Plāni teorijā realizējas arī praksē

Jau ziņojām, ka pāris gadu laikā biedrība “Skaistas atbalsta centrs” ir realizējusi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) līdzfinansēto projektu “Sociālo pakalpojumu centra ierīkošana Skaistā”.

Aprīļa nogalē Skaistā tika pārgriezta tradicionālā lentīte un atvērtas jaunā sociālo pakalpojumu centra durvis, kura darba pirmie mēneši liecina, ka bija vērts darīt.

Projektu rakstīja un vadīja biedrības “Skaistas atbalsta centrs” valdes priekšsēdētāja Iveta Leikuma, kura pagaidām strādā šajā centrā, kas darbojas katru pirmdienu un piektdienu no plkst. 9. līdz plkst. 15., bet Iveta uzrakstījusi paziņojumā savu telefona numuru. Ja kādam cilvēkam ir problēmas un steidzami vajag sociālo pakalpojumu, tad Iveta gatava atnākt un atvērt centra durvis.

“Ar kopsapulces lēmumu esmu iecelta par sociālo pakalpojumu centra administratori, bet tā nav apmaksāta darba vieta,” stāsta Iveta. “Cilvēks, kurš bija paredzēts, tagad ir atradis darbu. Tā kā slodzes nav, strādāju kā brīvprātīgā darba veicēja, jo projekts realizēts un ir jāizmanto tā sniegtās iespējas. Ir cerības, ka varbūt būs slodze caur projektu, bet tā ir tikai cerība. Pirmdiena centrā ir veļas mazgāšanas diena, pieprasījums ir gana liels, bet mums vēl nav tik lielas rindas, lai būtu jāorganizē iepriekšēja pieteikšanās. Pirmajās dienās piedzīvoju patīkamu mirkli: atnācu uz darbu divas minūtes pirms deviņiem, bet pie durvīm jau stāv divas sievas ar drēbju maisiem. Ja cilvēkam mājās nav veļas mazgāšanas automāta, viņam nav arī prasmju, kā ar to rīkoties, tālab uzticas man. Veļu atnes sašķirotu, es uzlieku programmu un mazgājam. Displejā parādās laiks, cik ilgs būs process. Gadās, ka cilvēks gaida, gadās, atnāk pēc laika. Pirmā kundze nolēma gaidīt, un tajā laikā mēs sirsnīgi parunājām par dzīvi, jo arī tas ir svarīgi. Tad nāca otra sieviete, tur bija jāmazgā divas veļas partijas. Šis ir tikai viens piemērs, bet nāk arī citi cilvēki.

Iedzīvotājus ieinteresējuši arī dušas pakalpojumi, viņi ir apmierināti un priecīgi, ka Skaistā ir šāda iespēja. Viena sieviete sacīja, ka viņai visu laiku bijusi problēma atrisināt mazgāšanās jautājumu, bet tagad ir ērti un pa-tīkami. Dušu izmanto pagaidām vieni un tie paši cilvēki. Ir arī tāds gadījums, ka cilvēkam ir sava pirts, taču veselības apsvērumu dēļ vairs nevar tajā mazgāties, bet duša ir pašā laikā, jo šeit nav karstuma un dūmu. Pirmā sieviete, kura atnāca uz dušām, nezināja, kā īsti rīkoties. Vajadzēja parādīt, kā ieslēgt auksto, kā karsto ūdeni, pastāstīt, ka vispirms jāieregulē vēlamā temperatūra un tikai tad var pats līst zem ūdens strūklas.

Par vienu mazgāšanās reizi dušā jāmaksā latu, jo mums ir jānorēķinās par izlietoto ūdeni un patērēto elektroenerģiju, jāiegādājas dezinfekcijas līdzekļi, lai pēc katra klienta veiktu dezinfekcijas pasākumus. Dušā jāņem līdzi visus savus mazgāšanās piederumus. Par veļas automāta izmantošanu arī jāmaksā lats. Ja nav sava pulvera un ūdens mīkstinātāja, tad ar tiem nodrošina centrs, taču tad par pakalpojumu jāpiemaksā 50 santīmu.

Virtuvi pagaidām neizmantojam, bija plānots uz rudeni, kad nāks aukstais laisks, būs nepieciešams nodrošināt iespēju nodarbinātajiem bezdarbniekiem paēst siltumā.

Jau ir saņemts pirmais iesniegums ar lūgumu nodrošināt ar gultas vietu uz apkures sezonas laiku. Tā sieviete ir pēc insulta, tāpēc viņai grūtības apkurināt savi dzīvokli trešajā stāvā. Pašvaldība viņai nāk palīgā un, kad ir iespēja, iedala cilvēkus, kuri sanes malku trešajā stāvā, bet cilvēki jau arī ir dažādi - kurš godprātīgi strādā, kurš pa roku galam...

Kopumā varu sacīt, ka centra izveidē ieguldītais darbs un līdzekļi attaisnojās. Kā plānojām teorijā, tā mums viss pagaidām realizējas praksē. Domājām, ka vasarā būs akcents uz veļas mazgāšanu un dušām, un tā arī ir. Savukārt rudens-ziemas periodā centrs būs arī apdzīvots. Ir izstrādāta iesnieguma forma, kuru var saņemt pie sociālā darbinieka, bet šīs lietas var kārtot arī tieši caur centru. Tā sieviete ļoti uztraucās, vai viņai būs iespēja tikt uz ziemu, bet tā kā viņa ir pirmā, tad varējām apsolīt, ka noteikti būs vieta. Pagasta pārvaldes vadītājai ir zināmi arī citi cilvēki, kuriem ir grūtības viensētās ziemā. Pamazām centrs kļūs apdzīvots.”

Atklāšanā sociālo pakalpojumu centrs saņēma daudz dāvanu, tostarp ļoti noderīgas, piemēram, gultas veļu (četri spilveni un divas segas). Krīzes gadījumā diviem cilvēkiem uzreiz var nodrošināt gultas veļas komplektus tikai no dāvanām. Lieti noder elektriskā tējkanna - pēc dušas apmeklētājam tiek piedāvāta tēja ar cukuru. Tagad tiek krāta nauda antenai, jo televizors ar dekoderu ir, bet antenas nav. Tas nebija paredzēts projektā, šobrīd arī nav aktuāli, taču gribas šo jautājumu atrisināt līdz brīdim, kad centrā izmitinās pirmos cilvēkus.

Juris ROGA