6. jūnijā Krāslavas pamatskolā skolotājiem notika atskaites konference ”Pedagogu darba kvalitātes novērtēšana: personība, kompetence, sasniegumi”. Skolotāji pulcējās, lai paskatītos uz sasniegto laika posmā no 2009. gada līdz 2012. gadam, kad tika īstenots Izglītības un zinātnes ministrijas ESF projekts “Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos”.
Projekts Krāslavas un Dagdas novada apvienībā noritēja sešos posmos, pa šo laiku bija dota iespēja piedalīties 503 skolotājiem. Ļoti lielu atsaucību projekta darbībā izrādīja vispārizglītojošo skolu pedagogi, arī pirmsskolas skolotāji, interešu un sporta skolas skolotāji, kā arī atbalsta personāls. Skolotāji daudz ko iemācījās, bet pirmām kārtām — kā novērtēt pašiem sevi. Veicot pašnovērtējumu, ar citu skatu skolotāji paskatījās uz savu darbu un profesionalitāti un iespēju robežās izmantoja dažādas iespējas, lai varētu palielināt skolēnu izglītības kvalitāti. Kopumā 420 pedagogi pabeidza pedagogu profesionālās darbības novērtēšanas procesu, 417 skolotāji ieguva profesionālās kvalitātes pakāpi. Videosižetā par projektu vairāki skolotāji stāstīja par saviem iespaidiem, iegūto darba un dzīves pieredzi.
Pasākumā liels paldies tika sacīts gan stipendiātiem, gan mērķstipendiātiem, gan izglītības iestāžu komisiju vadītājiem un locekļiem, gan izglītības un zinātnes ministrijas projekta vadības grupai, konkrēti Evijai Papule un Inetai Īvānei, kuras visos projekta posmos bija ciemos mūspusē, piedalījās semināros un mācīja mūsu mērķstipendiātus dalībai projektā.
Atskaites konferencē pedagogus uzrunāja Krāslavas novada domes priekšsēdētājs Gunārs Upenieks: “Prieks redzēt, ka atkal esam kopā! Ir tomēr lietas, kad varam apvienot Dagdas un Krāslavas intereses, kas ir patīkami. Esmu personīgi pārliecinājies, ka skolotāju izglītības līmenis ir pietiekams, bet jautājums, vai mēs spējam šis zināšanas pietiekami labi bērniem pasniegt. Mērķiem jābūt augstiem, tad skatīsimies, kas sanāks.”
Dagdas novada domes priekšsēdētājs Viktors Stikuts akcentēja domu, ka neatkarīgi no tā, kādu skolu, lielu vai mazu, pārstāv konferences dalībnieki, visi šī projekta dalībnieki ir pelnījuši uzslavu vai pateicību. Viņš citēja Kairīšu sākumskolas beidzējas, tagad Latvijas Universitātes asociētās profesores Lūcijas Rutkas vārdus: “Pedagoga darba instruments ir ne tikai viņa prāts, bet arī dvēsele. Sirds atsaucas uz sirdi un seko tai vēlāk, lai izvēlētos patstāvīgu un drošu dzīves ceļu!”
V. Stikuts: “Nesen uzlikām piemiņas zīmi vietā, kur bija Kairīšu skola. Zīmīgs notikums, kas nav praktizēts nevienā novadā. Bija dažādas uzrunas, klātesošie konstatēja vienu svarīgu faktu. Skolotāji centīgi un labi iemācīja bērnus, Kairīšu skolu pabeigušie šodien ir daudzi sabiedrībā labi pazīstami cilvēki, vairāki profesori. Bet kas ir vietā, kur bija skola? Apkārt latvāņu lauks, un nav nevienas mājas ciema vietā, kas savulaik bija plaukstošs un attīstīts. Ir tikai skolas parks, stadions un klusums. Šajā sakarā jums, skolotāji, ir uzdevums ne tikai labi mācīt savu priekšmetu, ne tikai iedot bērniem zināšanas, bet arī novēlu jums iepotēt bērniem mīlestību uz savu dzimteni. Beigu beigās kādam ir jādzīvo laukos un tie jākopj!”
Projekta vadītāja E. Papule: “Pagājuši trīs gadi, 39000 pedagogu iesaistījušies projektā, 24000 pedagogu ieguvuši kādu no pedagogu darbības kvalitātes novērtēšanas pakāpēm. Jūsu atzinumi, ieguvumi, jūsu savstarpējie kontakti jūsu cilvēciskās atklāsmes un viena otra sava kolēģa jaunatklāsmes — paturiet to spēkā un tieši tāpēc neļaujiet kādam citam teikt, ka jūsu darbs nav tā vērts, neļaujiet teikt, ka nemaksāsim atalgojumu, gan jau būs labi tāpat, gan jau visiem vienādi vai kā citādi. Jūs esat pierādījuši ar savu darbu, jūs esat guvuši atzinumus, un šo savu augsto pašvērtējumu jūs šobrīd, es ļoti ceru, mācāt arī skolēniem: novērtēt savu ieguldīto darbu. Skatieties uz pārmaiņām droši.”
Klātesošos uzrunāja arī vairāki citi konferences dalībnieki. Prezentācijā projekta koordinatore L. Ostrovska uzsvēra, ka projekts pedagogu dzīvē ienesis dažādas izmaiņas, un visas šīs izmaiņas noteikti noderēs skolotājiem nākotnē.
Juris ROGA