā galvenokārt vēršas?
a) nodokļu nemaksāšanu
b) maldinošu reklāmu un agresīvām pārdošanas metodēm
c) abām iepriekš minētajām

14. Par kādām problēmām, izmantojot aviokompāniju pakalpojumus, ienāk visvairāk sūdzību no patērētājiem Eiropas Savienībā?
a) bagāžas problēmas
b) lidojuma atcelšana
c) lidojuma aizkavēšanās

Vēlam veiksmi!

Atbildes gaidām līdz 14. martam Krāslavas novada centrālajā bibliotēkā, Dīķu 5.