Mazās lauku skolās valda īpaša dzirkstele, izteikti pozitīva gaisotne, kas ir šo nelielo izglītības iestāžu acīmredzamākā priekšrocība. Šo gai-sotni veido gan skolotāji, gan vecāki, gan lauku bērni — nākamie inženieri, mediķi, mākslinieki, muzikanti vai vienkārši labi un strādīgi cilvēki.
Šķaunes pamatskolas skolēnu parlamenta priekšsēdētāja Aija Dubra šodien mācās tikai 8. klasē, bet viņa jau mērķtiecīgi raugās nākotnē. Pirmkārt, viņa labi mācās — vidēji uz astoņām ballēm. Otrkārt, apmeklē Dagdas mūzikas skolu, kur apgūst klavierspēli, kas viņai patīk un labi padodas. Kurš mācījies ģeogrāfiju, zina, ka Dagda no Šķaunes nav rokas stiepienā un meitenei ceļā vien jāpavada daudz laika, tomēr viņa ir apņēmības pilna turpināt apmeklēt mūzikas skolu. Vēl viņa dažreiz spēlē mājās akordeonu, kuru apguvusi pašmācības ceļā. Aijas rados ir gana muzikantu.
“Mums pat ir savs ģimenes ansamblis, kurā darbojas mani vecāki un vecvecāki,” stāsta skolniece. ”Viņi uzstājas dažādos pasākumos vietējā tautas namā, brauc koncertēt citviet. Es esmu izlēmusi savu dzīvi saistīt ar mūziku. Jau tagad labprāt uzstājos kopā ar citiem skolēniem tautas namā un skolas pasākumos. Man patīk dziedāt, mīļākas ir krievu dziesmas, jo tām mūspusē ir lielāka popularitāte, tās klausās vairāk cilvēku. Ļoti gribētu nodibināt savu vokāli instrumentālo ansamb-li. No visiem mācību priekšmetiem visvairāk patīk mūzika, sports un krievu valoda, bet par sportisti vai valodnieci nevēlos kļūt. Man patīk ziemā slēpot un slidot, vasarā labprāt peldu.”
Skolēnu parlamentu Aija vada pirmo gadu — par viņu atdeva visvairāk balsu. Pirmajā brīdī meitene nebija lielā sajūsmā, drīzāk vīlusies, jo pēc šī amata viņa īsti nerāvās. Pēc tam viss iegāja savās sliedēs, un šodien viņa to uztver kā normālu darbu. Aijai, kura nāk no nelielas ģimenes (viņai ir maza māsiņa, kura vēl neiet skolā) nu ir jāmāk organizēt un vadīt 10 cilvēkus.
“Mēs, parlamentārieši, paši izdomājam konkursus, veidojam dažādas aptaujas, organizējam interesantus pasākumus,” turpina Aija. ”Jā, mums palīdz skolotāji, bet idejas galvenokārt ir mūsu, viņi tās papildina ar saviem priekšlikumiem. Kopīgi apspriežam, diskutējot mēģinām saprast, ko un kā no visa piedāvājumu klāsta realizēt. Interesantākais parlamenta darbā ir tieši organizēt pasākumus. Izdomājam, ka būs konkrēts pasākums, un pirmais, ko darām, ir pārrunājam pienākumu sadali: kurš par ko atbildēs, kurš ko darīs. Šis process neiet raiti, dažreiz nākas daudz pastrīdēties, jo ne visi grib veikt to vai citu darbu. Pats smagākais ir nonākt pie kāda viena lēmuma, kad visi par to ir vienis-prātis. Vadīt parlamentu man palīdz skolotāji un skolēni, sevišķi Valērija Mošaka un Sabīne Rapša. Bet arī pārējie nekad neatsaka palīdzību.”
Šķaunes pamatskolas direktore Zoja Andžāne apliecināja, ka šajā lauku izglītības iestādē skolēnu pašpārvalde strādā ļoti labi un tajā noteikti ir arī Aijas nopelns. Par skolēnu spēju pašiem lemt un realizēt pieņemtos lēmumus dzīvē liecina kaut vai tāds piemērs, ka pērnā gada nogalē parlamentārieši izdomāja ierīkot interešu istabu, kurā skolēniem būtu iespēja pulcēties stundu pārtraukumos un brīvajā laikā, lai pievērstos savām interesēm, uzspēlētu kādu galda spēli, palasītu grāmatu. Interešu istabā skolēni paši uztur kārtību, organizē atpūtu, un skolotājiem nav bijis jāiejaucas bērnu aktivitātēs.
Juris ROGA