Saskaņā ar OCTA likumu apdrošinātāja noteiktā OCTA polises cena par 40 % tiek samazināta transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir I un II grupas invalīdi, un III grupas invalīdi, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās un ko apliecina attiecīgs Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu komisijas atzinums. Savukārt par 30 % OCTA polises cena tiek samazināta zemnieku saimniecībām, kas apdrošina traktortehniku, kura reģistrēta Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā. Tomēr atšķirībā no ierastās prakses, kad no valsts vai pašvaldību puses tiek piešķirti un finansēti dažādi atvieglojumi, par OCTA polisēm invalīdiem un lauksaimniekiem piešķirtās atlaides tiek finansētas no OCTA Garantijas fonda, kurā iemaksas veikuši visi autoīpašnieki pēr- kot OCTA polises. Pēdējo pie- cu gadu laikā piešķirto atlaižu apmērs sasniedzis 1484456 ei- ro.
Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati liecina, ka pēdējo piecu gadu laikā par lauksaimniekiem piešķirtajām atlaidēm no Garantijas fonda ir izmaksāti 168635 eiro.
OCTA maksājuma samazinājums tiek piešķirts arī lauksaimniecības produkcijas ražo- tājam - komersantam un fiziskajai personai, ja apdrošinātājam ir iesniegta pašvaldības izziņa par pastāvīgā lietošanā vai nomā esošo zemes platību, kas tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ražošanai.
Izmaksu apmērs no Garantijas fonda par invalīdiem piešķirtajām atlaidēm pēdējo pie- cu gadu laikā sastādīja vairāk kā 1,3 miljonus jeb 1315821 eiro. Tomēr atšķirībā no dažādiem sociāliem pabalstiem un garantijām, kuras cilvēkiem ar invaliditāti piešķir un nodrošina valsts, atlaides invalīdiem par iegādātajām OCTA polisēm tiek finansētas no visu autoīpašnieku iemaksām, nevis no valsts līdzekļiem. “Var droši apgalvot, ka katrs autoīpašnieks, nopērkot OCTA polisi, piedalās invalīdu un lauksaimnieku atbalstīšanā, jo piešķirto atlaižu starpība tiek segta no Garantijas fonda resursiem. Atlaižu piešķiršana lauksaimniekiem un invalīdiem ir atbalstāma, bet jautājums ir par finansēšanas avotu. Ja paskatāmies uz citu valstu praksi, tad, piemēram, lauksaimnieku subsidēšana, piešķirot tiem atlaides, netiek praktizēta citās Eiropas valstīs. It sevišķi, ja ņem vērā principu, ka šīs atlaides tiek apmaksātas no pārējo transportlīdzekļu īpašnieku “maka”. Šī sistēma Latvijā ir saglabājusies kopš brīža, kad valsts noteica OCTA cenas, un, mūsuprāt, šīs atlaides būtu jānodrošina valstij un pašvaldībai, bet nevis jāfinansē no autoīpašnieku līdzekļiem”, informē LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
Inese LUKAŠEVSKA, LTAB sabiedrisko attiecību konsultante