Zinātnes diena Krāslavas Valsts ģimnāzijā

Vai esat rakstījuši ar neredzamo tinti, veidojuši šifrētu ziņojumu, izmantojot dažādus šifrus, vērojuši skaņas vizualizācijas iespējas, bez valodas palīdzības sadarbojušies kopīga uzdevuma veikšanai? Vai zinājāt, ka Voiniča manuskripta 230 lappuses zinātnieki spējuši atšifrēt tikai pagājušā gadsimta beigās?...

To visu varēja izmēģināt, uzzināt un pārbaudīt Krāslavas Valsts ģimnāzijas rīkotajā Zinātnes dienā, kas nu jau ir kļuvusi par skolas vizītkarti. Izmantojot pagājušajā mācību gadā skolas parlamenta īstenoto ideju Zinātnes dienas organizēšanā, paplašinājām klausītāju loku, aicinot tajā piedalīties novada 8. un 9. klašu skolēnus. Un tā nodarbībās psiholoģijā “Neverbālā komunikācija sadarbībai un kopīga uzdevuma veikšanai”, ķīmijā “Neredzamās tintes”, fizikā “Optiskās ilūzijas”, matemātikā “Loģisko uzdevumu risināšanas metodes” un “Šifri — no vēstures līdz mūsdienām”, ģeogrāfijā “Vides un ģeogrāfijas spēles” un mākslā “Putnu locīšana origami tehnikā” piedalījās arī Aulejas, Robežnieku, Gr. Plāteru v.n. poļu pamatskolas un Krāslavas pamatskolas 9. klašu skolēni. Esam pateicīgi šīm skolām, ka tās atsaucās mūsu aicinājumam un ļāva skolēniem piedalīties Zinātnes dienas nodarbībās. Gan novada skolu 9. klašu skolēni, gan Krāslavas Valsts ģimnāzijas skolēni savās atsauksmēs par nodarbībām izteicās atzinīgi:

par putnu locīšanu origami tehnikā — attīstoša nodarbe, prasa ļoti lielu pacietību, uzmanību, daudzkārt vajadzēja skolotāju palīdzību (nodarbību vadīja vizuālās mākslas skolotāja Inga Skerškāne un mākslinieks, mūsu skolas absolvents Kārlis Plotka), bija ļoti grūti, bet rezultātā sanāca no krāsainiem papīriem salocīti taureņi un putni — baloži, pūcītes, dzērves;

ar neredzamām tintēm, kas veidotas no sīpolu, citronu sulas, piena, skolēniem bija interesanti pašiem izveidot tekstu, kā arī atjaunot klasesbiedru rakstīto. Nodarbību vadīja angļu valodas skolotāja Ļubova Makareviča. Tāpat arī darbs ar šifriem — skolēniem visinteresantāk bija veidot šifrētu ziņojumu nākamajai grupai un atšifrēt viņiem rakstīto. Nodarbību vadīja 12. d klases skolniece Sabīne Mikulāne, viņai klasesbiedri veltīja atzinīgus vārdus par nodarbības vadīšanu un prezentāciju;

vides un ģeogrāfijas spēles vadīja 9. un 10. klašu skolēni, 2 no spēlēm bija pašu veidotas. Skolēni atzina, ka uzzināja daudz interesantas informācijas par Latvijas dabu, dzīvniekiem, pārliecinājās, ka daba jāsaudzē. Nodarbību koordinēja ģeogrāfijas skolotāja Romualda Veštere;

risinot loģiskos uzdevumus, skolēniem vislabāk patika darboties grupās, viņi atklāja jaunas metodes un paņēmienus, kā tos risināt. Nodarbību vadīja matemātikas un informātikas skolotāja Nataļja Loskutova;

fizika vienmēr interesanta un aizraujoša ar eksperimentiem, ar dažādu dabas parādību skaidrojumu un vizualizēšanu. Skolēni atzina, ka biežāk jārīko Zinātnes dienas, tā ir iespēja fiziku atklāt citā gaismā. Nodarbību sagatavoja fizikas skolotāji Ludmila Koževņikova un Aivars Vagalis, skolēni - palīgi Emīls Puzo un Jānis Makņa;

psiholoģijas nodarbībā bez valodas un jebkādām citām neverbālās komunikācijas ie- spējām skolēniem, sadarbojoties grupās, vajadzēja no dotajām figūrām izveidot kvadrātu. Jāatzīst, ka daži to paveica ļoti ātri, citiem — ļoti, ļoti ilgi neizdevās veikt uzdevumu un viņi pat šaubījās, vai vispār tas reāli izdarāms. Skolēni atzina, ka bija interesanti, ka uzdevums bija izpildāms tikai tad, ja katrs bija gatavs palīdzēt citam, ka neverbālā komunikācija dažādās sporta komandu spēlēs palīdz sportistiem gūt vislabākos rezultātus. Nodarbību vadīja vācu valodas skolotāja Anna Vagale.

Esam lepni, ka mums ir skolotāji, kas Zinātnes dienas ietvaros droši var uzņemties un vadīt nodarbības, kas nebūt nav saistītas tikai ar mācāmo priekšmetu; un tādā veidā paplašināt skolēnu redzesloku, ie- interesēt un parādīt, ka mums, skolotājiem, ir ļoti plašas intereses un zināšanas dažādās jomās, ar ko labprāt dalāmies.

Anna JUŠKEVIČA, Krāslavas Valsts ģimnāzijas direktora vietniece mācību jautājumos