Ko dara skolotājs skolā? Kā jūs atbildētu ar vienu vārdu? “Māca!” Tā, manuprāt, atbildētu lielākā daļa cilvēku.
Nē, mūsdienīgam skolotājam šis vārds vairs nepiestāv. Tagad raksturot skolotāja darbu varētu ar vārdiem: sadarbojas, motivē, veicina utt.
Lai ieinteresētu mūsdienu jauniešus, skolotājam svarīgi ir izveidot klases vidi, kas veicina atvērtu un atbildības pilnu sadarbību starp skolēniem un skolotāju. Tas nav viegli. Tāpēc skolotājam jābūt radošam, pastāvīgi jāmācās, jāpilnveido savas zināšanas, kvalifikācija.
Lieliska iespēja to izdarīt skolotājiem tika piedāvāta pavasarī Krāslavas Valsts ģimnāzijā, kur skolotāja Ilga Stikute vadīja meistarklasi “Latviešu valodas un literatūras skolotāja loma labvēlīgas psiholoģiskas vides veidošanā mācību procesā” (Latviešu valodas aģentūras ESF projekts “Latviešu valodas, literatūras un bilingvālo mācību pedagogu profesionālās kompetences pilnveide”). Nodarbību mērķis bija pie- rādīt, kā arī nostiprināt mūsu pārliecību, ka latviešu valodas skolotājam ir milzīga loma un ietekme labvēlīgas vides veidošanā un uzturēšanā skolā. Aplūkojām šādas tēmas: multikulturālie procesi sabiedrībā, starpkultūru izglītības nozīme, nepieciešamība; saskarsmes prasmes (runāšana, sarunāšanās, klausīšanās, ieklausīšanās utt.), skolotāju sadarbības nozīme, sarežģītu situāciju analīze un risinājumu meklēšana; skolēnu motivēšana darbam, skolēnu pašvērtējuma attīstīšana; darbs ar IT; pārbaudes darbu veidošana un vērtēšanas formas, veidi, specifika; ikdienas darbs ar skolēniem, kam ir dažāds zināšanu līmenis (vienā klasē), pamatskolēnu un vidusskolēnu mācību grūtības, metodes to novēršanai, skolēnu un skolotāju radošā domāšana. Šajā meistarklasē piedalījās 14 skolotāji no Krāslavas un Daugavpils novada.
Mēs dalījāmies pieredzē, diskutējām, kā skolēni pildījām mājasdarbus un analizējām tos. Intere- santi bija vērot divas atklātās stundas — latviešu valodā un literatūrā — vidusskolas klasēs. Tajās izpaudās gan skolēnu motivētā vēlēšanās darboties, gan nepiespiestā, brīvā, radošā atmosfēra, gan daudz jaunu ideju darbam, kā arī skolotājas profesionalitāte, pozitīvā attieksme pret savu darbu un mīlestība pret saviem skolēniem.
Meistarklases noslēgumā katrs skolotājs saņēma apliecību un daudz dažādu materiālu sava darba pilnveidei.
Lolita DZALBE, Aulejas pamatskolas latviešu valodas un literatūras skolotāja