Sociālās korekcijas pamatizglītības programma 8-9.klasei - inovācija izglītībā

Eiropas Sociālā fonda līdzfinansēta Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamenta projekta “ Inovatīvi risinājumi sociālās atstumtības mazināšanai sociālā riska grupas jauniešiem” ietvaros no 2010.gada februāra līdz 2011. gada decembrim, izstrādā, licencē un īsteno sociālās korekcijas pamatizglītības programmu 8-9. klasei. Līdz šim šādu programmu īstenoja tikai slēgta tipa izglītības iestādēs, kaut gan atbilstoši Izglītības likuma 60.pantam tas pieļaujams jebkurā izglītības iestādē, kurā izglītojamajiem nepieciešama sociālā vai pedagoģiskā korekcija.

Tā ir atšķirīga no visām iepriekš licencētajām pamatizglītības programmām un uzskatāma kā pievienotā vērtība Latvijas izglītības sistēmai. Izglītības programma paredzēta skolēniem, kuri ilgstoši nav apmeklējuši skolu, kuriem ir zema mācību motivācija un sociālo apstākļu izraisīti uzvedības traucējumi, kas ir cēlonis šo jauniešu sociālās atstumtības riskam. Programma dod iespēju skolēniem atgriezties skolas solā, vienlaicīgi apgūstot aroda prasmes, veidot savu personību, iepazīstoties ar kultūrvērtībām, apgūt pozitīvu sabiedrības uzvedības modeli, jo paralēli mācību satura un arodizglītības programmai skolēni apgūst sociālās uzvedības korekcijas moduļus, vērtībizglītības programmu. Skolēni apmeklē muzejus, teātra izrādes un izstādes, piedalās vasaras, ziemas nometnēs.

Izglītības programmā ir samazināts stundu skaits (35 stundas gadā) bioloģijā, ģeogrāfijā, vēsturē, fizikā un ķīmijā. Tas ļauj izglītības programmas ietvaros atvēlēt nepieciešamo stundu skaitu arodprasmju apguvei. Arodprasmju apguve ir līdzeklis, kas motivē skolēnus nākt uz skolu. Tā ir iespēja savlaicīgi izvēlēties un uzsākt iepazīšanos ar arodu, apgūt arodā nepieciešamās prasmes un mērķtiecīgi plānot savu turpmāko izglītības ceļu, lai iekļautos darba tirgū. Aroda prasmju apgūšanai ir licencēta programma, kas ir sociālās korekcijas pamatizglītības programmas sastāvdaļa. Skolotāju atalgojumu nodrošina no valsts mērķdotācijas. Nepieciešamos speciālistus piesaista no profesionālās izglītības iestādes, ar kuru vispārējās izglītības iestādei noslēgts sadarbības līgums. Sadarbības līgums paredz arī iespēju skolēniem vienu reizi nedēļā aroda prasmes apgūt profesionālās izglītības iestādes klasēs un darbnīcās. Pašvaldībai nepieciešams nodrošināt aroda prasmju apgūšanai nepieciešamos materiālos resursus.

Skolēni piedalās sociālās korekcijas nodarbībās, vērtībizglītības nodarbībās, kas paredzētas mācību plānā. Lai varētu projekta skolās īstenot sociālās korekcijas pamatizglītības programmu, tika sniegts atbalsts skolotājiem. Situācijā, kad mācību priekšmetiem samazināts stundu skaits un nepieciešams pārskatīt satura apjomu, prioritātes, nodrošinot standarta apguvi, mācību priekšmetos ir izstrādātas programmas, elektroniski mācību un metodiskie līdzekļi. Mācību materiāli, kas dod iespēju skolēniem katrā mācību stundā par veiktajām mācību darbībām pelnīt punktus, kas nodrošina iespēju blakus pārbaudes darbā saņemtajam vērtējumam saņemt papildus vērtējumu par labu, regulāru darbu stundu laikā. Visiem skolotājiem nodrošināja iespē-ju stundās izmantot nepieciešamo informācijas tehnoloģiju.

Projekta aktivitāšu rezultātā ir nodrošināta iespēja skolēniem ar uzvedības novirzēm piedāvāt skolās iegūt izglītību, kurās ir sociālās korekcijas klases un realizē sociālās korekcijas pamatizglītības programmas. Atbilstoši Izglītības likuma 1. pantam tās ir izglītības programmas, kas metodiski un organizatoriski pielāgotas jauniešiem ar uzvedības novirzēm. Šāda aktivitāte paplašina izglītības iegūšanas iespējas un veicina sociālās riska grupas jauniešu tiesības saņemt obligāto pamatizglītību viņiem piemērotās izglītības programmās.

Ar izstrādātajiem materiāliem (programmas, mācību un metodiski materiāli) bioloģijā, ģeogrāfijā, vēsturē, fizikā un ķīmijā., matemātikā, latviešu valodā, krievu valodā, literatūrā, LAT 2, iespēja iepazīties tālākizglītības programmu ietvaros, kas sāks savu darbību ar 2012.gada janvāri. Skolas, kuras vēlas dzirdēt praktiķu pieredzi darbā ar skolēniem, kuriem ir mācību grūtības, uzvedības un emocionālie traucējumi, laipni lūgti līdz 1.novembrim zvanīt projektu vadītājai Sandrai Dzelmei mob. 26475146, lai vienotos par bezmaksas semināru organizēšanu.

Sandra DZELME, projektu vadītāja