Saule lēnām iekustina lielo dabas karuseli — arvien spēcīgāk sajūti, ka katrai dienai ir cita krāsa un smarža; pali Daugavā rauj līdzi visas drazas, bet pali ir skaisti... un saproti, ka dabas varenais karuselis griežas arvien straujāk un straujāk. Tad ieraugi pirmo sniegpulkstenīti, stārķus ligzdā, strazdus būrī, pamani pirmo taurenīti un vardi - aukstasini un saproti, kāpēc rītos cilvēku miegs kļuvis tik nemierīgs. Pavasaris šķiet viens mirklis — nomirkšķini acis, un saproti, ka pasaule, ko redzi tagad, neeksistēja, pirms acis aizvēri.
Arī skolā mācību gads līdzinās mirklim — vēl tikko kā skanēja pirmais zvans un aicināja uz pirmo stundu, bet tagad jau tie, kas kādreiz jutās ienācēji, ir droši un pārliecināti, ka šī ir viņu skola un visas zināšanas un iespējas, ko tā piedāvā, ir godam izmantotas.
Ģimnāzijā jau tradicionāli 4. maijā — Latvijas neatkarības atjaunošanas gadadienā — notiek svinīgs pasākums, kurā godinām skolas, novada un valsts līmeņa olimpiāžu uzvarētājus, kā arī visus skolotājus. Piedalīties olimpiādēs un gūt rezultātus ir iespēja visiem! Tā šogad mūsu septītie (klasē mācās 24) ļoti aktīvi iesaistījās olimpiādēs — 14 skolēni; astotie (klasē mācās 11) — 6 skolēni; devītie (abās klasēs kopā ir 36) — 21 skolēns; desmitie (kopā ir 50) — 12 skolēni; vienpadsmitie (kopā ir 64) — 17 skolēni un divpadsmitie (kopā ir 60) — 17 skolēni. Vai tas nav sasniegums?!
Mēs lepojamies ar savu audzēkņu sasniegumiem ne tikai novadā, bet arī valstī:
Mācību priekšmetu olimpiādēs — 2. vieta Valdim Plociņam (12. klase) matemātikā (sk. L. Andžāne), 3. vieta Ilzei Andžānei (12. klase) latviešu valodā (sk. D. Andžāne), atzinības Evelīnai Puzo (11. klase) bioloģijā( sk.L. Malahovska), ekonomikā (sk. A. Kadenecs), lat-viešu valodā (sk. D. Andžāne), atzinība Sergejam Demarčukam (9. klase) matemātikā (sk. L. Andžāne);
Latvijas 36. skolēnu zinātnisko darbu konkursā — 3. pakāpes diploms Ilzei Andžānei (12. klase) politoloģijā (sk. V. Naļivaiko).
Atklātajās olimpiādēs — 2. vieta Agitai Jaunmuktānei (11. klase) angļu valodā (sk. Ļ.Makareviča), atzinība Denisam Račko (12. klase) angļu valodā (sk.V. Bērtiņa), 2. vieta Kristīnei Kitokai (10. klase) fizikā (sk. A.Vagalis), 3. vieta Sergejam Demarčukam (9.klase) fizikā (sk. J.Tukāns), 3. vieta Jānim Makņam (9. klase) fizikā (sk. J. Tukāns), 1. vieta Natālijai Mihailovai (9. klase) ķīmijā (sk. H. Misjuns), atzinība Kristīnei Kitokai (10. klase) ķīmijā (sk. H. Misjuns), atzinība Karīnai Krilovai (12. klase) politikas zinībās (sk. V. Naļivaiko), atzinība Montai Lipšānei (10. klase) latviešu valodā un literatūrā (sk. I. Grišāne).
Protams, šādiem rezultātiem komentāri nav vajadzīgi, jo ir skaidrs, ka tam visam pamatā ir darbs, sadarbība un sapratne, kā arī vecāku atbalsts, skolotāju mudinājumi nepadoties, cīnīties un mēģināt atkal un atkal.
Lūk, ko saka paši skolēni!
“Man ir prieks, ka piedalījos šajā olim-piādē, jo parādīju, ka esmu spēcīgāka lat-viešu valodas un literatūras jomā. Jā, iegūt atzinību ir apsveicami, taču domāju, ka varēju arī labāk. Bet zinu, ka olimpiāde ceļ manu pašapziņu, tāpēc tas ir brīnišķīgs veids un stimuls manā izaugsmē.” Monta, 10.klase.
“Es esmu priecīga, ka esmu ieguvusi godalgotās vietas atklātajās fizikas un ķīmijas olimpiādēs. Tas palīdz pilnveidoties un attīstīt savas zināšanas konkrētajā mācību priekšmetā. Esmu pateicīga skolotājiem, kuri veltīja laiku, lai palīdzētu man sagatavoties olimpiādēm.” Kristīne, 10.klase.
“Manuprāt, piedalīšanās olimpiādēs ir nenovērtējama pieredze. Cilvēks saprot, cik viņš zina, un, kamēr gatavojas olimpiādei, iemācās un izprot atbilstošo mācību priekšmetu aizvien vairāk. ”Deniss, 12. klase.
“Tā kā man padodas angļu valoda, jau iepriekš esmu veiksmīgi piedalījusies skolas un novada angļu valodas olimpiādēs. Iegūtā 2. vieta atklātajā angļu valodas olimpiādē ir nozīmīgs sasniegums, jo olimpiādē piedalījās 140 skolēni no visas Latvijas. Šī olimpiāde man deva iespēju pārbaudīt sevi un savas zināšanas.” Agita, 11.klase.
“Vēlme mācīties ķīmiju radās, pateicoties ķīmijas skolotājam H. Misjunam. Ieguldītais darbs, gatavojoties olimpiādei, mans mērķtiecīgums un skolotāja pieredze deva iespēju sasniegt vislabāko rezultātu — 1. vietu atklātajā ķīmijas olimpiādē.” Natālija, 9.klase.
“Esmu ļoti apmierināts ar sasniegumu valsts matemātikas olimpiādē — 2. vietu. Tas man ļaus iestāties kādā no Latvijas augstskolām budžeta grupā. Tieši tas bija mans mērķis un vislabākā motivācija, gatavojoties olimpiādei. Panākums nenāca viegli, jo veltīju diezgan daudz laika, lai sagatavotos olimpiādei.” Valdis, 12.klase.
“Godalgota vieta olimpiādē — tas nu gan ir gandarījums! Jā, ne velti divpadsmit gadi ir aizvadīti, cītīgi mācoties, lasot un izzinot. Manuprāt, tas ir kā atalgojums pašam sev par padarīto darbu. Ir prieks, ka arī es varēju veiksmīgi aizstāvēt ģimnāzijas godu. Paldies skolotājiem par ieguldītajām pūlēm.” Ilze, 12. klase
“Man prieks, ka esmu guvusi labus panākumus olimpiādēs. Lielāko darbu laikam gan ir darījuši skolotāji, kuri man palīdzēja gatavoties, lai gan to nevar teikt par visu — reizēm tā tomēr ir veiksmes spēle vai kādu apstākļu sakritība. Un vēl jāatzīst, ka pēc tam, kad lielākā daļa laika pavadīta nevis skolā, bet olimpiādēs, ir grūti atgriezties, tomēr tā ir lieliska pieredze gan konkrētajā mācību priekšmetā, gan dzīvē.” Evelīna, 11.klase.
Mūsu skolā liela uzmanība tiek pievērsta ne tikai mācību programmas apguvei, bet arī tam, lai visi ģimnāzisti pilnveidotos un attīstītos radoši, būtu droši un aktīvi pilsoņi, mācētu godam prezentēt sevi, pamatoti aizstāvēt savu viedokli. Mēs ļoti labi apzināmies, ka ne visi bērni gūst augstus rezultātus olimpiādēs, bet par labiem un godīgiem cilvēkiem mēs varam būt visi.
Un esam lepni, ka (neskatoties uz to, ka mūsu skolā mācās tikai 245 skolēni) mums pastāv seši pašdarbības kolektīvi, kas ir arī pilsētas un novada svētku rota.
Ģimnāzijas jauktais koris (vad. O. Grecka) Latgales novada koru skatē Jēkabpilī ir ieguvis 1. pakāpes diplomu (jāpiebilst, ka skatē piedalījās arī kori no skolām ar mūzikas novirzienu) un 19. maijā piedalījās Latvijas skolu koru salidojumā “Mēs lidosim!”, kas notika Saldū!
Vidusskolas deju kolektīvi “Rakari” un ”Raita”(vad. V. Timule) novada, pilsētas un ģimnāzijas slavu nes arī ārpus Latvijas robežām; jauniešu dejotprasme un emocijām bagātais izpildījums sajūsmina un priecē ikreiz, un deju skates rezultāti to apstiprināja — lielā Rīgas žūrija deju skatē jauniešu sniegumu novērtēja ar 1. pakāpes diplomiem.
Pamatskolas dejotāji uzmanības un sajūsmas cienīgi ir vien par to, ka spēja saņemties, izplānot savu laiku un pierādīt, ka no četrām dažādām klasēm (ģimnāzijā pašlaik mācās viena 7. klase, viena 8. klase un divas 9. klases) viena mācību gada laikā var izveidot divus (!) spēcīgus deju kolektīvus — “Zīlēni” un “Jumis”(vad. I.Grišāne) — un deju skatē iegūt 2. pakāpes un 3. pakāpes diplomus.
Teātra sporta pulciņš “Vārna” (vad. D. An-džāne) parādīja un pierādīja sevi kā radošs, atraktīvs un drošs kolektīvs, kas ir spējīgs runāt ne tikai iemācītus tekstus, bet atjautīgi reaģēt attiecīgās situācijās, momentā veidot teātri un iemācīt to darīt arī citiem!
Ģimnāzisti ļoti iecienījuši ir debašu klubu “Sokrāts” (vad. V. Nalivaiko). Šeit skolēni mācās argumentēt, pareizi uzdot jautā- jumus, droši izklāstīt savas domas, ievērojot ētikas normas un neaizvainojot pretinieku, kā arī uzstāties auditorijas priekšā — un tas ir ļoti svarīgi, jo būtiski jau ir fakti, kas pierāda lietas, darbības jēgu un patiesumu, nevis tikai emocijas, ar kurām bieži vien cenšamies ko pierādīt. Arī šajā jomā mums ir augsti rezultāti — esam reģionālo un nacionālo debašu turnīru uzvarētāji.
Mūsu sportisti — mūsu lepnums — sevi pierāda dažādos sporta veidos: volejbolā, basketbolā, vieglatlētikā, galda tenisā, krosā... un tam visam kā pierādījums godalgu skapī krājas medaļas, kausi, diplomi. Tradicionālā sporta diena ir tā, ko visi gaida ar nepacietību, un tā pulcina visus ģimnāzistus un skolotājus. Visos ģimnāzijas stāvos visu dienu notiek turnīri un sacensības, un ne tikai skriešanā, lekšanā, virves vilkšanā, bet arī šahā, dambretē, šautriņu mešanā u.c. Bet noslēgumā — draudzības spēle volejbolā starp skolēnu uzvarētājkomandu un skolotājiem.
Nenoliedzami, ka visjaukāk ir darboties kopā, tāpēc ģimnāzijā audzēkņiem ir piedāvātas plašas iespējas iesaistīties dažādos projektos, jo īpaši svešvalodu (angļu, vācu, spāņu, krievu) projektos, kur maksimāli tiek pilnveidota valoda un saskarsmes kultūra — skolēni sarakstās ar ārzemju draugiem, veido filmas un reklāmas, iepazīst attiecīgās valsts kultūrvidi, apciemo draugus, kā arī pieņem ciemiņus.
Ģimnāzijā vēl ir daudz, daudz dažādu iespēju: novadpētnieki, mazpulki, floristi, solisti, video veidošana utt., un to visu piedāvā mūsu skolotāji — jauki, saprotoši, stingri, radoši, atjautīgi, pretimnākoši, atbalstoši — sava darba profesionāļi. Un ne velti ESF projekta “Pedagogu konkurētspējas veicināšana izglītības sistēmas optimizācijas apstākļos” mūsu skolā ir 4 pedagogi, kas ie-guvuši 5. kvalitātes pakāpi, 4. kvalitātes pakāpi ieguvuši 11 skolotāji un 3. kvalitātes pakāpi ieguvuši arī 11 skolotāji.
Mācāmies paši un piedāvājam to darīt arī novada skolotājiem — regulāri aicinām lektorus (K. Bikše, M. Geida, A. Bērce, A. Straut-mane u.c.), klausāmies ieteikumus; esam paši izstrādājuši, iesnieguši IZM un dabūjuši apstiprinājumu trīs programmām klašu audzinātāju darba (36stundas ), skolas pozitīvas vides (24 stundas)un saskarsmes prasmju (24stundas) pilnveidošanai (I. Gribule, I. Stikute); tika novadīta meistarklase (36 stundas) Latgales reģiona latviešu valodas un literatūras skolotājiem (I. Stikute); tika novadīts 24 stundu semināru cikls “Daudzveidīga, skolēnu izziņas aktivitāti veicinoša, mācību procesa īstenošana” (V. Nalivaiko, L. Andžāne) un “Mācīšanās grupa savas profesionālās darbības pilnveidošanai skolvadībā” (A. Juškeviča ), kā arī 24 stundu semināru cikls “Pašizaugsme — direktora vietnieka audzināšanas jautājumos veiksmīgas darbības atslēga” (I. Gribule); šajā mācību gadā visi ģimnāzijas skolotāji vadīja atklātās stundas, izstrādāja un noslēguma konferencē prezentēja savu metodisko izstrādni ”Spēle un tās pielietojums mācību procesā” (koordinēja metodiķe V. Le-meševska).
Un kura gan skola vēl var lepoties ar savu vēstures grāmatu? Bet mums tās ir jau divas, un maija beigās skolā notika svinīgs pasākums “Skolas vēstures trešās grāmatas atklāšanas svētki”, un visu triju grāmatu autore ir skolotāja J. Gekiša.
Arī šajā mācību gadā esam godam pastrādājuši. Priekšā vēl eksāmeni, izlaidumi, vasara, piedzīvojumiem pilna...
Un milzīgu PALDIES sakām Krāslavas novada domei, izglītības un kultūras nodaļai par atbalstu, sapratni, palīdzību, dodot iespēju mūsu skolēniem un skolotājiem piedalīties reģiona un valsts mēroga pasākumos!
Visiem abiturientiem novadā novēlu veiksmi un izdošanos eksāmenos, pedagogiem un vecākiem — mīlestību, izturību, pacietību, bet visiem kopā — lai mums ir vienalga, ko par mums runā aiz muguras, jo tas nozīmē, ka esam priekšā!
Ilga STIKUTE, Krāslavas Valsts ģimnāzijas direktora vietniece audzināšanas jautājumos