Pēc pieredzes Aleksandrovā kolēģi no Verhņedvinskas

27.- 28. martā Aleksandrovas internātpamatskolā viesojās seši pedagogi no Verhņedvinskas rajona rehabilitācijas un attīstības centra, informēja Dagdas novada IKSN vadītāja Marija Micķeviča. Tā bija atbildes vizīte, vēl janvārī Dagdas novada Aleksandrovas internātpamatskolas septiņi kolēģi viesojās Verhņevinskas rajona rehabilitācijas un attīstības centrā.

Aleksandrovas skolas skolotāji un administrācija sveica savus kolēģus ar pavasarīgu dejas inscenējumu un draudzīgām uzrunām, savukārt viesi dziedāja pašsacerētu dziesmu, kurā atainoja pedagoga būtību un sūtību. Būt pedagogam ir smalka māksla, pedagogam jābūt skulptoram, arhitektam, jābūt aktīvam, radošam, pievilcīgam, jāatrod tāda burvju atslēdziņa, ar kuru var atvērt katra šī īpašā bērna sirdi. Centra filozofija ir “Palīdzi man pašam izdarīt visu.” Cik dziļa jēga slēpjas šajos vārdos?

Klātesošos uzrunāja Dagdas novada domes priekšsēdētāja S.Viškure un Dagdas novada IKSN vadītāja M. Micķeviča. Skolas direktore A. Maļinovska iepazīstināja ar skolas prioritārajiem darba virzieniem, direktora vietniece T. Kromāne dalījās pieredzē par mācību darba organizēšanu skolā, skolēnu individuālajām apmācības programmām, skolēnu zināšanu vērtēšanu, bet direktora vietniece I. Kuzņecova par audzināšanas darba or- ganizēšanu skolā, kā arī ārpusskolas aktivitātēm — tie ir koncerti, Modes skates, labdarības koncerts Dagdas veco ļaužu pansionātā un citi. Skolas atbalsta personāls — logopēde J. Bahanovska dalījās ar sava darba pieredzi, skolas psiholoģes S. Kovaļova un V. Korņejeva viesus iepazīstināja ar izpētes metodikām, ko pielieto skolēnu spēju, prasmju izpētē. Diskusijas starp skolotājiem grūti bija pārtraukt, jo visiem bija tik daudz, ko stāstīt un rādīt.

Baltkrievu kolēģi uzdāvināja plašu interaktīvo elektronisko materiālu Aleksandrovas kolēģiem. Ekskursijā pa skolu baltkrievu ko- lēģi iepazina skolas informācijas tehnoloģiju kabinetu, jaunizveidoto relaksācijas telpu, spoguļu zāli deju nodarbībām, mājīgo skolas internātu. Skolas direktore A. Maļinovska savā stāstīju- mā vairākkārt uzsvēra, ka viss skolas kolektīvs aktīvi iesaistās skolas fiziskās un garīgās vides uzlabošanā, atbalsta viens otru, “pienes” arvien jaunas idejas, kuras tad ir jāizvērtē un jāievieš. Tikai kopā kolektīvs var strādāt sekmīgi un spēj priecāties par skolēnu sasniegumiem. Seminārā notika atklāto stundu vērošana, ko vadīja Aleksandrovas internātpamatskolas pedagogi I. Grebņova, A. Ļule, D. Vrubļevska, O. Jasjuķeviča, S. Buzo, V.Vērdiņš. Šie skolotāji rādīja savu meistarību ritmikas, dzīves prasmju, rokdarbu, sporta, valodas attīstības stundā (izmantojot datorus un interaktīvo tāfeli). Baltkrievu kolēģi vēroja stundu norisi, iepazina un vēroja skolēnus. Arī šoreiz mēs vizītes laikā izmantojām “Guest teaching” metodi (svešs skolotājs strādā ar citas skolas bērniem noteiktas vielas apguvē). Pedagogi no Verhņedvinskas (skolas direktore G. Piroga, direktores vietniece S. Neploha, skolotāja G. Girsenoka, defektoloģes T. Skovorodko un N. Kaškure, psiholoģe I. Miklušonoka) vadīja trīs nodarbības “Teatralizētā pasaka”, “Spēles un tradīcijas baltkrievu folklorā”, “Sociālo prasmju orientācija”. Pēc nodarbībām abu valstu kolēģiem bija ko pārrunāt par redzēto.
Ar lielu sirsnību uzrunāja viesus audzēkņu muzikālais sveiciens: deja ar krēsliem (uzstājās C līmeņa 7.-9. klase), sākumskolas deju kolektīvs “Palaidņi” ar deju “Lietutiņš” (sk. I.Grebņova), Netradicionālā modes skate (sk. N. Vērdiņa), pasakas “Rūķīši” inscenējums. Noslēgumā, turpinot iesākto diskusiju, pedagogi secināja, ka iespējas ir tik aizraujošas — radīt sabiedrību, kurā katram ir iespēja maksimāli attīstīt savas dotības. Un visiem pedagogiem, neatkarīgi no tā, kādā skolā viņi strādā, ir vienlīdz svarīgi, lai viņiem būtu vīzija. Skaidrs skats uz to, kur viņa audzēkņiem jābūt gada beigās. Jāiedvesmo skolēni, lai viņi ir gatavi strādāt šīs vīzijas sasniegšanai. Neatlaidīgi jādara, kas ir nepieciešams, lai sasniegtu mērķi, pat ja tas nozīmē, ka ir jādara vairāk, nekā parasti ir gaidīts. Ja vajag pavadīt vairāk laika ar skolēniem, tad laiks ir jāatrod.

Baltkrievu viesi iepazina arī Jaundomes izglītības centru, apmeklēja Preiļu leļļu muzeju, našķojās Andrupenes lauku sētā, iepazina latgaļu tautas tradīcijas. Jāsaka, ka saulainais laiks lutināja viesus vizītes laikā. Ceļš mājup. Plāni jauniem projektiem, pārdomas par redzēto, atkalsatikšanās prieks ar saviem kolēģiem Verhņedvinskā.